نمایش توانمندیهای ارتش در رزمایش محمد رسول الله( ص) و پیشواز حماسه 9 دی از موضوعات مهم مورد توجه روزنامه ها بود، احمدی‌نژاد بازگشتش را به «تشدید توطئه» منوط کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،امروز روزنامه های قدیمی کشور بزگترین تیترهای خود را به رزمایش محمد رسول الله اختصاص دادند .
کیهان نوشت :" پهبادهای انتحاری دست بلند ارتش در میدان نبرد و روزنامه اطلاعات هم تیتر زد " نمایش توانمندیهای ارتش در رزمایش محمد رسول الله( ص)  " ،جمهوری اسلامی  هم نوشت : نمایش اقتدار و توان دفاعی ارتش در جنوب کشور "


اما یکی از موضوعات داغ مورد توجه رسانه ها ، امکان جدید برای خرید خدمت سربازی است .

«موافقان و مخالفان خرید سربازی چه گفتند؟»

روزنامه جام جم به انعکاس دیدگاههای متفاوت در این باره پرداخت و نوشت : طرح دولت برای فروش خدمت وظیفه غایبانی که دست کم هشت سال از خدمت سربازی فراری بوده‌اند، آن قدر این روزها خبرساز شده که مسئولان برنامه مناظره نیز روز گذشته این موضوع را به بحث گذاشتند تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.

«آیا موافقید مشمولان غایب با پرداخت جریمه نقدی از خدمت وظیفه معاف شوند؟» نیز پرسش نظر سنجی این برنامه بود که در پایان این برنامه حدود 52 درصد از شرکت‌کنندگان بیان کردند که با فروش سربازی موافق هستند. این در حالی است که موافقان این طرح تاکید می‌کنند این طرح می‌تواند تکلیف خدمت سربازی یک میلیون و 500 هزار نفر از مشمولان غایب کشور را مشخص کند، اما مخالفان براین باورند که این طرح سبب ایجاد تضاد طبقانی و گسترش قانون‌گریزی در جامعه خواهد شد. افزون براین نکته اینجاست که بیشتر این افراد توان مالی پرداخت 20 تا 50 میلیون تومان جریمه را ندارند به همین دلیل مسئولان باید راهکاری در نظر بگیرند تا مشمولان غایبی که بنیه مالی ضعیفی دارند نیز بتوانند از فرصت پیش آمده برای تعیین تکلیف شدن وضع خدمت نظام وظیفه خود بهره ببرند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی، کامران صداقت استادیار جهاد دانشگاهی، مهدی کوچک‌زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، عباسعلی منصوری‌آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و ابوذر ندیمی نایب‌رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس مهمانان برنامه مناظره گذشته را تشکیل دادند. هرچند چهار نماینده مجلس و یک استاد دانشگاه کارشناسان این برنامه بودند، اما باید تاکید کرد، نماینده‌ای از سازمان وظیفه عمومی ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح در این برنامه حضور نداشت.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که مشکلی با حل شدن مساله مشمولان غایب ندارد، دربرنامه مناظره تاکید کرد: اما ابهام‌های زیادی در این بین وجود دارد، در متن لایحه دولت آمده به دولت اجازه داده می‌شود تا تمام مشمولانی که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه معاف شوند و تمام درآمدها به خزانه واریز شده و هزار میلیارد تومان در اختیار بنیه دفاعی کشور قرار می‌گیرد، اما هدف دریافت جریمه از افرادی که این مدت غیبت دارند، چیست؟ چرا افرادی با سال‌های غیبت کمتر شامل این طرح نمی‌شوند؟ آیا هدف کسب درآمدزایی یا حل مشکل بخشی از مشمولان است؟

وی ادامه داد: افزون براین باید پرسید ملاک مبالغ در نظر گفته شده، چیست؟ آیا هدف حل مشکل آقازاده‌ها یا تعدادی از مشمولان خارج‌نشین است، و یا اگر بحث مالی نیست، چرا این طرح در لایحه بودجه آمده است؟

حاجی دلیگانی تصریح کرد: طرح ارائه شده نباید مغایر با قانون اساسی و شرع مقدس باشد، براساس قانون همه بایـــــد به سربازی بروند، اما وقتی طرح اجرا شود و عده‌ای به سربازی نـــروند، مشکل ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر سرباز کم داریم چرا کاری می‌کنیم که قانون‌گریزی صورت بگیرد، علت افزایش غیبت سربازان این است که چند سال پیش سربازی را فروختیم، علاوه بر این اگر با مازاد سرباز روبه‌رو هستیم، باید دوره سربازی را برای همه کم کنیم یا برای سربازان متاهل، صاحب فرزند و نخبه امتیاز قائل شویم.حاجی دلیگانی بیان کرد:تاکید می‌کنم حتما تعدادی آقا زاده مشمول این طرح می‌شوند که شرط هشت سال در نظر گرفته شده است.

محرومیت اجتماعی و مشمولان

کامران صداقت، استادیار جهاد دانشگاهی یکی دیگر از مهمانان برنامه مناظره بود، وی با تاکید براین‌که این طرح شامل حال افرادی می‌شود که قانون گریزی کرده‌اند، بیان کرد: برخی می‌گویند این افراد محرومیت اجتماعی کشیده‌اند، اما شخصی که می‌تواند چنین جریمه‌ای (20 تا 50 میلیون تومان) پرداخت کند نشان می‌دهد، محرومیتی شامل حالش نشده است.

وی اظهار کرد: سوال اینجاست که چه پیامدهای اجتماعی بعد ازاجرای این طرح به‌وجود می‌آید. اگر از درآمد زایی این طرح بگذریم باید گفت اجرا شدن این طرح یعنی تضعیف بنیه دفاعی نه تقویت آن.صداقت با بیان این‌که مسائل فرهنگی و اجتماعی در این طرح دیده نشده است، یادآور شد: در جامعه‌ای که تضاد طبقاتی بالاست نمی‌توان صحبت از خرید خدمت افراد قانون گریز کرد، زیرا این مساله سبب می‌شود که در جامعه تضاد طبقاتی به رسمیت شناخته شود.

به گفته وی، مدتی قبل فروش سربازی شامل حال 360 هزار نفر شد و افرادی که توان مالی نداشتند مجبور شدند به خدمت سربازی بروند.

مهدی کوچک‌زاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مشکل مشمولان غایب به شکلی حل شود که سبب بی‌عدالتی نشود، در برنامه مناظره گفت: باید برخی از محرومیت‌های اجتماعی برای این افراد پا برجا بماند، برای نمونه این افراد نباید بتوانند وام کلان گرفته یا نماینده مجلس شوند.

عنوان‌هایی به این طرح اضافه می‌شود

عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این برنامه بیان کرد:من موافق ارتش حرفه‌ای هستم و سربازی باید داوطلبی باشد، باید به زمان غیبت در نظر گرفته شده در طرح توجه کرد، چون این افراد دیگر توان سربازی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد غایبان مهم است، چون اکنون حدود شش میلیون نفر (مشمولان و خانواده‌های آنها) درگیر این طرح هستند و ما نمی‌توانیم زندان دو میلیونی در جامعه درست کنیم.

منصوری به عنوان موافق این طرح تاکید کرد: به طور متوسط اکنون دو میلیون نفر از دریافت گذرنامه، گواهینامه رانندگی و بسیاری از حقوق اجتماعی دیگر محرومند و باید هر چه سریع‌تر تکلیف آنها تعیین شود. بنابراین به نظر من هدف اصلی از این لایحه به هیچ وجه درآمدزایی نیست وفقط برای روشن شدن تکلیف این جامعه آماری بزرگ مطرح شده است.

وی افزود: به عنوان کسی که در این زمینه تجربه دارم و صدها هزار سرباز را تحت پوشش داشتم باید بگویم اولا بحث سرباز حرفه‌ای بحث علمی است که در ارتش‌های پیشرفته دنیا نیز اجرا می‌شود و بعد این‌که باید بررسی کنیم از دغدغه سربازی چه آسیب‌هایی به جامعه می‌رسد.وی ادامه داد: باید سربازی به گونه‌ای باشد وقتی افراد به 18 سال رسیدند آموزش مقدماتی ببینند و در مرحله بعد به ازای داوطلب شدن برای سربازی حقوق بگیرند.

این درصورتی است که اکنون سربازان متاهل و صاحب فرزند مزایای خاصی ندارند. اجباری بودن سربازی باعث می‌شود افرادی که نمی‌توانند، از آن فرار کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سن سربازی در تمام دنیا 18 سال است و تا بیست و هشت سالگی افراد می‌توانند فشار سربازی را تحمل کنند زیرا انگیزه، حماسه و شور دارند. اما همه فرماندهان احساس می‌کنند که یک سرباز سی و هشت ساله گروهان را به هم می‌ریزد و من این را به عنوان یک کارشناس می‌گویم.

وی با اشاره به این‌که از دو میلیون نفری که مشمولان غایب سربازی هستند تا به حال یک درصد هم به خدمت سربازی نیامده‌اند، گفت: اینها باید محروم شوند اما قبلا با این موارد چه می‌کردیم، افراد این چنین یا مشمول عفو می‌شدند یا از پنجاه سالگی می‌گذشتند تا دیگر به سربازی نروند.

منصوری ادامه داد: از تعداد دو میلیون نفر چند نفر از آنها آقازاده هستند اتفاقا آقازاده‌ها به دلیل این‌که قصد تجارت و خروج از کشور را دارند بسرعت دنبال کارت پایان خدمت هستند. بنده همچنان پیشنهاد ارتش حرفه‌ای را مطرح می‌کنم چرا که نمی‌توانیم زندان دو میلیون نفری راه بیندازیم.

منصوری در پاسخ به پرسش حاجی دلیگانی که از دلیل مطرح شدن زمان ده سال غیبت برای تبصره لایحه بودجه در خصوص جریمه سربازان جویا شده بود، گفت: این زمان بر مبنای فیزیکی بدنی و فیزیولوژی سربازان در نظر گرفته شده و همانطور که سن مشمولان سربازی در تمامی کشورهای دنیا 18 سال است و این عدد نیز برمبنای فیزیولوژی بدنی و تحقیقات علمی تعیین شده است، لذا زمان ده ساله غیبت نیز با توجه و براساس همین فاکتور درنظر گرفته شده است.

منصوری با بیان این‌که وقتی فناوری توسعه می‌یابد و سلاح‌ها پیشرفته می‌شود با دو ماه نمی‌شود یک نفر را آموزش داد، تصریح کرد: با وجود ارتش حرفه‌ای شش ماه تا یک سال یک فرد را آموزش می‌دهند و از بین افرادی که داوطلب هستند بهترین را انتخاب می‌کنند و در عین حال یک حقوق مکفی برای پنج سال قرارداد، به وی می‌پردازند.

منصوری در پاسخ به این پرسش که چند درصد از فرزندان صاحب منصبان و پولدارها به سربازی می‌روند و در شرایط سخت خدمت می‌کنند، گفت: من با توجه به تجربه‌ای که در ارتش داشتم و از زاویه نگاه موجود در ارتش به این پرسش پاسخ می‌دهم که عموما در ارتش جمهوری اسلامی ایران اصلا این بحث‌ها مطرح نیست و تمامی سربازان مشابه همدیگر در یک گردان خدمت می‌کنند.

ابوذر نـــــدیمی، نماینده مردم لاهیجان، سیاهکل و نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در برنامه مناظره اظهار کرد: من موافق این طرح هستم، چون تکلیف تعداد زیادی از مشمولان غایب مشخص شده و می‌توان از پتانسیل آنها استفاده کرد.

ندیمی با بیان این‌که مشمولان غایب زیادی هستند که می‌گویند باید پرداخت جریمه‌های در نظر گرفته شده قسطی شود، ابراز کرد: باید پیشنهاد‌هایی درباره افرادی که توان مالی ندارند مطرح شود، البته در مجلس عنوان‌هایی به این طرح اضافه خواهد شد، برای نمونه می‌توان در نظر گرفت که تمام درآمد این طرح در نیروهای مسلح هزینه شود.

این درحالی است که در طرح پیشنهاد شده در لایحه دولت که به مجلس فرستاده شده مدت غیبت سربازان ده سال در نظر گرفته شده است اما معاون جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در نشستی خبری مدت زمان غیبت مشمولان را دست کم هشت سال عنوان کرد.

در پایان برنامه مناظره حدود 291 هزار نفر از بینندگان در نظرسنجی برنامه مناظره شرکت کردند در این بین 153 هزار نفر با جریمه سربازان موافق بودند.


تحدید نسل و کاهش تعداد خانوار ایرانی نیز  با اعلام آمار جدید از سوی ثبت احوال بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت .


«خانواده ايراني نصف شد»

 

روزنامه جوان در این باره نوشت : «ايران در حال نزديك شدن به سقوط جمعيتي است»‌؛‌ اين تهديدي است كه به رغم هشدارها و مطالبه جدي رهبر انقلاب در حوزه جمعيت همچنان وجود دارد و حالا نوبت به رئيس سازمان ثبت احوال رسيده تا با استناد به اسنادي از جنس آمار و ارقام و از تريبون نماز جمعه اين هشدار را بيان كند.

«ايران در حال نزديك شدن به سقوط جمعيتي است»‌؛‌ اين تهديدي است كه به رغم هشدارها و مطالبه جدي رهبر انقلاب در حوزه جمعيت همچنان وجود دارد و حالا نوبت به رئيس سازمان ثبت احوال رسيده تا با استناد به اسنادي از جنس آمار و ارقام و از تريبون نماز جمعه اين هشدار را بيان كند. به گفته محمد ناظمي اردكاني، خانواده ايراني نصف شده است و در حالي كه در دهه 60 هر خانواده شش نفر عضو داشت هم‌اكنون اين تعداد به سه نفر كاهش پيدا كرده است.

خانواده ايراني نصف شد

رئيس سازمان ثبت احوال كه به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران سخن مي‌گفت، با اشاره به كاهش نرخ باروري در كشور به 7. 1 درصد، چنين نرخ رشدي را در مقايسه با دو دهه افزايش جمعيت، بيانگر سقوط جمعيت دانست و تأكيد كرد: ‌شيب فعلي نشان مي‌دهد كه جمعيت در حال كاهش است، به همين دليل مقام معظم رهبري همواره هشدار دادند كه در مورد جمعيت تحليل درستي داشته باشيم. بنا به تأكيد رئيس سازمان ثبت احوال كشور، 14 درصد خانواده‌هاي ايراني فاقد فرزند هستند و 19 درصد خانواده‌ها نيز تك‌فرزند هستند، به طوري كه 33 درصد خانواده‌هاي ايراني يا فرزند ندارند يا تك‌فرزند هستند.

خروج ميليون‌ها نفر از چرخه باروري با طلاق يا تأخير در ازدواج
كاهش ازدواج و افزايش طلاق، چالش‌هايي است كه به بحث كاهش جمعيت دامن مي‌زند، به خصوص اينكه اغلب طلاق‌ها در پنج ساله نخست زندگي رخ مي‌دهد و حدود نيمي از زوج‌ها هم در همان سال اول زندگي، تلخ‌ترين حلال خود را انتخاب مي‌كنند و از هم جدا مي‌شوند. علاوه بر اين 11 ميليون و 200 هزار جوان در آستانه ازدواج هستند و كم كم دارند از چرخه باروري و فرزندآوري خارج مي‌شوند. اگر 3 ميليون زوج نابارور را هم به اين جمع اضافه كنيم، چيزي حدود 17 ميليون نفر از جامعه قادر نيستند در تغييرات جمعيتي كشور اثرگذار باشند. بنا به تأكيد ناظمي اردكاني در حال حاضر ولادت سالانه يك ميليون و 400 نفر در كشور به ثبت مي‌رسد، در حالي كه فوتي‌ها 400 هزار نفر هستند؛ 800 هزار ازدواج سالانه رخ مي‌دهد اما متأسفانه 160هزار مورد به طلاق مي‌انجامد. رئيس سازمان ثبت احوال به ابلاغ سياست‌هاي كلي جمعيت از سوي مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: اكنون جمعيت ايران به 78 ميليون نفر رسيده است و 2ميليون ايراني در خارج از كشور زندگي مي‌كنند.  وي كشور ايران را هجدهمين كشور پرجمعيت دنيا، دهمين كشور در آسيا و سومين كشور در منطقه دانست كه يك درصد جمعيت دنيا را در خود جاي داده است. ناظمي اردكاني افزود: در هر كيلومتر مربع ايران 46نفر ساكن هستند، در حالي كه در كشورهاي پرجمعيت در هر كيلومتر مربع 360 نفر سكونت دارند.

پنجره طلايي فعلاً باز است
با وجود تمام نگراني‌ها درباره آمار جمعيتي كشور اما هنوز هم حدود يك سوم تركيب جمعيت كشورمان جوان است. بنا به آمار رئيس سازمان ثبت احوال 31 درصد جمعيت كشورمان بين 15 تا 30 سال هستند. ناظمي‌اردكاني با استناد به اين آمار تأكيد كرد: اين وضعيت بيان‌كننده اين است كه جمعيت ما جوان است و در اصطلاح «پنجره طلايي» نامگذاري مي‌شود، اما در عين حال دير يا زود جمعيت جوان ما ميانسال و پير مي‌شود و قابليت جواني و پويايي خود را از دست مي‌دهد.  ناظمي اردكاني با تأكيد بر اين نكته كه سياست كلي جمعيت مي‌تواند راهگشاي افزايش جمعيت باشد، گفت: اين سياست‌ها 14 بند دارد كه اولين بند آن ناظر بر اين است كه جمعيت همچنان جوان بماند و نرخ باروري از 7. 1 درصد به 1. 2 درصد برسد و بند آخر آن نيز در رصد وضعيت جمعيت تأكيد دارد.
بنا به تأكيد وي، 12 بند ديگر سياست‌هاي كلي بر كيفيت جمعيت تأكيد دارد و مواردي چون حذف موانع ازدواج آسان، پايدار شدن خانواده‌ها، توسعه سبك زندگي ايراني ـ اسلامي، جاري شدن اميد به زندگي، تكريم سالمندان، توانمندسازي جمعيت در حال كار، برقراري توازن جغرافيايي جمعيت، مديريت مهاجرت، تقويت هويت ملي و تشويق خارج‌نشينان به بازگشت به كشور را شامل مي‌شود.

80 ميليون ايراني داريم، 6 ‌ميليون سيد
ناظمي اردكاني با بيان اينكه جمعيت هر كشور بايد جوان، بانشاط و پويا باشد، گفت: همه اديان در مورد افزايش جمعيت سفارش كرده‌اند به طوري كه پيامبر اسلام تأكيد مي‌كنند جوانان ازدواج كنند تا امت اسلامي افزايش پيدا كند و امام راحل نيز معتقد بود كه وسعت كشور ايران قابليت جاي دادن 200 ميليون نفر را در خود دارد. وي به ابلاغ سياست‌هاي كلي جمعيت از سوي مقام‌معظم‌رهبري اشاره كرد و گفت: اكنون جمعيت ايران به 78 ميليون نفر رسيده است و 2 ميليون ايراني در خارج از كشور زندگي مي‌كنند. از اين جمعيت 6 ميليون نفرشان هم سادات هستند.

كارت ملي هوشمند جايگزين كارت‌هاي ملي قديمي
ناظمي اردكاني با بيان اينكه سازمان ثبت احوال در حال مقيم‌سازي خود و فاصله گرفتن از شيوه‌هاي سنتي است، گفت: به همين منظور پنج راهبرد اساسي درنظر گرفته شده است كه مي‌توان ثبت وقايع حياتي در مهلت قانوني را از جمله اين راهبردها دانست كه هم‌اكنون 5. 8 درصد ولادت‌ها و 5. 7 درصد فوتي‌ها در مهلت قانوني به ثبت مي‌رسد.  رئيس سازمان ثبت احوال كشور ادغام اسناد هويتي مردم را ديگر راهبرد نوين‌سازي ثبت احوال دانست و گفت: براي تبديل شناسنامه قديمي به شناسنامه‌هاي مكانيزه جديد در حال تلاش هستيم و بايد بگويم كه شناسنامه‌هاي مكانيزه به صورت پايگاه‌محور صادر مي‌شوند.  وي ادامه داد: كارت ملي هوشمند جايگزين كارت‌هاي ملي قديمي مي‌شود كه اينگونه كارت‌ها غيرقابل جعل است و امكان شناسايي ايرانيان در فضاي مجازي را نيز مهيا مي‌كند.  ناظمي اردكاني در مورد شبكه استعلام هويتي گفت:‌هم‌اكنون شبكه استعلام هويتي برنامه‌ريزي شده و داراي 100 هزار پايگاه از 140 هزار نقطه قابل استعلام است.

وي براي توسعه شبكه استعلام از شهروندان درخواست كرد تا آخرين تغييرات كدپستي خود را به اطلاع ثبت‌احوال برسانند. رئيس سازمان ثبت احوال كشور در مورد راهبرد چهارم سازمان گفت: خدمات ثبت احوال را با تسهيلات بالا ارائه مي‌دهيم به طوري كه اكنون اسناد فيزيكي به الكترونيكي تبديل شده و هر فرد مي‌تواند در هر نقطه‌اي از كشور به پايگاه ثبت احوال مراجعه و خدمات لازم را دريافت كند و بايد تأكيد كنم كه ديگر نيازي به حضور در پايگاه ثبت احوال زادگاه افراد نيست.

صحبتهای احمدی نژاد درباره احتمال بازگشتش ، واکنش  روزنامه های  اصلاح طلب را برانگیخت .

«احمدی نژاد: توطئه شدت یابد برمی گردم
»

اعتماد  در این باره نوشت : محمود احمدي نژاد از همان مواضع قديمش مي گويد و تاكيد مي كند كه «مهم ترين برنامه امريكا در منطقه، طرح دو كشور براي حل دعواي صهيونيست ها با اعراب و تجزيه روسيه و ايران است. »وي در ادامه افزود: «امريكايي ها به خوبي فهميده اند كه در ايران، رهبري يك تنه در برابر برنامه هاي آنها در حال مقاومت هستند و مهم ترين نماد استقلال و تماميت ارضي ايران شخص حضرت آقا است بنابراين تمام زورشان را در تخريب اين محور متمركز كرده اند. او اما از نقشه امريكا هم خبر مي دهد و مي گويد كه «استراتژي امريكايي ها تخريب رابطه مردم با رهبري است و تاكتيك شان هم تبليغ وجود فساد و ناكارآمدي در كشور است. »او اما در ادامه به نقش ولايت در كشور اشاره كرده و مي گويد كه « امروز حضرت آقا فقط نماد حاكميت نظام سياسي برآمده از انقلاب اسلامي نيستند بلكه مساله تماميت ارضي و استقلال ايران هم به جايگاه رهبري پيوند خورده است بنابراين پشتيباني از رهبري هم مساله يي اعتقادي و انقلابي است و هم مساله يي ملي و ايراني.»

شايد بحث برانگيزترين بخش اظهارات محمود احمدي نژاد اين بخش باشد. بخشي كه هر چند وقت يك بار گفته مي شد و كمي بعد تكذيب مي شد اين بارهم با يك سياست دو پهلو از سوي او مورد اشاره قرار گرفته است. جايي كه نمايندگان جبهه پايداري كه اين روزها سخت مشغول تهيه ليست انتخاباتي شان هستند و هرچند وقت يك بار به ديدن آيت الله مصباح يزدي مي روند از رييس دولت سابق كه اين روزها از فعاليتش مي پرسند براي آينده و او پاسخ مي دهد كه «بنده ديگر براي فعاليت سياسي انگيزه شخصي ندارم چون اولاتمام مراتب قدرت را در اين كشور تجربه كرده ام و ثانيا ترجيح مي دهم به فعاليت هاي پژوهشي و آموزشي مشغول باشم اما اگر ابعاد اين توطئه يي كه عليه رهبري در جريان است شدت پيدا كند بر پايه شناختي كه از بنده داريد عافيت طلبي نمي كنم و با تمام ظرفيت هاي فردي و اجتماعي خود به صحنه مي آيم. »پاسخي كه نيامدن همراه با احتمال آمدن در آن نهفته است. پاسخي كه مشخص نيست بالاخره محمود احمدي نژادي كه از نگاه خودش همه مراتب قدرت را تجربه كرده است بالاخره قصد بازگشت به اين عرصه را دارد يا نه؟ يك نااميدي همراه با كورسوي اميد به نمايندگان جبهه پايداري مي دهد. حرف از انتخابات رياست جمهوري ٩٦ هم به ميان مي آيد. انتخاباتي كه مجموعه همان اعضاي جبهه پايداري كه تا ديروز مي گفتند ارتباطي با احمدي نژاد ندارند معتقد مي شوند كه رييس دولت سابق پايگاه مردمي خوبي دارد. خودش هم هنوز همين اعتقاد را دارد و معتقد است كه پايگاه مردمي خوبي دارد. در پاسخ به اصرارها براي آمدن به انتخابات رياست جمهوري مي گويد كه « مردم خادمان واقعي خود را مي شناسند و به بنده هم لطف دارند. كاش در بادرود روز ۲۸ صفر بوديد و شعارهاي مردم را مي شنيديد با تمام اين الطاف مردمي بنده هيچ برنامه يي براي انتخابات مجلس و رياست جمهوري ندارم مگر آنكه همان طور كه گفتم ريسك شرايط بسيار بالاباشد.» همين جاست كه حرف از «اسفنديار رحيم مشايي» به ميان مي آيد. مردي كه شده بود نقطه اصلي اختلاف نظر ميان دولت سابق و اصولگرايان و هنوز هم كابوس شب هاي اصولگرايان است. از او در مورد جمله معروفش در مورد اسفنديار مشايي مي پرسند و او مي گويد كه «اولااز شما توقع دارم كه از مسائل فرعي عبور كنيد ثانيا امروز همه مي دانند كه آقاي مهندس خودشان كناره گيري كرده اند»او اما براي نخستين بار در طول يك سال و نيم اخير از علت حمايتش از اسفنديار رحيم مشايي در انتخابات رياست جمهوري صحبت مي كند و مي گويد كه «در انتخابات ۹۲ چون حضور آقاي هاشمي قطعي شد و ما راي آورتر از مهندس مشايي براي رقابت با ايشان نداشتيم بنده با گفتن اين جمله از خودم هزينه كردم تا بتوانيم انقلاب را از خطر ارتجاع دور كنيم بنابراين آن جمله مربوط به يك عرصه انتخاباتي كه به عرصه دفاع از انقلاب تبديل شد، بود و امروز مطلقا موضوعيتي ندارد و تكرار آن، موجب تفرق ميان نيروهاي انقلاب مي شود.» او اما ديگر جمله معروفش در مورد اينكه مشايي يعني احمدي نژاد را قبول ندارد و يك جمله معروف ديگر براي خودش ايجاد كرده است. مي گويد كه «احمدي نژاد فقط سرباز انقلاب و رهبري و خادم مردم است و غير از اين شاني ندارد. » او هنوز هم از فشارها گلايه دارد و مي گويد كه «جريان انقلاب اسلامي در عمر ۳۶ ساله خود هيچ وقت به اين اندازه تحت فشار نبوده است در اين شرايط شناخت اهداف انقلاب و پافشاري بر آنها در اولويت كارهاي مان بايد باشد.» وي افزود: در تشخيص دشمن هم نبايد افق هاي مان كوچك باشد و دشمن را در سقف فلان شخصيت يا گروه سياسي محدود كنيم ما بايد مداوما به ياد خود بياوريم كه دشمن اصلي انسان، شيطان است و نظام شيطاني امريكا اصلي ترين دشمن انسان امروز است.»







































اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
من عاشق خدمت هستم
آخرین اخبار