در یک بن بست در یکی از همین خیابان‌هایی که شاید صد بار از کنار آن گذشته باشیم ده‌ها دختر معلول ذهنی منتظر شما هستند تا شاید به همه بگویند چقدر توانگر و هنرمند هستند.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران،  لبخند ساده‌ای بر لب داشتند، رضایت را می‌شد در چشمانشان دید، ‌دیگر فکر نمی‌کردند،‌ سربار جامعه و خانواده هستند و به خاطر مشکلاتی که دارند، باید دائم به آن‌ها ترحم شود.
 
در چهره‌ خیلی از آن‌ها غرور دیده می‌شد،‌ هنرمند بودند و به این موضوع افتخار می‌کردند، بعضی از آن‌ها که توانگرتر نسبت به مابقی بودند، کسب درآمد هم داشتند، یعنی حقوق دریافت می‌کردند و آثار دستی‌شان را به فروش می‌رسانند.




 
اینجا انتهای یک خیابان بن بست در پایتخت است که شاید گذر خیلی از ما حتی برای یکبار به آنجا نیافتد، اینجا خانه امید کسانی است که شاید وجودشان را انکار می‌کنیم و به باد فراموشی سپرده شده‌اند.
 
گاهی نیاز است دقایقی از زندگی ماشینی و پر استرس روزانه فاصله بگیریم و این بار به جای سفر‌های خارجی و داخلی به این آدرس برویم:  "میدان آرژانتین،‌ خیابان الوند،‌ جنب شبکه دو سیما،‌ مجتمع جامع توانبخشی دکتر شریعتی" 

این مجتمع جامع توابخشی 3 سال است که با مدیریت "حسین زاجکانیها" نماینده دوره پنجم استان قزوین اداره می‌شود و در این خدمتگزاری چند تن از نمایندگان اتباع مجلس شورای اسلامی نیز همکاری دارند.
 
مجتمع جامع توابخشی مثل یک مدرسه است، 100 دانش آموز دختر هر روز صبح با سرویس به اینجا می‌آیند و پس از گذراندن دور‌ه‌های آموزشی هنری مانند خیاطی،‌ تهیه بدلیجات و معرق کاری و صرف نهار به خانه‌های خود باز می‌گردند.





شاید این روند بسیار ساده به نظر برسد اما اتاق به اتاق اینجا با تمام دنیا فرق دارد،‌ وقتی نگاه می‌کنی چطور یک دختر نوجوان معلول برای اینکه مفید باشد و  مورد توجه قرار گیرد، چه تلاشی می‌کند. شاید کمی دردناک باشد وقتی نمی‌تواند یک برش خیاطی را به تنهایی انجام دهد ولی صد بار بیشتر سعی می‌کند و آخر هم می‌تواند و همین باعث غرورش می‌شود.

می‌خندید وقتی "حسین زاجکانیها" از او می‌پرسید قمیت کار هنری‌اش چقدر است، شاید بسیار کم ارزش باشد ولی برای او بزرگترین نعتمی بود که می‌توانست به دست آورد .
 
مدیر مجتمع جامع توابخشی دکتر شریعی می‌گفت: تمام هنر‌های دستی این فرزندان ایران زمین در مرکز توابخشی امام علی(ع) به نمایش و به فروش گذاشته می‌شود و عده‌ای از مردم خیر این آثار هنری دختران معلول را که با تلاش بسیار درست کرده‌اند به مبالغ بسیار بالایی جهت کمک به آنان خریداری می‌کنند.




 
در این مجتمع جامع توابخشی تعدادی کارمندان کار می‌کنند که از لحاظ جسمی معلول هستند ولی قابلیت بسیار بالایی دارند و در کار خود بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و جز بهترین کارمندان این مجتمع هستند.
 
دختران معلول این مجموعه چندی پیش با تلاش خود موفق شدند لباس فرم هزاران امدادگر هلال احمر را با چرخ خیاطی‌های ساده خود تولید کنند و حتی می‌توانند بسیاری از سفارشات سایر دستگاه‌های خصوصی و دولتی را نیز تولید کنند.

"حسین زاجکانیها" می‌گفت: در این مرکز همه چیز رایگان است،‌ حتی با رایزنی برای این کودکان بیمه تهیه شده و در سال یک  یا دو بار تمامی کودکان معلول با پرستاران و مربیان خود به پابوسی امام هشتم شیعیان می‌روند.




 
مدیر مجتمع جامع توانبخشی دکتر شریعی ادامه داد: بسیاری از والدین این کودکان از لحاظ مالی در مزیقه هستند و این کودکان کمک خرج خانواده‌شان هستند و اندک خانواده‌ای از این کودکان که از لحاظ ثروت توانایی بیشتری دارند،‌ سالانه کمک‌هایی را به عنوان هدیه به این مجموعه اعطا می‌کنند.
 
به گفته "حسین زاجکانیها" دختران نوجوان 5 سال در این مجتمع حرفه‌های مورد نیاز را آموزش می‌بینند و سپس با کسب شغل از آنجا خارج می‌شوند و می‌توانند مابقی عمر خودشان را در رفاه نسبی به دور از هرگونه نیازمندی به سایرین سپری کنند و همچون الگو‌هایی در جامعه بدرخشند.
 
یکی از مربیان مجتمع توانبخشی دکتر شریعتی می‌گفت: امروز این کودکان که تا دیروز پدر و مادران و جامعه آنان را پنهان می‌کردند، باعث افتخار همه هستند و نشان دادند که دختران معلول ایران زمین همه افتخار آفرین هستند و می‌توانند در عرصه اقتصادی با حمایت مسئولان نقش موثری داشته باشند.




 
این گزارش اینجا تمام نمی‌شود چراکه قرار است بازهم سراغ تک تک هنرمندان ایران زمین برویم و بیشتر با زندگی آنان آشنا شویم. امید به آن روزی که مردم برای یکبار با حضورشان در این مجتمع جامع توانبخشی باعث دلگرمی باشند برای این کودکان که به جرم معلولیت تنها مانده‌اند.



"مخاطبان گرامی می‌توانید از طریق آدرس اینترنتی havades@yjc.ir مشکلات انتظامی خودتان را برای ما ارسال کنید."
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
احمد اشرفي نوشنق اردبيلي
۱۳:۱۵ ۲۷ دی ۱۳۹۳
دست تك تك شون رو مي بوسم خدا خيرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
mina
۱۳:۵۶ ۲۰ دی ۱۳۹۳
موفق و پیروز باشید.
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۷:۳۱ ۱۳ دی ۱۳۹۳
چه دختران دوستاشنی ای ، من به شما افتخار می کنم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۲:۰۸ ۱۳ دی ۱۳۹۳
خیلی جالب بود.ممنون که این مرکز و معرفی کردید
و مرسی از خانواده ها که بچه های کم توانشونو اینطور حمایت میکنن. امیدوارم بقیه خانواده ها هم این امکانو برای فرزنداشون محیا کنن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۴۰ ۱۱ دی ۱۳۹۳
افرادی که در جامعه می گویند می خواهیم به ملت خدمت کنیم از این نماینده مجلس یاد بگیرند این کار ایشان به نظر من بزرگترین خدمت به این مملکت است .
Canada
sharareh
۰۲:۳۲ ۱۰ دی ۱۳۹۳
درود بر شما فرشتگان ایران
Iran (Islamic Republic of)
حسیی
۱۸:۴۵ ۰۹ دی ۱۳۹۳
بهترین کاری که یک انسان می تواند به این هموطنان انجام دهد همین است زیرا بااین کاری که این دوستان انجام می دهند خودرا عنصر مفیدی برای جامعه می بینند
Germany
ماهان
۱۸:۳۵ ۰۹ دی ۱۳۹۳
احسنت،واقعا جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۷:۵۰ ۰۹ دی ۱۳۹۳
با سلام از گزارش زیبا و تاثیرگذارتان ممنونیم.
با آرزوی موفقیت برای مدیریت محترم و سایر عوامل این مجموعه.
Germany
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۹ دی ۱۳۹۳
آفرین خیر ببینید در زندگی تون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۹ دی ۱۳۹۳
واقعا هنرمند هستند اما اصلا تبليغي راجع بهشون ميشه ؟؟؟ كسي ميشناستشون ؟ خوب بود اكثر سايتا الان معرفي شون كنن
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۵۲ ۰۹ دی ۱۳۹۳
درود به پدر و مادرانی که اینگونه فرزند تربیت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۹ دی ۱۳۹۳
قابل توجه دختران خیابانی
آخرین اخبار