بعیدی با اشاره به پیوستن گمرک به سامانه IPM گفت: از طریق سازمان جهانی گمرک به سامانه IPM پیوستیم که در این سامانه درصد زیادی از تولیدکنندگان دنیا اطلاعات تولیدات خود را بر روی این سامانه قرار داده و همچنین اطلاعات تولیدات تقلبی را نیز بر روی این سایت قرار داده‌اند که با پیوستن ما به این سامانه می‌توانیم در گمرکات از ورود کالاهای تقلبی به کشور جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی بعیدی مفردنیا مدیرکل فناوری و اطلاعات گمرک در حاشیه بازدید از سامانه جامع گمرکی در گمرک غرب تهران با اشاره به اینکه گمرک مرزبان اقتصادی سیاسی کشور است گفت: در طول سال‌های گذشته مأموریت گمرک عوض شده و تنها انتظار منبع درآمد از گمرک نمی‌رود بلکه ایجاد امنیت و تسهیلات در تجارت خارجی از دیگر وظایف گمرک می‌باشد.

وی افزود: هم اکنون 45 قانون در گمرک حاکم است و همچنین 15 کنوانسیون وجود دارد که باید رعایت شود و در کنار آن باید با 20 سازمان همکاری انجام دهد.

بعیدی ادامه داد: هم‌اکنون 12 رویه گمرکی باید اجرا شود که در جهان تنها چهار رویه باید انجام شود و در شرایط فعلی 15 نوع عوارض نیز گمرک دریافت می‌کند و 22 سازمان مجوزدهنده وجود دارد که باید برای ترخیص کالا مجوزهای لازم  را اعطا نماید.
 
مدیرکل فناوری و اطلاعات گمرک با اشاره به رتبه کسب و کار ایران در سال 2012  که از طرف بانک جهانی اعلام شده است گفت: ایران از بین 183 کشور رتبه 153 را کسب کرده و همچنین از بعد لوجستیک ایران دارای رتبه 126 در سال 2012 است.

بعیدی در ادامه کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف و آدرس‌های غیرواقعی ارائه شده را از دیگر مشکلات ذکر کرد و افزود: در بحث بدهی ماده 7 که گمرک باید دریافت کند وقتی به این آدرس‌های ارائه شده مراجعه می‌کنیم با آدرس‌های غیرواقعی مواجه می‌شویم که باید گفت بسیاری از کارت‌های بازرگانی که اتاق بازرگانی صادر می‌کند بلامحل و یک بار مصرف است.

به گفته بعیدی‌ ایران توانایی و ظرفیت 4 هزار نوع کالای صادراتی را دارد که در حال حاضر تنها هزار و 900 کالا از ایران صادر می‌شود همچنین توان صادرات ایران 100 میلیارد دلار می‌باشد که هم‌اکنون میزان صادرات ما تنها 40 میلیارد دلار می‌باشد.

بعیدی در ادامه باشاره به راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی گفت: قرار بود یک سامانه جامع گمرک نوین راه‌اندازی شود که راه‌اندازی این سامانه حداقل هفت سال زمان لازم داشت و هزینه بسیار زیادی نیز برای راه‌اندازی آن لازم بود اما سامانه جامع گمرکی با کمتر از پنج درصد هزینه‌های پیش‌بینی شده عملیاتی شده است.

بعیدی تصریح کرد: از نظر قانونی نیز مصوبات بسیاری گمرک را موظف به پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی کرده است.

مدیرکل فناوری و اطلاعات گمرک افزود: هم‌اکنون با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی زمان انجام تشریفات گمرکی بسیار کاهش یافته به عنوان مثلا مانی‌فست قبل از اجرای سامانه 10 روز بعد از وصول کالا زمان می‌برد که هم‌اکنون مانی‌فست چهار روز قبل از وصول کالا دریافت می‌شود همچنین قبض انبار نیز به صورت کاملا الکترونیکی دریافت می‌شود و ارائه اطلاعات بین گمرک و انبارها به بصورت کاملا الکترونیکی است.

بعیدی افزود: هم‌اکنون جهت رفاه حال تجار ارزش کالاها بر روی سایت گمرک قرار گرفته تا اطلاعات لازم در اختیار تجار قرار گیرد.

مدیرکل فناوری و اطلاعات گمرک از پیوستن کمرگ ایران به سامانهIPM  خبر داد و گفت: در این سامانه درصد زیادی از تولیدکننده‌های دنیا تمام اطلاعات تولیدات خود را به طور کامل بر روی این سامانه قرار دادند و همچنین در کنار ‌آن اطلاعات کالاهای تقلبی را نیز ذکر کردند و با پیوستن ما به این سامانه امکان شناسایی کالاهای تقلبی در گمرک‌ها و جلوگیری از ورود آنها با کشور فراهم شده است.

وی در ادامه از اظهار الکترونیکی از راه دور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون صاحبان کالا می‌توانند کالاهای خود را از هر نقطه‌ای در کشور و در هر ساعت شبانه‌روز می‌توانند به گمرکات اظهار کنند.
بعیدی تصریح کرد: پس از راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی درآمد گمرک به طور متوسط شاهد رشد 120 درصدی است.

وی همچنین افزود: قبل از اجرای سامانه جامع گمرکی 31 درصد اظهارنامه‌ها در مسیر زرد، 67 درصد در مسیر قرمز و تنها 2 درصد در مسیر سبز قرار می‌گرفتند که بعد از راه‌اندازی این سامانه 55 درصد در مسیر زرد، 26 ردصد در مسیر قرمز و 19 درصد در مسیر سبز قرار می‌گیرند.

وی به نکته اشاره کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی میانگین تشریفات گمرکی در کالاهای صادراتی از هفت روز به یک روز کاهش یافته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار