با وجود گذشت 13 سال از حمله آمریکا به افغانستان، در مورد دستاوردهای این جنگ طولانی و پرهزینه، تردیدهای زیادی وجود دارد و به جای احساس پیروزی ،پشیمانی و خستگی بر آن چیره شده است .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، به جای احساس پیروزی در پایان طولانی ترین جنگ آمریکا در تاریخ این کشور؛ بیشتر پشیمانی و خستگی بر سر جنگی وجود دارد که جان بیش از دو هزار و 300 سرباز آمریکایی را گرفت و بیش از یک تریلیون و یکصد میلیارد دلار هزینه روی دوش مالیات دهندگان گذاشت.

در آخرین نظرسنجی انجام شده، اکثریت قریب به اتفاق شرکت کنندگان می گویند هزینه های جنگ افغانستان دستاوردهای آن را توجیه نمی کند و تنها 23 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی جنگ را درست دانسته اند.

واشنگتن از قبل، سال 2015 را سال پایان ماموریت جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام کرده بود؛ اما "باراک اوباما" رییس جمهوری آن کشور در ماه نوامبر (آبان/آذر) دستور العملی را امضا کرد که به موجب آن نیروهای آمریکایی اجازه دارند ماموریت هایی را علیه طالبان و دیگر گروه های نظامی که سربازان آمریکایی را تهدید می کنند انجام دهد. همچنین شمار این نیروها که قرار بود تنها پنج هزار و 500 نیروی جنگی باشند تا 11 هزار نیرو افزایش یافت.

این در حالی است که یک ماه بعد از حملات 11 سپتامبر در سال 2001، "جرج بوش" رییس جمهوری پیشین آمریکا با سوءاستفاده از احساسات مردمی در نطقی تلویزیونی حمله به افغانستان را اعلام کرد.

با آنکه واشنگتن بعد از آغاز جنگ ادعا کرد اهداف اولیه از حمله به افغانستان به سرعت محقق شده، دولت طالبان سرنگون و اردوگاه های آموزش نیروهای تروریستی در این کشور برچیده شده اند؛ اما طالبان در افغانستان روند شبه نظامی گری سریع را آغاز کرد که با کمک فساد و دولت ناکارامد کابل گسترش نیز یافت. آمریکا در ادامه نیروی بین المللی پشتیبانی را تشکیل داد که مجبور به مبارزه با شبه نظامیان طالبان شد.

در همین حال آمریکا و متحدانش اهداف خود را در افغانستان توسعه داده و هدف کشور-ملت سازی، مبارزه با فساد، توسعه اقتصادی و برقراری کشوری باثبات و دموکراتیک را به عنوان برنامه های خود مقرر کردند.

اما باز هم نتیجه ناامید کننده بود. کمک های بین المللی با هدف ساخت مدرسه و جاده به افغانستان تخصیص می یافت؛ اما موجب افزایش فساد می شد و بخشی از این پول به دست شبه نظامیان طالبان می رسید.

تلاش برای دست یافتن به توافق صلح با طالبان در سال های اخیر به هیچ سرانجامی نرسید. از طرف دیگر منتقدان می گویند واشنگتن باید در اولین روزهای جنگ افغانستان با شبه نظامیان زمانی که آنها به دلیل شکست های نظامی عقب نشینی می کردند، به توافق می رسید.

جنگ با شبه نظامیان طالبان با بمب های دست ساز آنها و کمین گاه هایی که در خاک پاکستان برای خود تدارک دیده بودند، برای سربازان غربی که از یک سو باید می جنگیدند و از سوی دیگر زبان و فرهنگی بیگانه را فرا می گرفتند ،بسیار دشوار بود و اغلب به شکست منجر شد.

"دانیل بولگر" فرمانده بازنشسته آمریکایی و نویسنده کتاب چرا ما شکست خوردیم؟ معتقد است: فرماندهان نیروهای بیشتری می خواستند و این نیروها به امید واهی بهتر شدن اوضاع به افغانستان اعزام شدند.

بر اساس این گزارش این روند تا جایی پیش رفت که آمریکا در برهه هایی از زمان یکصد هزار نیرو در افغانستان داشت و اکنون باید آن را به 11 هزار نیرو برساند.

از سوی دیگر با آنکه آمریکا ادعا می کند حمله به افغانستان دولت طالبان را سرنگون کرده و حتی 'اسامه بن لادن' سرکرده گروه تروریستی القاعده را کشته است؛ این گروه به عنوان اصلی ترین گروه تروریستی در کشورهایی مانند عراق و سوریه ریشه دوانده و دستاوردهای حمله آمریکا به افغانستان که شامل آزادی بیشتر زنان نیز هست به شدت شکننده و به آسانی قابل بازگشت است. هرچند طالبان دیگر قدرت را در دست ندارد، شکست هم نخورده است و می تواند هر زمان که بخواهد با عملیات شبه نظامی وضعیت را برای دولت افغانستان دشوار کند.

"وندا فلباد براون" یکی از کارشناسان اندیشکده "بروکینگز" می گوید: طالبان دیگر مانند سال 2001 در قدرت نیست اما نمی توان گفت از بین رفته است.

مقام های آمریکایی امیدوارند سرمایه گذاری در آموزش نیروهای امنیتی افغانستان روزی نتیجه بدهد، اما شبه نظامیان در مناطقی مانند جنوب بار دیگر مستقر شده و قدرت خود را می آزمایند که سربازان آمریکایی از مدت ها پیش این مناطق را ترک کرده بودند.

فلباد براون معتقد است: نمی توان از کارآمدی واحدهای امنیتی افغان که به تازگی تشکیل شده است به دلیل اختلافات قومی و اقلیتی بین خود این واحدها مطمئن بود.

"کارتر مالکاسیان" نویسنده و دیپلمات پیشین آمریکایی در ولایت هلمند افغانستان می گوید: سال آینده ،سال آزمون بزرگ برای نیروهای امنیتی افغان است. اگر آنها شکست بخورند، این جنگ کاملا بی نتیجه بوده است و همچنان ادامه خواهد داشت. در این صورت طالبان دیگر به هیچوجه مذاکرات را ادامه نمی دهد و تنها قدرت خود را تقویت خواهند کرد.

"جیورجیتی گاگنون" مسوول بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان هفته گذشته با وحشتناک خواندن اوضاع غیرنظامیان در افغانستان اعلام کرد که از ابتدای سال 2014 میلادی، نزدیک به سه هزار و 200 غیرنظامی افغان در افغانستان کشته شده اند که این میزان 19 درصد افزایش تلفات غیرنظامیان افغان را در مقایسه با سال قبل نشان می دهد. همچنین شش هزار و 429 غیر نظامی نیز زخمی شده اند که در مجموع شمار کشته ها و زخمی های غیرنظامیان افغان در سال 2014 به 10 هزار نفر می رسد.

گفته می شود بر اساس آمار سازمان ملل، از سال 2009 حدود 17 هزار و 252 غیرنظامی افغان کشته و 29 هزار و 536 نفر دیگر از آنان بر اثر انفجار، انتحار و حملات مسلحانه زخمی شده اند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.