سفیر سابق ایران در چین: غربی‌ها غافل از این مطلب بودند که تروریست‌هایی را که به منطقه آوردند، فارغ از این که نتیجه‌ای بگیرند یا نه، روزی به کشورهای خودشان در اروپا و آمریکا باز خواهند گشت و در این بازگشت آنها قطعا مثل گذشته نخواهند بود

"جواد منصوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی  باشگاه خبرنگاران در رابطه با "حادثه تروریستی اخیر در فرانسه" اظهار‌ داشت: ورود تعداد زیادی از اروپایی‌ها به خاورمیانه برای اعمال برخی خواسته‌هایشان از جمله تغییر جغرافیای سیاسی منطقه از حدود 4 سال پیش آغاز شد که این موضوع به دنبال شکست لشکرکشی مستقیم آمریکا در منطقه از سال 1380 به بعد صورت گرفته و در مجموع می‌توان گفت این برنامه‌ها در جهت تثبیت موقعیت و امنیت رژیم صهیونیستی از یک طرف و مهار اسلام سیاسی و جمهوری اسلامی ایران از طرفی دیگر، به اجرا درآمده است.
 
وی گفت: برنامه‌ریزان غربی تصور می‌کردند که برنامه‌هایشان می‌تواند خیلی سریع به نتیجه دلخواه برسد، اما با گذشت زمان متوجه این مطلب شدند که نه وضعیت، مشابه تحلیل آن‌هاست و نه برنامه‌هایشان می‌تواند اهداف مد نظر را تامین کند.
 
منصوری اظهار داشت: تحولات به وجود آمده در منطقه طی 4 سال اخیر دو شاخصه‌ مهم دارد، اول آنکه مردم آمادگی قیام علیه دولت‌های وابسته را پیدا کردند و دوم این که مردم منطقه خواهان برپایی دولت‌های جدید برمبنای ارزش‌های اسلامی هستند.
 
وی با بیان این که غرب نمی‌خواهد این واقعیت را درک کند و تصور می‌کند که اقدامات مردم در این کشورها شورش کور است که اتفاق می‌افتاد افزود: غرب سرانجام به این مهم خواهد رسید و واقعیت مطلب را متوجه خواهد شد که البته ممکن است یکی دو دهه به طول بیانجامد.
 
منصوری گفت: غرب و آمریکا با محوریت اسرائیل تلاش می‌کنند که مانع این تحولات در منطقه شوند بنابراین برنامه‌های متعددی را به اجرا درمی‌آورند. آن‌ها ابتدا با جمهوری اسلامی ایران از راه‌های مختلفی (نظامی، سیاسی، اقتصادی و...) درگیر شدند که در هیچ یک موفق نبودند. از این رو به سمت فرقه‌سازی و تشکیل نیروهای شبه نظامی تروریستی رفتند و جنایات بی‌حدی را تحت عنوان اختلافات فرقه‌ای مرتکب شدند تا به تصور خودشان با این برنامه‌ها مردم از دین فاصله گرفته و مجدد غرب سکولار بر منطقه مسلط شود.
 
سفیر سابق ایران در چین اظهار داشت: غربی‌ها غافل از این مطلب بودند که تروریست‌هایی را که به منطقه آوردند، فارغ از این که نتیجه‌ای بگیرند یا نه، روزی به کشورهای خودشان در اروپا و آمریکا باز خواهند گشت و در این بازگشت آنها قطعا مثل گذشته نخواهند بود و توقعات و طلب‌کاری‌هایی را خواهند داشت، چرا که خوی خشن، ماجراجو  و آدم کش آن‌ها از بین نمی‌رود.
 
منصوری ادامه داد: تروریست‌هایی که به کشورهای خودشان بازمی‌گردند مجددا به اعمال تروریستی اقدام خواهند کرد و تصور این مطلب که حادثه شارلی ابدو و ناآرامی‌های چند روزه فرانسه، تنها محدود به این کشور خواهد ماند تصور باطلی است. به هر حال تروریست‌هایی که از اروپا به منطقه آمده‌اند و به عنوان سربازان دولت‌های غربی در منطقه آدم کشی می‌کنند، بالاخره به نحوی به جان مردم اروپا خواهند افتاد.
 
