معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل راه آهن توسعه حمل و نقل ريلي را از اولويت هاي اساسي دولت اعلام و تاکيد كرد : به دنبال سهم بهينه اي در توسعه انتقال بار و مسافر به وسيله قطار و خطوط ريلي در كشور هستيم و شركت راه آهن براي ان برنامه هشت ساله تنظيم كرده است.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران ؛سعيد رسولي با تاكيد براينكه توجه به اين مهم يك باور براي ما در راه آهن است، گفت: منظور از توسعه حمل و نقل ريلي نفي حمل و نقل جاده اي نيست بلكه حمل و نقل تركيبي مد نظر راه آهن در اين بخش است.

وي افزود : به دنبال سهم بهينه اي در توسعه انتقال بار و مسافر به وسيله قطار و خطوط ريلي در كشور هستيم كه شركت راه آهن جمهوري اسلامي براي تحقق اين مهم برنامه هشت ساله تنظيم كرده است.

رسولي تصريح كرد: از همه ظرفيت ها براي اجراي سياست هاي هشت ساله راه آهن كشور استفاده مي کنيم تا به افق هاي تعيين شده در اين برنامه براي بخش هاي گشايش ايستگاه ها درمسيرهاي پرتردد، دو خطه كردن خطوط، تراكت بندي خطوط پر تردد، برقي کردن و توسعه و بهسازي ايستگاه هاي باري و مسافري برسيم كه سهم اجراي برنامه در هر سال در برنامه مشخص شده است.

وي با بيان اينكه اين برنامه توسعه اي براي اجرا از امسال تا سال 1400تدوين شده است، اضافه كرد: بر اساس برآوردهاي انجام شده براي اجراي اين برنامه هشت ساله 27 ميليارد دلار اعتبار نياز است كه از حضور بخش خصوصي در تحقق اين برنامه حمايت جدي مي کنيم.

رسولي ادامه داد: با اجراي اين برنامه مدون هشت ساله 55 هزار دستگاه ناوگان جديد، دو هزار و 128 دستگاه در بخش مسافري، 53 هزار و 760 دستگاه در بخش باري و هزار و 424 لوكوموتيو به سيستم ريلي کشور اضافه و تعدادي نيز از سيستم خارج مي شود.

به گفته وي در 10 ماه سال جاري به عنوان نخستين سال اجراي اين برنامه با ارتقاي بهره وري، مديريت بهينه و انجام برخي پروژه ها شاهد افزايش حمل بار و مسافر در سيستم ريلي کشور بوديم.

رسولي با بيان اينكه در حال حاضر ظرفيت توليد ناوگان مسافري ، باري و لوكوموتيو در كشور از حد مورد نياز بسيار كمتر است ، تصريح كرد: توجه به اين بخش ظرفيت مناسبي براي سرمايه گذاري و حضور بخش خصوصي در كشور است ضمن اينكه افزايش سهم راه آهن در حمل و نقل كشور، چابك سازي ساختاري و ارتقاي بهره وري و بهبود كيفي خدمات و ارتقاي ايمني از ضرورت هاي اجرايي برنامه هشت ساله تدوين شده در راه آهن جمهوري اسلامي است.

وي افزود : درسالجاري براي نخستين بار رديف بودجه اي معادل هزار و 500ميليارد تومان براي ارائه تسهيلات و كمك هاي فني و اعتباري به راه آهن جمهوري اسلامي اختصاص داده شد.

رسولي با اعلام اين خبر اين رديف بودجه اي در لايحه بودجه سال 1394 نيز براي شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايارن درج شده است ابراز اميدواري کرد كه اين رديف بودجه اي به صورت دائمي براي شركت مزبور در نظر گرفته شود.

وي گفت: هم اكنون دو قانون در مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان در حال رسيدگي است كه با تصويب اين قانون ها و تعدادي احكام مرتبط با راه آهن در آنها شاهد تحول در بخش ريلي کشور خواهيم بود.

به گفته معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل راه آهن ، تاكنون صنعت حمل و نقل ريلي کشور بر منابع عمومي کشور متكي بوده كه با توجه به فراز و فرود هاي حوزه درآمدي دولت، شاهد فعاليت پويايي در اين بخش نخواهيم بود لذا سرمايه هاي مردمي و بخش خصوصي بايد صنعت ريلي کشور را ياري دهد و مااز سرمايه گذاري ها به جد حمايت مي کنيم.

رسولي افزود: در قانون سياست هاي اصل 44 به برون سپاري تصدي گري ها تاكيد شده است كه اين مهم در راه آهن جمهوري اسلامي مورد توجه قرار گرفته و به خوبي اجرايي شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار