به گفته سازمان محيط زيست بين المللی در سال 2014 ميلادی بسياری از گونه های نادر و كم ياب حيوانان و جانوران منقرض شده اند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، اين سازمان اعلام كرد در سال 2015 نيز همين روند ادامه داشته و در صورت عدم شناخت درست و انجام اقدامات لازم اين جانوران كه در زير معرفي شده اند در معرض انقراض خواهند بود.



سنجاقک زردبال

سنجاقک زردبال در فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار گرفته است. دلیل این امر نیز از میان رفتن تدریجی تالاب‌ها نیز گزارش شده و مشخصه این سنجاقک‌ها لکه‌های زردرنگ بر روی بال‌های آن‌هاست.


 
خرگوش صحرایی وحشی

خرگوش صحرایی وحشی را در فهرست حیواناتی قرار داده که نسل‌شان در این کشور با انقراض روبروست. مکان زندگی این خرگوش‌ها به خاطر توسعه استفاده فشرده از زمین‌های کشاورزی بسیار محدود شده است. جثه خرگوش صحرایی وحشی بزرگ‌تر از خرگوش‌های اهلی است و انتهای گوش‌های بلندش گرد و سیاه رنگ است.



آزادماهی رود دانوب

آزادماهی رود دانوب به خانواده آزادماهیان (Salmonidae) تعلق دارد. توزیع طبیعی این نوع ماهی در آلمان تنها به حوضه آبریز دانوب محدود می‌شود. در دهه‌های اخیر از جمله در پی ساخت و سازها در حوضه آبریز دانوب امکان تخم‌ریزی مطمئن آزادماهی به شدت محدود شده است. بی سبب نیست که این ماهی در بخش‌های وسیعی از دانوب ناپدید شده است.


 
زیبای پرنده

هیئت داورانی که انتخاب حشره سال ۲۰۱۵ را به عهده داشت، سرانجام این نوع پروانه را انتخاب کرد. بال‌های نقره‌ای مایل به آبیِ این پروانه زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند. جنس مذکر این نوع پروانه (تصویر) رنگ‌های متنوعی دارد. این نوع پروانه در همزیستی با مورچه‌ها زندگی می‌کند. کرم ابریشم با ترشح ماده‌ای شیرین غذای مورچه‌ها را تامین می‌کند و مورچه‌ها نیز در ازای این خدمت، دشمنان کرم ابریشم را دور می‌کنند.



زره‌پوشِ درخطر

لاک‌پشت برکه‌های اروپا به عنوان خزنده سال ۲۰۱۵ انتخاب شده است. زندگی این خزندگان خون‌سرد که لکه‌های زردی بر لاک استخوانی پشت خود دارند، در آلمان تنها به ایالت براندنبورگ محدود شده است. شکار و فروش این لاک‌پشت‌ها و همچنین تغییرات جدی در زیستگاه‌شان این تنها لاک‌پشتان اروپای مرکزی را با خطر انقراض روبرو کرده است.


 
پروانه سال ۲۰۱۵

پروانه سال ۲۰۱۵ نوعی پروانه‌ است که وسط بال‌هایش سرخ رنگ است. رنگ قرمز بال‌ها تنها به هنگام احساس خطر و وقتی بال‌ها کاملا بازمی‌شوند، دیده می‌شود. این نوع پرنده نیز میتواند به زودی در فهرست حیوانات در خطر انقراض قرار گیرد. کرم‌های این پروانه از برگ درختانی تغذیه می‌کنند که به شدت کمیاب شده‌اند.



برنده خجالتی

باز به عنوان پرنده سال ۲۰۱۵ انتخاب شده است. این پرنده شکاری دیگر به ندرت در آسمان‌ها دیده می‌شود. گاهی چرخ زدن‌های او در آسمان به هنگام شکار نظرها را به خود جلب می‌کند. انتخاب این پرنده از آن جهت بود که انسان‌ها به شدت در پی شکار باز هستند.



حلزون

این نوع حلزون یکی از رده‌های جانوری از شاخه نرم‌تنان است و چون پرنده سال ۲۰۱۵ کم‌تر دیده می‌شود. نسل این حیوان نیز در خطر انقراض قرار دارد. این حلزون خاک‌زی در سوراخ‌هایی در کوه‌ها، جنگل‌ها و دیگر مناطق طبیعی زندگی می‌کند. این حیوان به مکانی مطمئن برای زندگی احتیاج دارد که دور از سرمای شدید باشد.




انتهای پیام/
برچسب ها: جانور ، انقراض ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار