افزایش حملات تروریستی و انتحاری در پاکستان و دست داشتن افراطیون در اینگونه حملات، باعث افزایش نگرانی دولت پاکستان از فعالیت مدارسی شده است که گاهی افرادی با افکار افراطی را تحویل جامعه می دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،این نگرانی، به ویژه بعد از حمله تروریستی مرگبار هفته گذشته طالبان به مدرسه پیشاور تشدید شده است. دولت پاکستان گویا به این نتیجه رسیده است که افرادی که در برخی از مدارس به اصطلاح دینی این کشور آموزش می بینند، به شدت تحت تاثیر یک سری افکار و عقاید افراط گرایانه قرار می گیرند و بعد از فارغ التحصیل شدن از این مدارس، می توانند در فهرست افراد مشکل ساز و خطرناک برای کشور قرار گیرند.
 
به گزارش روزنامه انگلیسی زبان"اکسپرس تریبیون" پاکستان، "بلیغ الرحمان" وزیر آموزش و پرورش این کشور اعلام کرده است که دولت تصمیم به انجام تغییرات و اصلاحاتی در مفاد درسی و کتاب های آموزشی مدارس دینی پاکستان گرفته است و معتقد است که انجام چنین اقداماتی "ضروری و اجتناب ناپذیر" است.
 
به گفته وزیر آموزش و پرورش پاکستان، دولت از مدتی پیش تصمیم به انجام اصلاحاتی در برنامه ها و مفاد درسی مدارس دینی گرفته بود اما بعد از حادثه تروریستی مدرسه پیشاور، بطور جدی تصمیم گرفته است تا این طرح را با سرعت بیشتر و با اولویت انجام دهد.
 
این مقام دولت پاکستان اعلام کرد که هفته آینده جلسه ای با حضور "سردار یوسف" وزیر امور مذهبی پاکستان با موضوع اصلاح مفاد و کتابهای درسی مدارس دینی این کشور برگزار خواهد شد و در این جلسه موضوعات و مسایل مختلف مربوط به این موضوع مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت.
 
درحال حاضر، مدارس دینی پاکستان از سوی گروه های دینی با عقاید مختلف شامل"دیوبندی"، "بریلوی"، "شیعه"، "جماعت اسلامی" و "اهل حدیث"اداره می شوند.
 
در سال 2002، ژنرال "پرویز مشرف" رییس جمهوری وقت پاکستان اعلام کرد که قصد دارد طرحی را برای اصلاح مفاد درسی مدارس دینی این کشور اجرا کند اما به دلیل عدم اعتماد شخصیت های دینی پاکستان به پرویز مشرف، طرح وی هرگز به مرحله اجرا نرسید. شخصیت های دینی پاکستان معتقد بود که مشرف قصد دارد با استفاده از یک سری افکار و عقاید متعلق به بیگانگان، دست به اصلاحات در مفاد مدارس دینی پاکستان بزند.
 
چند روز پیش و بعد از حادثه حمله تروریستی به مدرسه پیشاور، تعدادی از نمایندگان مجلس پاکستان، از دولت این کشور خواستار انجام اصلاحات اساسی در مفاد و کتاب های درسی مدارس دینی کشور شدند . این نمایندگان همچنین با اشاره صریح به اینکه برخی از این مدارس دینی از سوی برخی کشورهای خارجی کمک های مالی دریافت می کنند، خواستار اقدام دولت برای متوقف شدن کمک های خارجی به مدارس دینی پاکستان شدند.
 
دولت پرویز مشرف در طرح خود برای انجام اصلاحات در مفاد درسی مدارس دینی، از این مدارس خواسته بود تا برخی علوم طبیعی و علوم کامپیوتر و برخی دیگر از موضوعات درسی و علمی معاصر و روز دنیا را در مفاد درسی خود بگنجانند تا وقتی دانش آموزان و دانشجویان از اینگونه مدارس فارغ التحصیل می شوند، بتوانند سهم و نقشی موثرتر در جامعه ایفا کنند و دانش آنها صرفا به علوم و آموزش های دینی محدود نباشد.
 
اکنون دولت نواز شریف هم به این نتیجه رسیده است که آنچه در بسیاری از مدارس دینی پاکستان به دانش آموزان آموزش داده می شود، چیزی نیست که بتواند برای جامعه امروز پاکستان مفید واقع شود بلکه در مواردی حتی می تواند آسیب های جبران ناپذیر به برای این کشور به دنبال داشته باشد.
 
گاهی این مدارس افرادی را تحویل جامعه پاکستان می دهند که دارای عقاید و افکاری افراطی هستند و تحت عنوان "جهاد"، به سمت انجام فعالیت های تروریستی جذب می شوند.
 انتهای پیام /ض
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.