مديرعامل شركت ملي نفت ايران اعلام كرد:

تحقق افزایش بهره برداري 120 ميليون متر مكعبي گاز از پارس جنوبي تا پايان امسال

معاون وزیر نفت، از تحقق توليد 120 ميليون متر مكعبي گاز از ميدان مشترك پارس جنوبي تا پايان امسال خبر داد و گفت: اين ميزان توليد مربوط به يك بازه زماني 19 ماهه (از شهريورماه سال گذشته تا پايان سال 1393) است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، ركن الدين جوادي  با اعلام اين خبر گفت: شركت ملي نفت ايران با بهره برداري از 100 ميليون مترمكعب گاز تعهد شده تا پايان سال جاري و تحقق توليد 20 ميليون متر مكعب گاز از فازهاي 15 و 16 و 12 در مجموع از شهريور ماه سال 1392 تا پايان امسال 120ميليون متر مكعب گاز از دريا و 140 ميليون متر مكعب ظرفيت پالايش در پارس جنوبي به بهره برداري مي رسد.

معاون وزير نفت با تاكيد بر تحقق برداشت 100 ميليون متر مكعبي گاز از پارس جنوبي تا پايان امسال، گفت: اميدواريم با حمايت مجلس شوراي اسلامي ايران نيز سال آينده شاهد برداشت 100 ميليون متر مكعبي گاز از اين ميدان عظيم باشيم.

وي هدف از بازديد اعضاي كميسيون برنامه بودجه مجلس شوراي اسلامي از فازهاي اولويت دار پارس جنوبي كه روز پنج شنبه (11 دي ماه) انجام شد را بررسي و ارزيابي روند پيشرفت پروژه ها مطابق با برنامه هاي ارايه شده شركت ملي نفت ايران به كميسيون برنامه بودجه در سال گذشته عنوان و تصريح كرد: تحقق تعهدات اين شركت به مجلس و متعاقبا بررسي مشكلات پروژه هاي پارس جنوبي توسط اعضاي اين كميسيون ارزيابي شد تا در بودجه سال آينده و برنامه ششم بتوانند نيازها را پوشش دهند.

جوادي تاكيد كرد: اعضاي كميسيون برنامه بودجه مجلس شوراي اسلامي از فازهاي در تعهد شركت ملي نفت ايران كه از برنامه هاي بهره برداري درسال 93 است بازديد و مشاهده كردند مجموعه نفت توانسته به تعهدات خود عمل كند.

معاون وزير نفت ابراز اميدواري كرد تا با حمايت مجلس و تدوين برنامه از سوي شركت ملي نفت ايران، سال آينده شاهد به مدار آمدن 100 ميليون متر مكعب گاز ديگر در پارس جنوبي باشيم.

وي از مجلس شوراي اسلامي ايران خواست تا با توجه به كاهش درآمدهاي كشور، قوانين طوري تنظيم بشود كه اولويت به توسعه پروژه هاي نفتي با اولويت پارس جنوبي داده شود.

پارس جنوبي پروژه اي با بيشترين ميزان بازگشت سرمايه

جوادي با اشاره به اهميت استراتژيك پارس جنوبي و با بيان اينكه بيشترين بازگشت سرمايه در بين پروژه هاي نفت و كشور مربوط به اين ميدان است، گفت: اين ميدان از ميادين مشترك كشور محسوب مي شود از اين رو هر چه برداشت كمتر صورت گيرد، رقيب بيشتر استفاده مي كند و از سوي ديگر كشور نياز به گاز دارد و فقط از طريق پارس جنوبي مي توان كمبود گاز را جبران كرد.

 مديرعامل شركت ملي نفت ايران افزود: انتظار ما از مجلس شوراي اسلامي ايران رفع نيازها براي تامين اعتبار با اصلاح قوانين و تخصيص بودجه مناسب است.

وي افزود: اميدواريم مجلس شوراي اسلامي ايران، قوانين و مقرراتي را تصويب كند كه روش هاي تصميم گيري براي شتاب بخشي توسعه صنعت نفت بيشتر از گذشته تسهيل شود.

نزديك تر شدن زمان بندي تعهدات پروژه هاي پارس جنوبي به واقعيت

جوادي درمورد ارزيابي فازهاي اولويت دار و بازديد هاي صورت گرفته از پارس جنوبي گفت : با اصلاح ساختاري كه در شركت نفت و گاز پارس انجام شد و مجموعه تصميم گيري هاي نفت و تقويت مديريت و اصلاح پيمانكار، زمان بندي تعهدات به واقعيت نزديك تر شده است.

معاون وزير نفت با بيان اينكه در گذشته قول هاي داده شده، خطا زياد داشت اما به مقدار زياد اين خطا ها كاهش داده شده است، گفت: اميدواريم پروژه هاي آتي را نيز به همين قوت به پايان برسانيم .

به گزارش NIOC، جوادي همچنين پيش تر طي بازديد هاي قبلي خود از منطقه پارس جنوبي اعلام كرده بود: توسعه فازهاي در دست اجراي اين منطقه از اولويت‌هاي صنعت نفت است و در اين مسير شركت ملي نفت ايران اهتمام مي‌ورزد و از همه توان و ظرفيت موجود براي تسريع و تكميل پروژه استفاده خواهد كرد.

وي يادآور شده بود: با توجه به نقش اساسي پارس جنوبي در تامين انرژي كشور و درآمدزايي، توسعه هرچه سريع تر پارس جنوبي جزء اولويت هاي اصلي صنعت نفت دولت يازدهم قرار گرفته است.

بر اساس اين گزارش، فازهاي ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ميدان مشترك پارس جنوبي در اولويت اصلي و اول قرار دارند كه بخش عمده بودجه به توسعه اين فازها اختصاص يافته است به طوري كه بخش هاي مختلف اين فازها يكي پس از ديگري در مدار توليد و بهره برداري قرار مي گيرند.

همزمان با توسعه فازهاي يادشده، مديرعامل شركت ملي نفت ايران در نشست اخير خود در عسلويه با مجريان فازهاي در اولويت دوم بر روند پوياتر شدن پيشرفت توسعه اين فازها تاكيد كرد.

به گزارش NIOC، ميدان گازي پارس جنوبي، يكي از بزرگترين منابع گازي جهان است كه مساحت آن ۹۷۰۰ كيلومتر مربع است كه سهم متعلق به ايران ۳۷۰۰ كيلومتر مربع وسعت دارد. ذخيره گاز اين بخش از ميدان ۱۴ تريليون مترمكعب گاز به همراه ۱۸ ميليارد بشكه ميعانات گازي است كه حدود ۸ درصد از كل گاز دنيا و نزديك به نيمي از ذخاير گاز كشور را شامل مي شود.

اهميت بهره برداري از فازهاي پارس جنوبي به حدي است كه با توسعه كامل آن سالانه ۱۱۲ ميليارد دلار درآمد عايد كشور مي شود كه اين رقم با توليدي شدن لايه نفتي پارس جنوبي به ميزان ١٨٠ هزار بشكه در روز يعني به بيش از ١٢٠ ميليارد دلار در سال خواهد رسيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار