وزیر فرهنگ در آیین پایانی نمایشگاه نو سنت‌گرایی که شب گذشته در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، از آماده شدن زمینه‌های حمایت مادی از هنرمندان این حوزه خبر داد.

به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه نو سنت‌گرایی با ۱۷۰اثر از ۸۴ هنرمند که بخشی از آن‌ به گنجینه موزه هنرهای معاصر ایران تعلق دارد به مدت سه ماه در محل این موزه برگزار شده است.
 
این نمایشگاه با هدف بازنمایی رویکردها و مواجه متنوع هنرمندان از سنت های ایرانی و نمود آن در جریان نوگرایی ایران برگزار شده است.  
 
وزیر فرهنگ بعد از بازدید از آثار نمایشگاه نوسنت گرایی در جمع خبرنگاران به ارزیابی نمایشگاه پرداخت و گفت: آثار تجسمی ارائه شده در نمایشگاه نو سنت‌گرایی بسیار جذاب و دیدنی بود و من با دیدن آثار فاخر این هنرمندان که قابلیت مطرح شدن در سطح جهانی را دارد، لذت برده، انرژی گرفتم. قطعا آثار این نمایشگاه در هر جای جهان عرضه شود مورد استقبال قرار می گیرد. مزیت بازدید از این آثار جذاب حضور خالقان آثار هنری این نمایشگاه در کنار آثارشان بود و من از دیدن این هنرمندان ارزشمند به شوق آمدم.
 
علی جنتی به اهمیت اقتصاد فرهنگ اشاره کرد و گفت: ما باید زمینه شکوفایی اقتصاد فرهنگ را فراهم کنیم، موضوعی که بنده از ابتدا به آن تاکید داشته ام  و در همه هنرها اعم از تئاتر، سینما و موسیقی باید به شکل ویژه به آن پرداخت.
 
وی افزود: اگر افراد علاقمند به هنرهای تجسمی ببینند هنرمندان و پدیده آورندگان آثار فاخر دچار تنگی معیشت هستند و آثار آنان فروش نمی رود به دلسردی دچار می شوند. در مقابل اگر آثار فاخر با قیمت خوب فروش رفته و ارزش مادی خود را پیدا کنند، علاقمندان به فعالیت در این عرصه تشویق می شوند.
 
وزیر فرهنگ در ادامه به برنامه های این وزارتخانه در حمایت از آثار تجسمی پرداخت و گفت: من بارها در سخنرانی های مختلف به اهمیت هنرهای تجسمی اشاره کرده ام. باید شرایطی فراهم کنیم تا هنرمندانی که در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت می کنند بتوانند روی پای خود بایستند و آثار آن ها نیز جایگاه مادی خود را پیدا کند که زمینه های این مهم در کشور فراهم شده است. فراهم کردن زمینه عرضه این آثار در داخل کشور و یا عرضه شدن آن ها در نمایشگاه ها و حراج های خارج از کشور بخشی از فعالیت های حمایتی از آثار تجسمی است.
 
علی جنتی افزود: سال گذشته دولت پیشنهادی برای حمایت از آثار هنری به مجلس تقدیم کرد. در این طرح مقرر شده بود که کل پروژه های عمرانی کشور یک درصد از اعتبارشان را صرف خرید آثار هنری کنند و یا برای اشتغال هنرمندان تجسمی از سازه های ایرانی و هنری در ساختمان های خود استفاده کنند. با این حال این پیشنهاد مورد تایید مجلس قرار نگرفت.
 
وی از ارائه این طرح به شکل دیگر به مجلس خبر داد و گفت: دولت مجددا امسال این طرح را در قالب قوانین دائمی به مجلس ارائه داده است. به موجب این طرح مجریان پروژه های عمرانی کشور مجاز هستند یک درصد از اعتبارات خود را صرف خرید آثار هنری کنند. به عنوان مثال وقتی ما سی و هفت میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی هزینه کنیم در نظر گرفتن یک درصد این مبلغ برای خرید آثار تجسمی، رقم بالایی است و به هنرمندان این حوزه کمک خواهد کرد.
 
در این مراسم بسیار از هنرمندان آثار نمایشگاه در کنار وزیر ارشاد حاضر شده و به معرفی آثار خود پرداختند. هنرمندانی همچون قدرت الله عاقلی، رضا بانگیز، کاظم چلیپا، ابراهیم جعفری، آیدین آغداشلو، سهیل محمودی، خسرو سینایی، رضوان صادق زاده، فرناز محمدی، غلامرضا نامی، الهام پاوه نژاد، ایرج اسکندری، فرشته قاضی زاده، کامبیز صبری، خسرو  خسروی، علی اکبر صادقی، نصرالله افجه ای، مهدی حسینی، صداقت جباری، امیر عبدالحسینی، حسین نوروزی، حسین محجوبی، سید عباس سجادی، ناصر پلنگی، مجتبی آقایی، باقر ضیایی، همایون سلیمی،  امیر عبدالحسینی و ... به همراه رایزنان فرهنگی کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و نیز کاردار سفارت اسپانیا در کنار وزیر ارشاد حاضر شده و با وی گفت‌وگو کردند.


انتهای پیام/رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار