استاد علوم سیاسی دانشگاه پنجاب پاکستان

اصلاح مفاد درسی در مدارس دینی" پاکستان"، مانع رشد افراط گرایی می شود

یک استاد و تحلیل گر برجسته علوم سیاسی پاکستان معتقد است تصمیم جدید دولت این کشور برای انجام اصلاحاتی در مفاد و کتاب های درسی مدارس دینی پاکستان، اقدامی ضروری و اجتناب ناپذیر است و می تواند مانع رشد عقاید افراطی گرایانه در این کشور شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،دکتر "حسن عسکری رضوی" روز پنجشنبه ، با بیان اینکه دولت های پیشین پاکستان نیز چند بار برای انجام اصلاحات در مدارس دینی این کشور تلاش کرده بودند، گفت: مقاومت این مدارس و برخی شخصیت های دینی پاکستان موجب شد تا این تلاش ها به نتیجه نرسد.
 
وی متقاعد کردن شخصیت های دینی پاکستان و مدارس دینی این کشور را برای پذیرفتن اصلاحات، کاری دشوار دانست و با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که دولت کنونی قصد دارد چه شیوه را برای اجرای اصلاحات مورد نظر خود بکار بگیرد گفت: این احتمال وجود دارد که دولت نواز شریف هم در اجرای تصمیم خود برای انجام اصلاحات موفق نشود و فعلا نمی توان انتظار داشت که در آینده نزدیک، تغییرات زیادی در مدارس دینی پاکستان رخ دهد.
 
استاد دانشگاه پنجاب پاکستان، به عنوان با سابقه ترین و بزرگترین دانشگاه این کشور که در شهر لاهور قرار دارد، تاکید کرد: نظام آموزشی کنونی مدارس دینی پاکستان اگرچه بطور مستقیم افراد شبه نظامی تربیت نمی کنند اما عقاید و دروسی که در بسیاری از این مدارس تدریس می شود، بدون تردید در راستای حمایت از افراطی گری و گروه های شبه نظامی در پاکستان است.
 
دکتر حسن عسکری رضوی با بیان اینکه برخی از این مدارس از سوی برخی کشورها عربی منطقه و نیز پاکستانی های مقیم خارج کمک های مالی دریافت می کنند، گفت: انجام اصلاحات ریشه ای در مواد درسی و کتاب های درسی مدارس دینی پاکستان و بازنگری در افکار و عقایدی که به دانش آموزان اینگونه مدارس منتقل می شود، ضروری است و باید بعنوان بخشی از تلاش های دولت پاکستان در مسیر مبارزه با تروریسم، مدنظر قرار گیرد.
 
دکتر حسن عسکری رضوی، یکی از سرشناس ترین اساتید علوم سیاسی پاکستان است که در حوزه های نظامی، هسته ای، روابط بین الملل و مسایل داخلی پاکستان نیز صاحب نظر است و بسیاری از رسانه های پاکستان و خارجی، از تحلیل های این شخصیت علمی بهره می برند.
 
وی هم اکنون مشغول تدریس علوم سیاسی در دانشگاه پنجاب در لاهور است و در سال های گذشته در دانشگاه های "جان هاپکینز" و "کلمبیا" در آمریکا و دانشگاه "هایدلبرگ"آلمان به عنوان استاد علوم سیاسی تدریس کرده است.
 
افزایش حملات تروریستی و انتحاری در پاکستان و دست داشتن افراطیون در اینگونه حملات، باعث افزایش نگرانی دولت پاکستان از فعالیت مدارسی شده است که گاهی افرادی با افکار افراطی را تحویل جامعه می دهند.
 
این نگرانی، به ویژه بعد از حمله تروریستی مرگبار هفته گذشته طالبان به مدرسه پیشاور تشدید شده است. دولت پاکستان گویا به این نتیجه رسیده است که افرادی که در برخی از مدارس به اصطلاح دینی این کشور آموزش می بینند، به شدت تحت تاثیر یک سری افکار و عقاید افراط گرایانه قرار می گیرند و بعد از فارغ التحصیل شدن از این مدارس، می توانند در فهرست افراد مشکل ساز و خطرناک برای کشور قرار گیرند.
 
به گزارش روزنامه انگلیسی زبان "اکسپرس تریبیون" پاکستان، "بلیغ الرحمان" وزیر آموزش و پرورش این کشور اعلام کرده است که دولت تصمیم به انجام تغییرات و اصلاحاتی در مفاد درسی و کتاب های آموزشی مدارس دینی پاکستان گرفته است و معتقد است که انجام چنین اقداماتی "ضروری و اجتناب ناپذیر" است.
 
به گفته وزیر آموزش و پرورش پاکستان، دولت از مدتی پیش تصمیم به انجام اصلاحاتی در برنامه ها و مفاد درسی مدارس دینی گرفته بود اما بعد از حادثه تروریستی مدرسه پیشاور، بطور جدی تصمیم گرفته است تا این طرح را با سرعت بیشتر و با اولویت انجام دهد.
 
این مقام دولت پاکستان اعلام کرد که هفته آینده جلسه ای با حضور "سردار یوسف" وزیر امور مذهبی پاکستان با موضوع اصلاح مفاد و کتابهای درسی مدارس دینی این کشور برگزار خواهد شد و در این جلسه موضوعات و مسایل مختلف مربوط به این موضوع مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام /ض
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار