در پی کشته شدن 17 نفر در حملات تروریستی چند روز گذشته در فرانسه ، این کشور در یک تقاطع مهم تصمیم گیری قرار گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه خبری پرس تی وی با اعلام این مطلب افزود فرانسه باید تصمیم بگیرد که آیا تدابیر بیگانه هراسی و ضدتروریستی را دو برابر خواهد کرد ، یا اینکه راهی برای ترمیم شکاف های مذهبی ، قومی و درآمدی پیدا خواهد کرد.

"رامین مظاهری" خبرنگار پرس تی وی در گزارشی از پاریس در این باره گفت: در پی حملات تروریستی چهار روز قبل در فرانسه ، جهان منتظر ببیند این کشور چه واکنشی به آن نشان خواهد داد. مانوئل والس ، نخست وزیر فرانسه ظاهرا مصمم است راهی را که وی آن را "جنگ" می نامد در پیش بگیرد. فعلا هدف وی اسلامگرایی افراطی است و چنین فرض می شود که این جنگ در داخل و خارج از فرانسه و به صورت 24 ساعته و هفت روز در هفته پیگیری خواهد شد. 

یک شهروند فرانسوی گفت :ما بسیار غمگین و همچنین بسیار خشمگین هستیم. این حالا مسئله کل اروپاست که باید یکپارچه و در کنار آمریکایی ها در این جنگ جدید که علیه فرانسه راه افتاده است وارد شود.

نخست وزیر فرانسه تابستان سال گذشته هرگونه برگزاری تظاهرات عمومی علیه تجاوز نظامی اسرائیل به غزه را ممنوع کرد که این کار ادعای کنونی فرانسه را مبنی بر مدافع بی طرف آزادی بیان به شدت زیر سوال می برد. 

یک شهروند فرانسوی گفت : حملات اخیر را نباید 11 سپتامبر فرانسه بنامیم چون تعداد کشته ها در آن حادثه در آمریکا بسیار بیشتر بود. حملات 11 سپتامبر رویدادی منحصر به فرد بود. من فکر می کنم این حملات اخیر در فرانسه رویدادی است که فرانسه بسیار راحتتر می تواند با آن مواجه شود.

بسیاری از این بیم دارند که رهبران فرانسه بخواهند همان راهی را در پیش بگیرند که دولتمردان آمریکایی پس از حوادث 11 سپتامبر در پیش گرفتند. در آن صورت ، فرانسه بر میزان مداخلات نظامی خود در کشورهای خارجی خواهد افزود و اختیارات دولت در برابر افراد افزایش خواهد یافت و اسلام هراسی به صورت ضمنی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

یک شهروند فرانسوی گفت : همانطور که زندگی برای مسلمانان در آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر دشوارتر شد ،  در فرانسه نیز همین طور خواهد شد. اما باید بدانیم که زندگی مسلمانان فرانسه از زندگی مسلمانان آمریکایی بدتر خواهد شد. وقتی این حملات اخیر رخ داد روابط و تماس ها (میان مسلمانان و غیرمسلمانان) از قبل تنزل یافته بود.

ملی گرایی و بالا بردن پرچم فرانسه در پی حمله مرگبار به یک نهاد فرهنگی مانند هفته نامه فکاهی شارلی ابدو  بسیاری از اقلیت ها را در فرانسه از آینده نگران کرده است. این حمله زمانی رخ داد که فرانسه در حدود 20 کشور خارجی درگیر جنگ است. در همین حال شکاف فرهنگی میان مناطق حومه فقیر و مهاجرنشین و شهرها سالهاست که رو به افزایش بوده و رکود بزرگ و اتخاذ تدابیر ریاضتی نابرابری های اجتماعی را افزایش داده است. 

یک شهروند فرانسوی گفت : من فکر نمی کنم فرانسه تغییری بکند و فکر نمی کنم لزومی هم به تغییر باشد. ما در گذشته هم حملات مشابهی را شاهد بوده ایم و متحد مانده ایم و به همکاری موفقیت آمیز میان فرهنگ های مختلف ادامه داده ایم. 

شاید این نوع خوشبینی ابزاری ضروری برای وارد شدن به دوره ای باشد که ممکن است دوره ای بسیار دشوار برای فرانسه باشد. یک نکته مسلم این است که پاریس در چند قرن اخیر مرکز اروپا بوده است و برای همین ، هر راهی که فرانسه در پیش بگیرد ممکن است کشورهای دیگر را نیز به دنبال خود بکشاند.

اگر فرانسه می خواهد همچنان ادعا کند که یک مرجع اخلاقی جهانی است ، رهبرانش باید با سعه صدر و بخشش و شفقت به چنین فجایعی واکنش نشان دهند. بسیاری معتقدند بهترین نقطه شروع نیز پایان دادن به مشارکت در جنگ های خارجی و پایان بخشیدن به سرکوب داخلی مسلمانان و کولی ها و دیگر گروههای اقلیت در کشور است.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار