آلودگی‌های شیمیایی سبزی‌ها به دلیل آفت کش‌های مورد استفاده برای این نوع ماده غذایی به وجود می‌آید.

تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: انواع سبزی‌ها به دلیل وجود فیبر و مقدار بالای آب در آن همچنین کالری پایین سیگنال‌هایی از معده به مغز ارسال می‌کند این سیگنال‌ها می‌تواند احساس گرسنگی فرد را مهار نماید. 

وی با اشاره به تقسیم سبزی‌ها به نشاسته‌ای و غیر نشاسته‌ای اظهار داشت: کالری سبزی‌ها براساس مقدار نشاسته موجود در آن متفاوت است، سبزی‌های غیر نشاسته‌ای کالری کمتری دارند و نوع غیر نشاسته‌ای آن مانند هویج و نخودفرنگی سهم دریافت کالری آن در کاهش وزن مورد توجه قرار گیرد. 

این متخصص تغذیه ادامه داد: بخشی از سبزیجات حاوی کالری پایین را به طور تقریبی بدون محدودیت می‌توان استفاده کرد، محدودیت استفاده از این نوع سبزیجات در بعضی ناهنجاری‌های گوارشی دیده می‌شود. البته تمام مراجع علمی و آکادمیک در حوزه پژوهش سلامت، مصرف زیاد سبزی را توصیه می‌کنند. 

نیستانی با اشاره به وجود باکتری میکروب و ویروس در سبزی‌های کشورهای جهان سوم عنوان کرد: به دلیل وجود باکتری، میکروب و نوع دیگری از میکروب‌ها به نام ویروس در سبزی‌ها باید بهداشت این ماده غذایی را رعایت کرد، بخش دیگری از آلودگی‌های سبزی‌ها از نوع شیمیایی آن است که با شستن سبزی‌ها از بین نمی‌رود. 

وی بیان کرد: بعضی از آلودگی‌های شیمیایی سبزی‌ها به وسیله جوشاندن پختن آن از بین می‌رود در این موارد، آلودگی‌ همراه با آب از سبزی خارج می‌گردد. البته آلودگی‌های شیمیایی به دلیل  آفت کش‌های مورد استفاده برای این نوع ماده غذایی بوجود می‌آید. 

این متخصص تغذیه با اشاره به نحوه از بین بردن آلودگی‌ شیمیایی سبزی‌ها خاطرنشان کرد: برای از بین بردن آلودگی سبزی‌ها باید آن‌ها را به خوبی شستشو داد تا آلودگی سطحی آن از بین برود در صورتیکه احتمال وجود آلودگی سنگین در سبزی وجود داشته باشد به وسیله پختن آن می‌توان تا حد زیادی از میزان آلودگی کاست. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار