کارشناسان محیط زیست استان کردستان گفت:پنج قطعه پرنده بسیار نادر و در معرض انقراض "عروس غاز" در دریاچه زریوار شهرستان مریوان مشاهده شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج، این پرنده نادر در پایش و بررسی دریاچه زریوار مریوان به همراه گونه های متنوع دیگری از انواع پرندگان مهاجر مشاهده شده است. 
به گفته کارشناسان محیط زیست استان کردستان، پرنده عروس غاز یا غاز سینه سرخ در مسیر مهاجرت خود برای استراحت وارد این تالاب شده و در زیستگاه های آبی به همراه دیگر پرندگان مهاجر دیده شده است؛ این پرنده زیبا و منحصر به فرد که در جهان در معرض خطر انقراض قرار دارد در سال های اخیر بندرت در ایران مشاهده شده و برای نخستین بار است که در منابع آبی استان مشاهده می شود.
عروس غاز یا غاز سینه سرخ با نام علمی Branta ruficollis پرنده ای آبزی از خانواده غازسانان است که به دلیل رنگ زیبای قرمز زیر گردن و حاشیه گردن به عروس غاز معروف است.
عروس غاز پرنده ای ست که زمستان‌ها به تعداد بسیار کم در حوالی دریای خزر، آذربایجان و خوزستان مشاهده می شد، اما به دلیل شکار بی رویه و نابودی استراحتگاه‌های این پرنده سالیانی چند است که این پرنده بسیار زیبا دیده نشده و گزارشات مبنی بر رویت آنها یا نادرست بوده و یا از تعداد انگشتان دست متجاوز نبوده است.
عروس غاز که از کمیاب‌ترین گونه‌های جانوری جهان بشمار می آید، در ایران به شدت در معرض خطرانقراض نسل قرار گرفته و متاسفانه تا کنون هیچگونه حمایتی از آن صورت نگرفته است.
بر اساس این گزارش، این پرنده، 55 سانتیمتر طول دارد و از غازهای تیره رنگ و کوچک است و به واسطه ی رنگ تیره اش از غارهای دیگر متمایز است.
این پرنده زمستان‌ها معمولا در مناطق استپی و علفزار دیده می شود و در کنار ساحل به استراحت می پردازد.
عروس‌غاز در نواحی سردسیر شمالی اروپا زاد و ولد کرده و آشیانه‌اش را غالباً در نزدیکی لانهٔ پرندگان شکاری بزرگی همچون بحری می‌سازد تا بدین ترتیب خود را از گزند صیادانی همچون روباه قطبی در امان نگه دارد.
این پرنده در زمستان به جنوب اروپا مهاجرت کرده و در دوران زمستان‌گذرانیش از علف، برگ و دانه‌ها تغذیه می‌کند.
سرشماری‌های انجام‌گرفته در مورد این پرنده بیانگر کاهش جمعیت آن است و بنا بر آخرین سرشماری ۳۷ هزار قطعه عروس‌غاز در دنیا وجود دارد. 
همین موضوع سبب شده است تا IUCN آن را از سال ۲۰۰۷ تاکنون در فهرست جانوران در خطر انقراض قرار دهد.

انتهای پیام/ب
برچسب ها: کمیاب ، پرنده ، انقراض ، سنندج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.