رئیس اتحادیه صحافان تهران عنوان کرد

نرخ سنگین سود و تشریفات پرپیچ و خم بانک‌ها، دو مانع بر سر راه بسته‌بندی و صنعت چاپ کشور

رئیس اتحادیه صحافان تهران گفت: نرخ‌های سنگین تشریفات پرپیچ و خم بانک‌ها در سال گذشته اجازه نداد که صنعت چاپ و بسته‌بندی خود را احیا کند و توان و ظرفیتش را افزایش دهد و چناچه شرایط در سال‌های آینده به همین منوال دنبال شود، شاهد تحولی در خور این صنعت استراتژیک نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جلیل غفاری رهبر رئیس اتحادیه صحافان تهران در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و صنایع وابسته اظهار داشت: امروز صنعت چاپ و بسته‌بندی با تمامی مشکلات و موانع پیش روی خود به جایگاهی دست یافته که این جایگاه جز با پشتیبانی و تلاش میسر نمی‌شود.

وی افزود: برگزاری یک نمایشگاه تخصصی نخستین گامی است که برای پیمودن مسیر طولانی توسعه تولید، خدمت و دستیابی به بازارهای نوین باید طی نمود.

غفاری تصریح کرد: بیست و یکمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی از جهت حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه به نسبت گذشته شاهد رشد 120 درصدی است و همچنین مشارکت شرکت‌هایی از کشورهای چین، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، هند، ژاپن، اتریش، سوئد، آلمان، فرانسه و کانادا می‌تواند موجب افزایش رقابت میان فعالان این صنعت و توسعه فناوری و بهبود خدمت و کالاهای عرضه شود.

رئیس اتحادیه صحافان تهران با اشاره به چالش‌های موجود در صنعت چاپ و بسته‌بندی گفت: مشکلات واحدهای صنعتی چاپ مانند سایر حوزه‌های صنعت است و مسئله اصلی تأمین منابع مالی و تسهیلات قابل قبول و بهره‌مندی صنعت از این مزیت‌ها است.

وی ادامه داد: در بخش چاپ که ماشین‌آلات و مواد مصرفی آن عمدتا از منابع خارجی تأمین می‌شود، با توجه به افزایش نرخ ارز و رویکرد سخت‌گیرانه بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مشکلات به مراتب پررنگ‌تر و پیچیده‌تر است.

وی تأکید کرد: نرخ های سنگین سود بانکی و تشریفات پرپیچ و خم بانک‌ها در سال گذشته اجازه نداد که فعالان این صنعت خود را احیا کرده و توان و ظرفیت را افزایش دهند.

غفاری گفت: چناچه شرایط در آینده نیز به همین منوال دنبال شود سال‌های آتی شاهد تحولاتی در خور این صنعت استراتژیک نخواهیم بود.

رئیس اتحادیه صحافان گفت: باید توجه داشت در حال حاضر شاهد این رخداد هستیم که آمارها و ارقام رسمی واردات و محصولات چاپی بسیار تأسف‌بار و تأمل‌برانگیز است.

وی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته توجه ویژه و خاصی به صنایع کوچک و متوسط می‌شود از جمله دیگر مشکلات این صنعت می‌توان به رقابت نابرابر واحدهای خصوصی و واحدهای غیرخصوصی و عمومی اشاره کرد.

غفاری گفت: در شرایطی که بسیاری از فعالان صنعت چاپ کشور وضعیت نامساعدی را تجربه می‌کنند بخش قابل توجهی از نهادهای غیرخصوصی به بهانه رفع احتیاجات درون سازمانی بدون ارائه هیچ گونه طرح توجیحی اقدام به تأسیس چاپخانه نموده و با استفاده از اعتبارات عمومی با جدیدترین تکنولوژی‌های روز مجهز می‌شوند.

به گفته رئیس اتحادیه صحافان، به دلیل عدم بهر‌ه‌مندی از نیروهای کارآمد و اقتضائات تجارت، ظرفیت چند 10 برابر نیاز سازمان به ناچار وارد بازار عمومی کار می‌شوند و چون تخصصی در این حوزه ندارند این سرمایه‌گذاری‌ها پس از چند سال به گرداب ترازهای منفی و تعطیلی می‌افتند.

وی در ادامه با شاره به دریافت مالیات از این صنف گفت:‌ مالیات‌های کمرشکن نتیجه‌ رویکرد جزیره‌ای بخشی از مدیران میانی سازمان امور مالیاتی است و با چنین رویکرد شتاب‌آلودی واحدهای صنعتی دچار مشکلات عدیده شده و واحدهای صنفی کوچک به سمت کسادی و تعطیلی می‌رود.

وی همچنین به موضوع بسته‌بندی و ارتقای فرهنگ استفاده از محصولات در بسته‌بندی‌های استاندارد و مناسب اشاره کرد و افزود: ‌در این راستا باید توجه داشت که طبق آمارهای ارائه شده از نهادهای بین‌المللی صنعت بسته‌بندی سهمی معادل 86 درصد از بازار سرمایه 860 میلیارد دلاری صنعت چاپ را به خود اختصاص داده است.

غفاری تصریح کرد: امروزه رقابت‌ها علاوه بر کیفیت، اطلاع‌رسانی و ارائه بسته‌بندی استاندارد صنعتی و خدمات استوار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی بسته‌بندی چاپ امروز با حضور برخی مسئولین افتتاح شد و این نمایشگاه بیش از 450 شرکت داخلی و خارجی از ایران و 15 کشور جهان ضمن عرضه جدیدترین و نوین‌ترین دستگاه‌های چاپ، بسته‌بندی و دستگاه‌ها و تجهیزات کد‌گذاری، روش‌های نوین بسته‌بندی کالا برای جذب مخاطبان و بازارهای صادراتی را ارائه خواهند کرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: چاپ ، نمایشگاه ، مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار