مستشار نظامی انگلیس روز جمعه نسبت به سواستفاده داعش از تصمیم آمریکا برای استفاده از جنگنده های A10 در عراق که حاوی اورانیوم ضعیف شده هستند، هشدار داد‎.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از السومریه نیوز‎؛ ژنرال هیو بیچ در مقاله ای  در سایت انگلیسی بولتکس یو کس گفت آمریکا یک هفته پیش جنگنده های A10 را برای مبارزه با داعش در عراق پخش کرد. وی معتقد است که این جنگنده ها حاوی اورانیوم ضعیف شده اند که این امر جنجال برانگیز است. او اشاره کرد طراحان حامی داعش پس از ان که آریکا از آنها استفاده کند تلاش خواهند نمود تا آنها نیز  از این جنگنده ها استفاده کنند. بیچ افزود انگلیس در کنار آمریکا و فرانسه و رژیم صهیونیسیت با قطعنامه پارسال سازمان ملل که از سوی 150 کشور مورد تائید قرار گرفت مخالفت نمودند. این قطعنامه خواستار افزایش تحقیقات پیرامون  خطرات و تاثیر استفاده از این نوع سلاح ها بر روی سلامتی، بهداشت و محیط زیست  شده است. وی افزود این قطعنامه در پاسخ به درخواست عراق، از جامعه بین المللی می خواهد تا به کشورهای آسیب دیده از این نوع سلاح کمک های ارائه شود‎.
بیچ خاطر نشان کرد برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد به دنبال انجام مطالعات و تحقیقات دقیق تری درباره آلودگی اورانیوم ضعیف شده در عراق است. اما این برنامه از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته است. آمریکا می خواهد تنها در نیروگاه های هسته ای سابق عراق این تحقیقات صورت بگیرد.
 انگلیس اولین بار در جنگ خلیج فارس در سال 1991 از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده است که در این حمله بسیاری از کودکان در معرض تشعشع این مواد قرار گرفتند. انگلیس در سال 2003 اعلام کرد نسبت به ملت عراق در برار استفاده از این سلاح تعهد اخلاقی دارد و گفته است مختصات استفاده از این سلاح پیرامون بصره بوده است . این کشور  وعده داد هزینه ای برای جبران این اقدام خود بپردازد اما این وعده هیچ گاه محقق نشد.‎

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۰ دی ۱۳۹۳
امریکا و دست پرورده خود داعش فقط به نیت از بین بردن مردم منطقه تلاش و با هم رقابت می کنند
آخرین اخبار