عزیزی در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران:‌

عدم تخصیص اعتبار برای افزایش جمعیت در بودجه 94/ جوانان را نمی‌توان وادار به ازدواج و فرزند‌آوری کرد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه دولت و مجلس تاکنون هیچ‌گونه کار عملیاتی در راستای جلوگیری از رویه سالمند شدن جمعیت کشور انجام نداده‌اند، گفت: جوانان امروز تحصیل کرده و اهل تفکرهستند و زمانی که شرایط و زیرساخت‌ها مساعد باشد خود اقدام خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "عبدالرضا عزیزی" رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از منتقدانی است که اعتقاد دارد دولت و مجلس تاکنون هیچ‌گونه کار عملیاتی و موفقی در راستای جلوگیری از رویه سالمند شدن جمعیت کشور انجام نداده‌اند.

عزیزی در این گفتگو با اینکه مهمترین امر برای جلوگیری از پیری جمعیت را ازدواج و افزایش زاد و ولد می‌داند، در ادامه می‌افزاید که متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم مانند وام ازدواج، شغل و مسکن و ... این امر بسیار به کندی پیش می‌رود و اقدامات مسئولان تاکنون تنها بیشتر در حد شعار بوده و عدم اعتبار ویژه برای جلوگیری از رویه سالمند شدن جمعیت کشور از سوی دولت در بودجه کلی سال 94 مصداق همین امر است.

تحدید نسل موضوعی است که بسیاری از کشورها با آن درگیر هستند

* این روزها صحبت از ضرورت افزایش جمعیت کشور است، چه عاملی موجب شده که این امر اهمیت ویژه‌ای پیدا کند؟


اگر در هر جامعه‌ای 7 درصد مردم آن بالای 65 سال داشته باشند به آن جامعه سالمند می‌گوییم و امروز 7 درصد جمعیت مردم ایران سالمند هستند و اگر به همین صورت پیش برویم به 14 درصد خواهد رسید و در سال 1425، 22 درصد مردم سالمند خواهند بود و این یعنی تحدید نسل، امسال به دعوت مشاور پوتین در امور خانواده به روسیه رفتم تا در مجمعی از تمام  نمایندگان جهان در رابطه با موضوع جامعه سالمند شرکت کنم.

تهدید نسل موضوعی است که بسیاری از کشورها با آن درگیر هستند مثلا روسیه با داشتن رشد منفی 4 درصد جمعیت امروز با تشویق‌هایی که قرار داده این رشد را به دو دهم درصد رسانده است و ژاپن نیز با دارا بودن یک چهارم جمعیت پیر با پیری نسل مواجه است.
 
مقام معظم رهبری نیز برای جلوگیری از همین تحدید نسل کشور بود که فرمودند باید شرایط لازم از جمله اشتغال، وام ازدواج، مسکن برای جوانان فراهم شود تا بتوانند در سن مناسبی ازدواج کنند تا مشکل پیری جمعیت و نیروی انسانی پیدا نکنیم زیرا همان طور که می‌دانید یکی از عوامل توسعه، نیروی انسانی کارآمد است که متاسفانه با توجه به مشکل بیکاری و معیشتی جوانان دولت باید توجه ویژه‌ای داشته باشد.

*مجلس تاکنون چه اقداماتی را برای پیشبرد این اهداف انجام داده است؟

به منظور تسهیل در امر ازدواج جوانان، تاکنون چندین بار به کمک بنده طرح دو فوریتی را به صحن آوردیم که تصویب نشد و حتی یک مرتبه که یک فوریت آن تصویب شد بعد از ارجاع به کمیسیون برنامه و بودجه به دلیل مخالفت بایگانی شد، بار دیگر برای طرح دو فوریتی حمایت از ازدواج جوانان من 50 امضا و در سری دوم 233 امضا جمع کردم تا 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم و معادل ریالی آن را به صندوق مهر امام رضا(ع) به منظور پرداخت وام ازدواج جوانان ارائه دهیم.

وقتی جوانان بعد از چند سال ماندن در نوبت وام ازدواج موفق به دریافت این وام می‌شوند که دیگر از لحاظ مادی بی‌ارزش شده و متاسفانه حتی آن دو فوریت نیز در مجلس رای نیاورد و بهانه نمایندگان این بود که صندوق توسعه ملی مختص کارهای عمرانی است نه این جور کارها اما این در صورتی است که در سال 92 دولت دهم با اجازه مجلس دو میلیارد و 700 میلیون دلار به منظور پرداخت عیدانه به مردم برداشت کرد پس اگر مجلس اراده کند، با برداشت 500 میلیون دلار از این صندوق می‌توان بسیاری از مشکلات جوانان را برای ازدواج حل کرد ما اکنون شرمنده جوان‌ها هستیم که با بودن بیکاری، مشکلات وام ازدواج و مسکن توقع ازدواج نیز داریم.
 