وی با اشاره به راهپیمایی اعتراض آمیزی که با شرکت برخی سران کشورهای مختلف در پاریس برگزار شد بیان داشت: چنین راهپیمایی‌های بیش از هر چیز می‌تواند یک نمایش قدرت و ضدیت با تروریسم باشد و در حالی که واقعیت موضوع آن است که خود غربی‌ها ایجاد کننده و حامی تروریسم هستند و کلیه گروه‌های تروریستی هم چون القاعده، طالبان،‌ داعش و... اساسا توسط آن‌ها به وجود آمد‌ه‌اند. 

منصوری راهپیمایی برگزارشده در پاریس را یک مانور تبلیغاتی دانست و افزود: این راهپیمایی ها مشکل غرب را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به حضور "نتانیاهو"در راهپیمایی پاریس افزود: برخی سیاستمداران جهت تبلیغات و انحراف افکار عمومی در این قبیل مراسم‌ها شرکت می‌کنند که مسئله تازه‌ای نیست. ده‌ها دلیل و سند وجود دارد در خصوص این که رژیم صهیونیستی به طور مستقیم در آموزش، هدایت و تجهیز داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نقش داشته است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست.
 
این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: شرکت رهبران برخی از کشورها که خود در به وجود آوردن تروریسم نقش داشته‌اند، صرفا یک ابراز همدردی تصنعی است که وانمود کنند آن‌ها نیز از وقوع چنین اقداماتی متاثر هستند.  
 
وی ادامه داد: حضور "محمود عباس" بیشتر به این عنوان بوده که نقش فلسطینیان را در این واقعه منتفی کند و به نوعی با اروپایی‌ها نیز همدردی کرده باشد.

منصوری گفت: ضدیت اروپایی‌ها با اسلام مسئله جدیدی نیست، آن‌ها از قرن دهم میلادی به اشکال مختلف علیه مسلمانان اقداماتی را انجام داده‌اند. جنگ‌های صلیبی که حدود 200 سال به طول انجامید و یا تشکیل حکومت جعلی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و موارد بسیار دیگر، همگی نمونه‌هایی است برای ضدیت آنها با اسلام.
 
وی با اشاره به این که غربی‌ها سعی می‌کنند هر اتفاقی که در دنیا می‌افتاد را به مسلمانان نسبت دهند تا بلکه چهره خطرناک و منفوری از آن ارائه کنند افزود: علی رغم تلاش آن‌ها چنین ویژگی‌هایی را نمی‌توان به اسلام نسبت داد.
 
سفیر سابق ایران در چین ادامه داد: اسلام دین صلح، آرامش،منطق و طرفدار حقوق بشر است و همیشه نیز در حال دفاع بوده است. هیچ زمانی اسلام حالت تهاجمی به خود نمی‌گیرد. گواه این مطلب هم می‌تواند تاریخ 400 سال اخیر ایران باشد که در طی این مدت یک مورد تجاوز هم نداشته و این در حالی است که ایران از سوی کشورهای دیگر چندین مرتبه مورد حمله قرار گرفته است.
 
منصوری اظهار داشت: مسئله ضدیت با اسلام از سوی غربی‌ها ادامه خواهد داشت و این طور نیست که تصور کنیم آنها بخواهند درصدد ایجاد ارتباطی خوب و مسالمت‌آمیز با مسلمانان برآیند.  
 
وی ادامه داد: نمی‌توان از غربی‌ها انتظار داشت که آن‌ها رفتاری قانونی و منطقی با مسلمانان داشته باشند مسلمانان در اروپا از بسیاری از امکانات محروم هستند و این موضوع به یک مسئله عادی تبدیل شده است.
 
سفیر سابق ایران در چین افزود: کسانی که از اروپا به منطقه خاورمیانه برای انجام اقدامات تروریستی آمده بودند در چند سال اخیر رفت و آمدهایی را به اروپا داشتند و شاید این مسئله برای پلیس فرانسه عادی شده بود. اگر چه از حدود یک سال پیش در اروپا زمزمه این مطلب که ممکن است اعضای اروپایی گروه‌های تروریستی برای آن‌ها مشکل آفرین شوند مطرح شده بود، ولی به نظر چندان این موضوع را جدی نگرفتند.  
 
منصوری تصریح کرد: این روزها در فرانسه تردیدی به وجود آمده که آیا، حادثه اخیر نتیجه سهل انگاری مقامات امنیتی بوده و یا تبانی؟ یا این که اساس این موضوع طرحی است برای یک جنجال جدید مشابه 11 سپتامبر. در هر حال نیاز به گذر زمان و مطالعه بیشتر در این خصوص وجود دارد، مطلبی که مشخص است آن است که حادثه اخیر پاریس، تبدیل به یک مسئله جدی برای اروپایی‌ها شده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار