مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت مالیات‌ها را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران،  مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت مالیات‌ها را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور مورد بررسی قرار داد. 

دفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز اعلام کرد: در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ معادل ۸۶۱ هزار میلیارد ریال به عنوان درآمدهای مالیاتی (منابع عمومی) پیش بینی شده است. این رقم نسبت به رقم درآمدهای مالیاتی (منابع عمومی) مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ (۷۰۳ هزار میلیارد ریال) رشدی معادل ۲۲/۶ درصد رشد داشته است. با توجه به روند کنونی وصولی درآمدهای مالیاتی (روند ۵ ماهه اول سال جاری) می‌توان گفت که در ماه‌های آتی سال ۱۳۹۳ کل وصولی درآمدهای مالیاتی معادل ۶۷۵هزار میلیارد ریال (این رقم با فرض تحقق ۱۳۰ هزار میلیارد ریال مالیات بر واردات صورت گرفته است) باشد. اگر فرض شود پیش بینی تحقق درآمدهای مالیاتی درست باشد در این شرایط رقم درآمدهای مالیاتی (منابع عمومی) لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ رشد ۲۷/۵ درصدی را از رقم عملکردی قابل برآورد در سال جاری تجربه خواهد کرد. 

به نظر می‌رسد با توجه به تحلیل شرایط اقتصادی هر بخش و مجموعه تحولات صورت گرفته در ساختار نظام مالی و مالیاتی کشور، درآمدهای مالیاتی عمومی در برخی از اجزا (اشخاص حقوقی غیردولتی، مالیات مشاغل، حق تمبر و اوراق بهادار، عوارض خروج مسافر، مالیات بر سیگار و مالیات بر ارزش افزوده)، در مجموع حدود ۶۹ هزار میلیارد ریال بیش برآورد شده است. 

در انتهای گزارش برخی از احکام مالیاتی تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ بررسی شده که از مهم‌ترین موضوعات می‌توان به تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۹۴، استثنا کردن برخی از مودیان مالیاتی از شرط تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای استفاده از معافیت‌ها و مشوق‌های قانونی، تعیین میزان و نرخ مالیات حقوق و معافیت‌های آن و... اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار