خبرنگاران خبرگزاری‌های معتبر کشورمان در قالب تور یک روزه بازدید خود از استان قم از صحن تازه حرم مطهر حضرت معصومه (س) و موزه آستان مقدس حضرت معصومه بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران، خبرنگاران خبرگزاری‌های مختلف کشورم امروز با بازدید از صحن تازه حرم مطهر حضرت معصومه (س) و موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) با ظرفیت‌های فرهنگی استان قم آشنا شدند.
 
جواد کمالی، مدیر فنی مهندسی آستانه کریمه اهل بیت، پس از بازدید خبرنگاران از صحن تازه حرم معصومه (س) گفت: در این مجموعه 50 هزار مترمربعی چند ساختمان از جمله کتابخانه مرکزی آستان مقدس حضرت معصومه، بنا می‌شود.
 
وی ادامه داد: از نظر کلی صحن جدید حضرت معصومه (س) به حرم وی متصل می‌شود و کتابخانه تعبیه شده در آن در چهار طبقه ساخته شده و پس از ساخت، افتتاح می‌شود.
 
وی اظهار داشت: یک میلیون کتاب در کتابخانه مرکزی آستان مقدس حضرت معصومه(س) جاسازی شده و این کتابخانه به منظور بهره‌برداری دیجیتالی از کتاب‌ها ساخته خواهد شد.
 
وی ادامه داد: کتابخانه و صحن تعبیه شده در مجموعه صحن تازه حرم حضرت معصومه (س) تا پایان امسال افتتاح می‌شود.
 
مدیر فنی مهندسی آستانه کریمه اهل بیت ادامه داد: صحن فاطمی که هم‌اکنون در حال ساخت آن هستیم در آینده نزدیک به صحن امام رضا (ع) و سایر صحن‌های تعبیه شده در حرم معصومه (س) متصل می‌شود و بخشی از خیابان حرم که در میان صحن تازه حرم و صحن قدیمی آن قرار گرفته به گذرگاهی برای زیارت‌کنندگان تبدیل می‌شود.
 
کمالی افزود: طرح جامع گسترش صحن حضرت معصومه (س) طرح بزرگی بوده و پس از تصویب، افق دید 30 ساله برای آن پیش بینی شده است.
 
به گفته کمالی وسعت صحن تازه حرم حضرت معصومه (س) به گونه‌ای بوده که این صحن را تا فاصله چهارراه بازار و چهارراه بیمارستان گسترش می‌دهد.
 
همچنین محمدجواد کریم‌خانی، کارشناس موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) با بیان این که این موزه هم اکنون با 15 بخش و 5250 قلم اثر به کار خود ادامه می‌دهد، گفت: 2500 قلم از این آثار به نمایش گذاشته شده‌اند و به دلیل کمبود جا مابقی آن در مخزن موزه قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: از نفیس‌ترین آثار قرار گرفته در بخش آثار خطی و قرآنی موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) می‌توان به قدیمی‌ترین قرآنی اشاره کرد که در سال 198 هجری شمسی برابر با زمان زندگی امام رضا (ع) به خط کوفی و با شیوه ایرانی نوشته شده و برخلاف نسخ قرآنی آن زمان که بر روی پوست حیوانات حلال گوشت به نگارش درمی‌آمده بر روی کاغذ نوشته شده، می‌توان اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: ما در موزه قرآنی داریم که با وزنی 120 کیلوگرمی تهیه شده و ویژه سلاطین بوده است.
 
این کارشناس موزه اظهار داشت: قرآنی که کل صفحات آن پارچه بوده نیز از نسخ قرآنی نفیس دیگر موجود در موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) به حساب می‌آید.
 
وی ادامه داد: از آثار نفیس دیگر موجود در موزه آستان قدس حضرت معصومه می‌توان از قالیچه‌ای با ضخامت 2 میلیمتر از استاد نعمت‌الله جوشقانی یاد کرد.
 
وی افزود: کاشی‌های بسیار ظریفی در این موزه قرار گرفته است که نفیس‌ترین آن‌ها، درب بهشت نام دارد.
 
وی ادامه داد: موزه آستان قدس حضرت معصومه (س) روزانه 200 تا 300 نفر بازدیدکننده دارد.
 
این کارشناس موزه خاطرنشان کرد: به دنبال ساخت موزه‌ای در هفت طبقه و با 7000 متر مربع برای توسعه موزه حرم مقدس حضرت معصومه (س) و با هدف افزایش مکان این موزه و امکان ارائه سایر اثرهای موجود در آن هستیم.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار