پایگاه اینترنتی پان امریکن. نت در تحلیلی به بررسی دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، این پایگاه اینترنتی نوشت: تیم مذاکره کننده آمریکایی این هفته برای دور جدید گفتگوها بر سر برنامه هسته ای ایران به ژنو باز می گردد ، این دیدار در حالی انجام می‌شود که تیم آمریکایی برای دستیابی به توافق قبل از تصویب تشدید تحریم ها در کنگره جدید، تحت فشار هستند. 

"وندی شرمن"، رئیس فعلی تیم مذاکره کننده آمریکا قرار است از پنج شنبه 15 ژانویه تا روز یکشنبه با تیم مذاکره کننده ایرانی گفتگو کند. روز دوشنبه، هجدهم ژانویه مذاکرات بین گروه 1+5 - آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین_ و ایران برگزار می‌شود.
 
این دومین دور از مذاکرات بعد از توافقنامه موقتی بود که بار دیگر در 24 نوامبر برای مدت هفت ماه تمدید شد. مذاکره‌کنندگان امیدوارند به یک چارچوب کاری برای رسیدن به یک توافق دائمی تا ماه مارس دست یابند و تا قبل از پایان یافتن مهلت تمدید شده در 30 ژوئن به یک توافق نهایی برسند.  

"جن ساکی"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اظهار داشت، من فکر می کنم در این دور از گفتگوها آنها قصد دارند درباره زمان بندی پیش بردن مسائل بحث و گفتگو کنند. 

در توافقنامه موقت که در نوامبر 2013 امضا شد،‌ پیش بینی می‌شد، تنها شش ماه طول بکشد. حالا دولت آمریکا تحت فشار است که نتایج آخرین دور گفتگوها را نشان دهد. 

هرچند دولت آمریکا سال گذشته توانسته بود اقدام مشابهی(تحریم) در سنا را مسدود کند، اما رئیس جدید کنگره که از جمهوری خواهان است،‌یکی از مهمترین حامیان این طرح است.

یکی از نگرانی های قانونگذاران و ناظران این است که اوباما در مذاکرات، امتیازات زیادی داده است که به دلیل تمایل او برای بهبود روابط با ایران است. اوباما در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا در ماه گذشته با گفتن این مسئله که توافق هسته ای با ایران می تواند منجر به بهبود روابط با ایران و چه بسا بازگشایی سفارت آمریکا در تهران شود، به این نگرانی‌ها دامن زد. 

"مایکل دوران"، یکی از کارکنان سابق شورای امنیت ملی آمریکا و مشاور ارشد بنیاد هودسون در این باره اظهار داشت، فشارها در داخل دولت آمریکا بسیار زیاد است و من فکر می کنم رسیدن به توافق با ایران، قطعا یکی از اولویت های اوباما است. 

"دوران" گفت: اگرچه رویارویی دولت با کنگره درباره تحریم‌ها احتمالا غیرقابل اجتناب خواهد بود، از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که این مسئله منجر به دادن امتیازات بیشتر به ایران برای دستیابی به توافق دایمی با ایران شود. آنها تا آنجا که امکان دارد به ایرانی‌ها نزدیک خواهند شد چرا که فکر می‌کنم راه دیگری برای دولت نمانده است. 




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار