نوین ترین روش برای سوزاندن چربی ها با "انفجار"!

یکی از روش های بسیار شایع در دنیا تمرکز برروی تکنولوژی پیشرفته اولتراسوند می باشد.

دکتر نیاز محمدزاده هنرور استاديار دانشكده علوم تغذیه و رژیم شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با  خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: همانطور که می دانیم سلولهای چربی بدن ما محل تجمع تری گلیسیریدهای ذخیره ای بوده و در صورت افزایش دریافت کالری قابل افزایش هم از نظر تعداد و هم از نظر اندازه می باشد، رژیم های کاهش وزن به خوبی منجر به کاهش حجم آدیپوسیت ها یا سلولهای چربی گشته، ولی متاسفانه تاثیر چندانی برروی تعداد این سلولها ندارد، این همان علت اصلی عدم کاهش سایز و عدم تاثیر بر چاقی های موضعی است همین امر منجر به شکل گیری روشهای مختلف جراحی و ابداع دستگاههایی شده است که هر یک به شکلی ادعا در کاهش این مشکل ارائه می دهند.
 
وی افزود:  هیچ یک از این روشها بدون رژیم های غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی منظم تاثیر دراز مدتی نداشته و تنها در کناراین دو عامل موثر می توانند اثرات چشمگیری بر جای بگذارند.

اما یکی از روشهای بسیار شایع در دنیا تمرکز برروی تکنولوزی پیشرفته اولتراسوند می باشد. در این روش با استفاده از این امواج در مدت زمان بسیار کوتاه فشار منفی در داخل سلولهای چربی ایجاد نموده و با افزایش  حباب هایی در داخل این سلولها که به صورت آبشاری تعداد آنها افزایش می یابد منجر به ایجاد فشار بسیار زیاد در آدیپوزها و از بین رفتن دیواره سلولها و به اصطلاح انفجار این سلولها می گردد، از جمله مواردی که در ادعا های این دستگاههایی که با نام های مختلف مانند ULTRA-Z و.....در بازار موجود می باشد تاثیر امواج اولتراسوند با تمرکز و تراکم بالا بر تحریک پرقدرت فیبروبلاستها و تحریک تولید کلاژن می باشد، که نتیجه آن شروع لیفتینگ پوست در ناحیه دارای سلولیت ذکر می گردد.
 
دکتر محمدزاده با اشاره به اینکه نسل جدید این دستگاهها بر خلاف انواع قدیمی آن که قادر به توانایی تنظیم فرکانس بین 26-50 کیلوهرتز را دارد گفت: ،قدرت خروجی دستگاه نیز بین رنج مشخصی قابل تنظیم بوده و تولید کننده موجهای طولی با ایمنی بالاتری می باشد که از جمله ادعاهای مرتبط با این مکانیسم کاهش آسیب سایر بافتها و تمرکز بر تخریب سلولهای چربی می باشد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا این تکنولوژی بعنوان وسیه کمکی در کنار رژیم های تخصصی کاهش وزن و فعالیت فیزیکی برای کاهش چاقی های موضعی بویژه مناطق شکمی مورد استفاده قرار می گیرد و تعدای از این دستگاهها دارای تاییدیه FDA  و اتحادیه اروپا مدیکال می باشند. وجه برتری این نوع دستگاهها نسبت به روش لیپولیز قدرت بالاتر آن در از بین بردن سلولهای چربی و نسبت به جراحی لیپوساکشن کمتر تهاجمی بودن آن و از بین بردن خطر آمبولی ذکر می گردد.
 
وی ادامه داد:  این دستگاهها نسبت به روشهای  اینفراسونیک (ضربه ای – لرزه ای) که دارای نتایج قابل برگشت می باشد نیز نتایج بهتری را احتمالا بوجود خواهد آورد. از جمله عارضه های احتمالی این دستگاه امکان خونریزی، درد و تورم در نواحی تحت تاثیر قرار گرفته می باشد، که لزوم نظارت تیم پزشکی مجرب در صورت استفاده از این دستگاه را بیش از پیش ضروری می سازد. استفاده از این دستگاهها بدون رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی تاثیر دراز مدت نداشته و استفاده از آن در افراد زیر 18 سال و مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک توصیه نمی شود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.