*دیگر کشورها از جمله روسیه چه تشویق‌هایی را برای ازدیاد نسل انجام داده‌اند که رشد جمعیتشان مثبت شده است؟

در روسیه برای فرزند دوم 10 هزار یورو و برای فرزند سوم زمین می‌دهند البته به قول خودشان در مورد اعطای زمین کی داده و کی گرفته، البته امکاناتی هم برای خانم‌هایی که تازه بچه‌دار شده‌اند از طریق پکیج‌هایی شامل شیرخشک، پوشک و .... توسط درمانگاه‌های محلی به درب منازلشان تحویل داده می‌شود که متاسفانه هیچ گام عملی برای این‌گونه حمایت‌ها در کشور ما انجام نشده است.
 
*در ژاپن برای تشویق خانم‌ها به فرزندآوری طرح افزایش حقوق به منظورایجاد امنیت فکری و شغلی ارائه شده اما متاسفانه برخی در مجلس برای تشویق خانم‌ها و همچنین رشد ازدواج طرح عدم استخدام مجردها را دادند؟

البته در ژاپن هم بسیاری از طرح‌های گفته شده هنوز اجرایی نشده است.  
 
*دولت در کلیات لایحه بودجه سال 94چه اعتباراتی را برای مقابله با رویه سالمند شدن قرار داده است؟

دولت در بودجه سال 94 هیچ گونه اعتباری را برای جلوگیری از تهدید نسل قرار نداده است.
 
*چرا دولت با توجه به تمام تاکیدات و اهمیت این موضوع هیچ بودجه‌ای را قرار نداده است؟

همین جاست که می‌گویم اگر تنها 30 درصد مطالبات مقام معظم رهبری توسط مسئولان به درستی و اصولی اجرا شود دیگر در کشور مشکلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نخواهیم داشت متاسفانه مسئولان فقط شعار می‌دهند و در عمل هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند، تاکنون دولت و مجلس برای جلوگیری از سالمند شدن جامعه چه کاری انجام داده‌اند! حتی زمانی که طرح به مجلس آورده می‌شود به آن رای نمی‌دهند که جای تاسف دارد.
 
جوانان امروز تحصیل کرده و اهل تفکرهستند و از روی اجبار تن به ازدواج و یا فرزندآوری نمی‌دهند

*به منظور اجرای طرح پزشک خانواده قرار شد تعدادی از نمایندگان مجلس به انگلیس بروند تا از تجربیات آنان استفاده کنند تا در کشور آن را اجرا کنند، چرا برای تشویق فرزندآوری و حل برخی مشکلات سد راه، از تجربیات کشورهای موفق در این راه استفاده نمی‌کنیم؟

نیازی نیست حل این مسئله‌ کاملا روشن است، جوانان امروز تحصیل کرده و اهل تفکر هستند و از روی اجبار تن به ازدواج و یا فرزندآوری نمی‌دهند وقتی شرایط و زیرساخت‌ها مساعد باشد آن‌ها خود اقدام خواهند کرد، ما در کشور 8 میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی قرارداده‌ایم آن وقت متاسفانه 500 میلیون دلار برای ازدواج جوانان ارزش قائل نیستیم، اگر قرار باشد جوان‌های خود را از دست بدهیم مهار آب‌های مرزی چه فایده‌ای دارد، جوانان آینده این کشور هستند و با آماده نبودن زیرساخت‌های ازدواج آن‌ها این جامعه را به سوی پیری خواهیم برد.  
 
*نظر شما نسبت به طرح افزایش بارداری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت که کلیاتش چندی پیش در مجلس تصویب شد،  چیست؟

مسئله طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت که در مجلس در مورد آن صحبت شد شخصا با آن مخالف بودم زیرا این بحث گسترده‌ای است و باید در مورد آن ساعت‌ها بحث و بررسی کرد و با زور نمی‌شود مردم را وادار به این امر کرد بلکه باید شرایط را برای ازدواج و زندگی جوانان فراهم کرد زمانی که وسایل پیشگیری را از مردم بگیریم ایدز و بیماری‌های مقاربتی و ... افزایش می‌یابد. مردم خودشان باهوشند و متوجه می‌شوند که چه زمانی می‌توانند ازدواج کنند و یا بچه‌دار شوند اما وقتی جوانی بیکار است، مسکن ندارد و حتی پولی برای ازدواج نیز ندارد شما مدام بگویید ازدواج کن.

اگر دولت در لایحه بودجه سال 94 برای این افزایش رشد جمعیت و ازدواج جوانان اعتباری در نظر می‌گرفت دیگر بحث و بررسی آن در مجلس مسئله‌ای نبود اما ما در مجلس برای ازدواج جوانان بودجه‌ای در نظر خواهیم گرفت و آن را تصویب خواهیم کرد و امیدواریم در کمیسیون تلفیق نیز دولتی‌ها با آن مخالفتی نکنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
وای ازدواج خدابیامرزتش اخه کی دیگه حوصله ازدواج داره من خودم ازدواج کردم درشرف طلاقم تازه فهمیدم با ازدواجم اصلا زندگی نکردم ومجردی یک ازادی الهی است خودت برا خودت پول دربیارهیچ احتیاجی نیست ک بچه بیاری نکه زندگی همش بچه است وشوهره ازاد براخودت زندگی کن بچه دیگه چ کوفتیه شوهر دیکه چ کوفتیه !!!!
آخرین اخبار