حرکت آغاز شده در صنعت نشر و چاپ با هدف بهبود صنعت نشر در نظر سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند یک هم‌افزایی ملی است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم تجلیل از خادمان و پیشکسوتان صنعت نشر که امروز در تالار سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این امر که مقوله کتاب و حوزه کتابخوانی از مقولات قابل اهتمام رهبر بوده و هست، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در برخی از سخنان خود حوزه صنعت نشر کتاب را یکی از ارزشمندترین فرآورده‌های بشری و مادر تمدن‌ها و عصاره آنها دانسته است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص این حوزه فرموده است «من البته به کارهای هنری، تصویری، سینما و تلویزیون خیلی اعتقاد دارم اما هیچ چیز جای کتاب پر نمی کند».

معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران اسلامی با سابقه دیرین خود مهر اندیشه، کتاب و مکاتبات بوده و این خود جنبش جهشی فرهنگی را آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: وظایف وزارت ارشاد در حوزه نشر بسیار بوده البته حوزه نشر حلقه های متعددی دارد. ما در یک سال گذشته به حل مسائل اقتصادی، حقوقی ناشران پرداخته‌ایم و بدهی ناشران پرداخت شد، البته پرداخت بدهی آنها خیلی افتخار ندارد اما معضلی بود که باقی بود و اگر ما کاری برای ناشران نمی کنیم لااقل بدهی اقتصادی به آنها نداشته باشیم بهتر است.

وی ادامه داد: معافیت مالیاتی کتاب فروشان در سال گذشته محقق شد و معافیت مالیاتی ناشران نیز در حال پیگیری است. در حوزه پروانه‌های نشر و اعتبار بخشی نیز فعالیت‌های چشمگیری انجام شده است و اعضای کمیته خرید نیز مشخص شده است و مصوبات این اعضا در سایت دیده می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی به کار ناشران تعلیقی و کمک به اقتصاد نشر و ناشران را از وظایف دیگران وزارت ارشاد در خصوص صنعت نشر دانست و گفت: ما مجموعه وسیعی از موسسات مرتبط با حوزه‌های اجتماعی داریم که فرصت اقتصادی برای حوزه نشر بوجود می‌اورد که از این حوزه‌ها می توان به آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و محیط زیست اشاره کرد.
 
صالحی گفت: حجمی از تفاهم‌نامه‌هایی که بتواند حوزه کتاب و نشر را در حوزه‌های ویترین و خرید فعال کند هم‌اکنون با موسسات مرتبط با حوزه‌های اجتماعی در حال انتقاد هستند.
 
وی به طرح 50 هزار مدرسه ، 50 هزار نمایشگاه اشاره کرده و گفت: این طرح با هدف فعال سازی ویترین‌های ثابت مدارس برای حوزه نشر و چاپ راه‌اندازی شده است.
 
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با موسسات مرتبط با حوزه‌های اجتماعی مقدمه‌ای برای جلو رفتن یک خط ارتباطی با موسساتی بوده که فضای نشر را در اقتصاد ایجاد می کند.
 
وی ادامه داد: در زمینه تعامل با ناشران نیز معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی به تقویت نهادهای صنفی این نشر ، واسپاری‌ها و استفاده از ناشران به معنای کمک کارشناسی از آنها در بازیابی آیین‌نامه ها پرداخته است.
 
وی ادامه داد: اعتقاد ما این است که نهادهای معدنی می توانند کارهایی را انجام دهند که نهادهای حکومتی نمی توانند و این اعتقاد قوی و ریشه‌دار است.
 
صالحی اظهار داشت: در نمایشگاه کتاب تهران و فرانکفورت نگاه جدی به واسپاری‌ها شده  تا واسپاری‌ها حداکثری و متصدی گری ها حداقلی شود.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: در حوزه نظارت ممیزی نیز با تصویب هیات نظارت و کمیته تخصصی سعی در کاهش ابهام‌ها و سلیقه‌ها و حداکثری شدن قانون داریم.

صالحی تصریح کرد: امیدواریم که فاصله بین ارائه کتاب و مجوزی به حداقل برسد و هم‌اکنون در زمینه روند بررسی آیین‌نامه ها نیز پیشنهاداتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است.

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: نگاه معاونت فرهنگی بر استن اساس بوده که بنیه اقتصاد نشر محکم شود و مجوز ها فراسلیقه‌ای شوند.

صالحی اظهار داشت: در حوزه چاپ نیز با تخفیف چاپ استان‌ها نگاه ما مخصوصا در امور چاپ تمرکز زدایی بوده است. وی ادامه داد: در زمینه کارگروه‌های اقتصادی کشور نیز ما شاهد حضور هر چه بیشتر اداره کل چاپ در کارگروه های اقتصادی کشور بودهع‌ایم مکه این امر پیگیر تحقق هدفی چون پیوند وسیع میان صنعت چاپ و گروه های اقتصادی کشور است.

صالحی گفت: در حوزه جدی گرفتن مساله آموزش در صنعت چاپ نیز تا به امروز کگام‌های مثبتی برداشته شده است.قرض از ارائه گزارش این بود که در دو حوزه چاپ و نشر کارهایی صورت گرفته و اجمالا آنها را می توانستیم در این قالب‌ها گزارش بدهیم.

صالحی تصریح کرد: بی تردید حرکتی که آغاز شده نیازمند یک هم‌افزایی بالایی است، حوزه صنعت چاپ  و نشر شبیه هوای آلوده تهران بوده و یک معاونت و وزارت خانه نمی تواند آن را پاک کند.ما به دنبال درگیر کردن مجموعه‌های موثر با مشکلات حوزه صنعت چاپ و نشر هستیم.

صالحی با تاکید بر اینکه صنعت چاپ و نشر نیازمند به عزم ملی و مدیریت فنی است گفت: اصحاب حوزه‌های اجتماعی نیز باید به کمک ما بیاید. امیدواریم که با این استعداد تاریخی، اجتماعی و رهبری های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ مکتوب شرایط صنعت چاپ و نشر روزهای خوش‌تری را داشته باشد.

همچنین نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در بخش دیگری از مراسم تجلیل از خادمان و پیشکسوتان صنعت نشر با اشاره به اینکه امروز شهر کتاب ها حرفی برای گفتن دارند افزود: در حال حاضر نمایشگاه هایپر استار مرکزی نیز که دراصل وظیفه آی در برابر معضلات فرهنگی ایران ندارد هزار متر از فضای خود را به کتاب اختصاص داده اما فروشگاه‌های مرکزی خودمان در این راستا حرکتی نشان نمی دهند.

وی ادامه داد: وزارت مسکن و شهرسازی با توجه به صحبت‌های انجام شده آلودگی لازم را برای اختصاص زمین‌های فرهنگی کوچک،‌به کتاب دارد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان خاطر نشان کرد: هم اکنون یکی از مشکلات نشر در دسترس نبودن کتاب است.

همچنین حسین استاد نماینده جامعه کتابفروشان با اشاره به اینکه معافیت مالیاتی کتابفروشان تا پیش از حل شدن چون یک استخوان شکسته در گوشت مانده بود گفت: امیدوارم که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همانگونه که به ناشران چاپ‌خانه داران توجه دارد نسبت به کتابفروشان نیز توجه کند.

وی ادامه داد: کتابفروشان، کارگران و شاگردان ناشران و چاپ‌خانه‌داران هستند و من نگران هستم که  برای کتابفروشان هیچ تخصصی قائل نمی شویم.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم که وزارت ارشاد در زمینه تخصصی کردن فعالیت کتابفروشان فکر و چاره‌ای بیاندیشد.
 
همچنین  پورمند رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در بخش دیگری از مراسم تجلیل از خادمان و پیشکسوتان صنعت نشر گفت: همه می دانیم هر چه روی کاغذ نوشته نشود از بین می رود پس بیاییم دانش،‌را به هم هدیه کنیم.

وی ادامه داد: صنعت چاپ و نشر در کشورهای درحال توسعه با مشکلات زیادی مواجه شده و این مشکلات اقتصاد و صنعت چاپ را درگیر کرده است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران اظهار داشت: صنعت چاپ ی ک صنعت استراتژیک بوده و تاثیر به سزایی درانتقال و ثبت پژوهش‌هات و فناوری ها دارد.

پورمند خاطر نشان کرد: بیایید نسبت به عامل‌های تاثیر گذاری چون ایجاد ردیف بودجه مستقل برای صنعت نشر ارائه تسهیلات بلند مدت و کم بهره، کاهش تعرفه‌های گمرکی، و حمایت‌های قانونی در حوزه بیمه و نشر اقدام کنیم تا این صنعت شرایط بهتری پیدا کند.






انتهای پیام/
برچسب ها: ادبیات ، ناشران ، تجلیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار