شاخص سهام بورس‌های آسيا امروز (سه‌شنبه) به علت نگرانی‌ها در خصوص اقتصاد اروپا، احتمال خروج يونان از ناحيه يورو و کاهش بهای نفت، به شدت کاهش يافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از خبرگزاري فرانسه،در پي گماني‌زني‌ها در خصوص احتمال ضرردهي سنگين وال استريت، در ساعت 4 امروز به وقت گرينويچ ارزش شاخص نيکي در بورس توکيو 2/35 درصد، شاخص بورس هنگ کنگ 1/30 درصد، شاخص بورس سيدني 2 درصد، شاخص بورس سئول 1/77 درصد و بورس شانگهاي 1/04 درصد کاهش يافت.

اما  کاهش شاخص بورس توکيو در پايان معاملات امروز تشديد شد به طوري که در پايان معاملات  ارزش شاخص نيکي با  525/52 واحد يعني 3/02 درصد کاهش به 16883/19 واحد رسيد.      

در همين حال در بازار مبادلات ارز ارزش دلار در برابر ين نسبت به ديروز کاهش يافت و  هر دلار امريکا با 119/40 ين ژاپن مبادله شد.

در مبادلات امروز، يورو هم که به تازگي بدترين سال خود در برابر دلار را  از سال 2005 پشت سر گذاشته است، وضعيت خوبي نداشت و ارزش آن نسبت به روز دوشنبه کاهش يافته و به کمترين ميزان از ماه مارس سال 2006 رسيد.امروز هر يورو با 1/1943 دلار مبادله شد درحالي که ديروز با 1/1864 دلار مبادله شده بود.

فشارها بر يورو، پول واحد اروپايي، همچنان ادامه دارد و اظهارات چند روز پيش رئيس بانک مرکزي اروپا نيز مزيت بر علت شد و ارزش يورو در برابر ين ژاپن را باز هم کاهش داد به طوري که ارزش هر يورو به 142/42 ين رسيد. رئيس بانک مرکزي اروپا اواخر هفته گذشته از اتخاذ تدابير جديدي براي مقابله با خطر تورم منفي در ناحيه يورو خبر داده بود.

 بانک مرکزي اروپا احتمالا قصد دارد يک برنامه کاهش کمي، شبيه برنامه‌اي که بانک مرکزي آمريکا در سال‌هاي اخير و تا ماه اکتبر اجرا کرد، به اجرا بگذارد. اين برنامه احتمالا مربوط به تزريق نقدينگي به نظام مالي ناحيه يورو با هدف حمايت از  فعاليت‌هاي اقتصادي و تورم است.

در اين چارچوب بانک مرکزي اروپا اوراق قرضه کشورهايي از ناحيه يورو را که درگير مشکلات مالي شديد هستند، مي‌خرد.

شماري از ناظران هشدار داده‌اند نرخ تورم در ناحيه يورو از ماه دسامبر منفي شده است. اولين ارزيابي‌هاي رسمي دراين خصوص روز چهارشنبه انتشار خواهد يافت.

بلومبرگ نيوز به نقل از ايوان لوکاس از تحليل‌گران اقتصادي موسسه آي.جي ال.تي.دي در ملبورن گزارش داد امسال با اعلام دو سر فصل اصلي که براي بازارها سرنوشت ساز است ، سال سختي آغاز شد. اين سرفصل‌ها عبارتند از: عرضه مازاد مواد اوليه و ناحيه يورو.

هر چند کاهش ارزش يورو موجبات رضايت شرکت‌هاي صادر کننده را فراهم مي‌کند اما سرمايه گذاران در باره مشکلات يونان هشدار داده‌اند . به گفته سرمايه گذاران  اگر حزب چپ گراي افراطي سيريزا در انتخابات پارلماني 25 ژانويه  يونان به قدرت برسد، احتمال دارد آنگلا مرکل،صدر اعظم آلمان به يونان جهت خروج از ناحيه يورو را بدهد.

حزب سيريزا که بخت بيشتري براي پيروزي در اين انتخابات دارد مخالف تدابير اقتصادي رياضتي است که بر اساس مقررات اروپايي اعمال مي‌شود.

کاهش ارزش يورو  بر بازار نفت هم تاثير مي‌گذارد و جذابيت خريد نفت را با اين ارز کمتر مي‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سهام ، بورس ، کاهش شاخص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار