صادرات بیش از 12 میلیون تن کالای نفتی ازهفت استان

بيش از 12 ميليون و 477 هزار تن کالاها امسال از گمرکات استانهاي مازندران ،‌خوزستان ،‌اصفهان ،اردبيل ، آذربايجان شرقي ،خراسان رضوي و گلستان به خارج از کشور صادر شده است .


به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران صادرات کالاهاي معدني در بندر اميرآباد 9 برابر افزايش يافت .

مدير بنادر و دريانوردي مازندران گفت : از ابتداي امسال تا پايان آذر بارگيري انواع کالا در بندر اميرآباد از 10 هزار و 827 تن به 108 هزار و 298 تن رسيد .

خدمتگزار افزود : در اين مدت همچنين بارگيري انواع فلزات در اين بندر 100 درصد ، تخليه کالا 43 درصد و تخليه کالاهاي کانتينري 21 درصد افزايش يافته است .

مدير بنادر و دريانوردي مازندران با اشاره به افزايش 91 درصدي تخليه و بارگيري انواع غلات در اين بندرتصريح کرد : از ابتداي امسال تا پايان آذر 889 هزار و 806 تن انواع غلات در اين بندر تخليه و بارگيري شد .

صادرات کالاهاي غير نفتي از خوزستان به خارج از کشور امسال 5 ميليارد و 128 ميليون دلار ارز آوري براي کشوربه همراه داشته است .

ناظر گمرکات خوزستان امروز گفت: از ابتداي امسال تاکنون 12ميليون و238 هزار تن کالاي غيرنفتي به ارزش 5 ميليارد و 128 ميليون دلار به خارج از کشور صادر که از نظر ارزشي 69 درصد افزايش داشته است .

 جعفري بيشترکالاهاي غيرنفتي صادر شده به خارج ازکشور شامل محصولات پتروشيمي،کشاورزي ، مواد معدني ، فلزي ، آهن آلات و محصولات گازي اعلام کرد .

وي افزود عراق، کويت، امارات، ژاپن، کره، چين، هند، ترکيه، اسپانيا، ايتاليا و قطر از جمله کشورهاي پذيرنده کالاهاي صادراتي استان بوده اند .

همچنين صادرات صنايع دستي استان اصفهان حدود 6 ميليون 643 هزار و 436 دلار ارزآوري داشته است.

سرپرست معاونت صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي استان اصفهان گفت: ميزان صنايع دستي که در نيمه نخست سال از گمرک اصفهان صادر شده، نسبت به پارسال گذشته برابر است اما 50 درصد ارزش افزوده دارد.

 دهقاني بيشتر صنايع دستي صادر شده از استان اصفهان به خارج از کشور را بافته هاي سنتي ، منسوجات قلمکار، قلمزني، صنايع چوبي ، توليدات و آثار نقاشي بر روي استخوان و صدف، کاشي و سفال ، حصير بافي و سبد بافي، ترمه دوزي و گلدوزي، پارچه هاي تار و پودبافي، نقاشي روي چوب و صنايع چرمي اعلام کرد.

وي افزود: امسال امارات، آلمان، فرانسه، ايتاليا، انگليس، ترکيه، آمريکا، کانادا، قطر ، عراق و سوريه مقصد صنايع دستي صادر شده از اصفهان بوده است.

ارزش صادرات پتروشيمي تبريز نيز 49 درصد افزايش يافت.

مدير عامل مجتمع پتروشيمي تبريزگفت: ارزش صادرات مواد پليمري اين مجتمع در 9 ماه گذشته به 23 ميليارد و430 ميليون ريال رسيد.

صدري افزود:در اين مدت ميزان صادرات از لحاظ وزني نيز با22 درصد افزايش به 49 هزار تن رسيد.

وي گفت: فرآورده هاي پليمري ارايه شده به صنايع پائين دست داخلي نيز درهمين مدت 236 هزار تن به ارزش 9 هزار و 737 ميليارد ريال بوده است.

مجتمع پتروشيمي تبريز در زميني به مساحت 391 هکتار در هشت کيلومتري جنوب غرب شهر تبريز و در کنار پالايشگاه اين شهر واقع است.

خوراک اين مجتمع، نفتاي سبک و سنگين و گاز مايع است که بخش عمده آن از پالايشگاه تبريز تامين مي شود.

مجموع صادرات استان اردبيل هم امسال 21درصد رشد داشته است.

معاون توسعه تجارت خارجي صنعت، معدن و تجارت استان گفت: در اين مدت مجموع صادرات استان 3/59 ميليون دلار بوده که در مقايسه با 9/48 ميليون دلار صادرات مدت مشابه سال قبل صادرات استان با 21درصد رشد همراه است.

بيگ زاده افزود: وزن صادراتي نيز در همين زمان 80 هزار تن است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته 66هزارتن 19 درصد رشد داشته است.

وي با بيان اينکه عدم وجود حمل و نقل و ارتباط ريلي از موانع توسعه تجارت خارجي استان محسوب مي شودافزود: قبل از فروپاشي شوروي ايران از طريق راه آهن نخجوان - جلفا با کشورهاي روسيه و حوزه CIS در ارتباط بود و همين ارتباط موجب شده بود اردبيل به عنوان دروازه روسيه شناخته شود.

وي سيب زميني،انواع محصولات باغي،سيمان و ميل گرد را از جمله صادرات استان اردبيل به کشورهاي آذربايجان،ترکيه،ارمنستان‌ برشمرد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي هم گفت: صادرات فرش اين استان امسال 11 درصد رشد وزني و 8 درصد رشد ارزشي داشته است.

عليرضايي با بيان اينکه امسال، حدود 2هزار و 279 تن فرش به ارزش15.5 ميليون دلار از استان صادر شده است، اظهار کرد: اين ميزان صادرات فرش، شامل 7 تن فرش دستباف به ارزش 405 هزار دلار و بقيه ، فرش ماشيني به ارزش 15 ميليون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزايش داشته است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي با اشاره به اينکه طي سال 91 نيز 71 ميليون و 963 هزار دلار فرش ماشيني و دستباف از استان صادر شده است، افزود: در اين مدت 7 هزار و 797 تن انواع فرش ماشيني و دستباف از استان صادر شده است که بيش از 7 هزار و 700 تن آن مربوط به فرش ماشيني با ارزشي بيش از 70 ميليون دلار بوده است.


او به توليد سالانه حدود 600 هزار متر مربع فرش دستباف در استان اشاره کرد و افزود: به طور متوسط در هرکارگاه غير متمرکز بين 20 تا 40 نفر بافنده با مديريت متمرکز مشغول به کار مي شوند و تلاش ما بر اين است که کارگاههاي متمرکز و مجتمع هاي بزرگ قالي بافي را در سطح استان رونق دهيم.

وي با اشاره به رونق اتحاديه‌ها، تعاوني‌ها و ايجاد 450 کارگاه متمرکز و غير‌متمرکز در استان خراسان رضوي، گفت: کارگاه‌هاي متمرکز مي‌توانند در توليد فرش صادراتي و تأمين تقاضاهاي مشتريان موثر بوده و از توليد فله اي جلوگيري نمايند و سفارش پذيري و توليد هدفمند را محقق کند.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي تعداد بيمه شدگان فعال حوزه فرش دستباف استان را بيش از 24 هزار نفر برشمرد و افزود: مرکز ملي فرش، طي 5 سال گذشته مشکل بيمه بافندگان را حل کرده است و کساني که واجد شرايط بيمه اجتماعي قالي بافان باشند مي توانند با مراجعه به ادارات صنعت، معدن و تجارت، نسبت به انجام بيمه اقدام کند

صادرات فرش خراسان رضوي به کشورهاي آلمان، آمريکا، حاشيه خليج فارس، ايتاليا، عربستان، لبنان، کانادا، عراق، سوريه، آفريقاي جنوبي و ژاپن بوده است.

همچنين رييس شيلات شهرستان کنارک هم گفت: بيش از 100 تن انواع ميگو امسال به کشورهاي جنوب شرق آسيا مانند چين و مالزي صادرشده است.

صناعي ارزش دلاري اين ميزان صادرات ميگورا حدود يک ميليون دلار اعلام کرد و افزود افزود: همچنين در اين مدت83 تن ميگو از اين شهرستان به ارزش ريالي حدود 30 ميليارد ريال به ديگر استانهاي کشور ارسال شده است.

رييسي مدير دامپزشکي شهرستان کنارک نيز گفت: از ابتداي سال جاري تاکنون براي 190 تن انواع ميگو توسط اداره دامپزشکي کنارک تاييديه سلامت و مجوز صادرات صادر شده است.

شهرستان بندري کنارک با داشتن 10 هزار نفر صياد، 400 فروند شناور صيادي و 970 فروند قايق در جنوب سيستان و بلوچستان واقع است و يکي از مهمترين بنادر صيد انواع آبزيان در کشور به شمار مي رود.

صادرات يد امسال از گلستان 12 برابر شده است.

مدير عامل تنها کارخانه يد ايران در گلستان امروز : 60 تن يد امسال از گلستان به کشورهاي سويس ، چين و هند صادر شده است.

خواجه افزود: صادرات اين ميزان يد 210 هزار دلار ارزآوري داشته است .

وي گفت : امسال 112 تن يد در گلستان توليد که ده درصد از مدت مشابه پارسال بيشتر است .
خواجه پيش بيني کرد توليد يد تا پايان امسال به 170 تن برسد .

وي درباره طرح توسعه تنها معدن يد کشور گفت : تا پايان امسال قرار است با افزايش 4 حلقه چاه جديد تعداد چاههاي معدن به 19 حلقه افزايش يابد .

ماده معدني يد از 14 حلقه چاه در بيابان هاي شمال شهرستان آق قلا استخراج مي شود.
انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، کالا ، غیر نفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار