سنندج؛

عسل کردستان در بازار های جهانی

استان کردستان با دارا بودن پوشش گیاهی مناسب و پتانسیل های بالقوه جهت نگهداری و پرورش زنبور عسل قطب تولید عسل در کشور است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سنندج،
زﻧﺒﻮرداری ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ آﻧﭽﻨﺎﻧﯽ ﻧﺪارد و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺴﮫﯿﻼت و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ظﺮﻓﯿﺖ ھﺎﯾﯽ ﮐﻪ در اﺳﺘﺎن کردستان ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺖ ﻣﯽ ﺗﻮان از اﯾﻦ ﮐﺎر در راﺳﺘﺎی برنامه اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐرد.

در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ اﺳﺘﺎن ﮐﺮدﺳﺘﺎن با 162ھﺰار و 765 ﮐﻨﺪو ﺷﻤﺎرش ﺷﺪه رتبه دوازدهم کشوری را در زمینه تولید عسل دارا اﺳﺖ ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻣﯿﺰان 152 ھﺰار و 479 ﮐﻨﺪو ﯾﻌﻨﯽ 93.3 ﻣﺪرن و 10 ھﺰار و 249 ﮐﻨﺪو ﯾﻌﻨﯽ 6.7 ﺑﻮﻣﯽ ﺑﻮده اﺳﺖ.
خالد جعفری ﻣﻌﺎون بهبود ﺗﻮﻟﯿﺪات داﻣﯽ ﺟهاد  ﮐﺸﺎورزی اﺳﺘﺎن ﮐﺮدﺳﺘﺎن گفت : با توجه به شرایط مساعد استان برای پرورش زنبورعسل طﺮح ﺗﻮﺳﻌﻪ زﻧﺒﻮرداری ﺟهت ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ در اﺳﺘﺎن تائید ﺷﺪه و در ﻧﻈﺮ اﺳﺖ از اﻋﺘﺒﺎرات ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﺗﺄﻣﯿﻦ وﭘﺮداﺧﺖ ﺷﻮد.

وی افزود: در اﯾﻦ طﺮح ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه ﮐﻪ در ﺗﻌﺪادی از روﺳﺘﺎھﺎی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه ﻣﺴﺘﻌﺪ اﺳﺘﺎن کردستان، اﻓﺮاد ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ آﻣﻮزش ھﺎی ﻻزم را طﯽ ﮐﺮده، ﺳﭙﺲ ﺗﻌﺪادی ﮐﻨﺪو، از ﻣﺤﻞ اﻋﺘﺒﺎرات ﺗﻤﻠﮏ داراﯾﯽ اﺳﺘﺎن ﺧﺮﯾﺪاری ﺷﻮد. 

بر اساس نتایج آمارگیری تعداد 3740 نفر در استان به زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد 970   نفر به عنوان شغل اصلی و مابقی بعنوان شغل دوم آنها می باشد.در سالجاری تولید عسل استان کردستان 1008 تن بود که 996 تن آن حاصل تولید کلنی های مدرن و 12 تن آن مربوط به کلنی های بومی است. 

نتایج سرشماری نشان می دهد که شهرستان سقز از نظر تعداد کلنی (33 درصد) و تولید عسل ( 29 درصد) و تعداد زنبوردار ( 34درصد) در رتبه اول استان بوده و شهرستانهای سنندج ، مریوان و کامیاران در رتبه های بعدی قرار دارند. به دليل تنوع آب و هوايي و گونه هاي مختلف شهدزا وگرده دار ، بر اساس آخرين آزمايش مؤسسه علوم دامي كشور عسل حاصل از درختان و گونه هاي گياهي كردستان ، بهترين عسل با خواص كامل از جمله خواص برتر ضد باكتريائي در ايران شناخته شده است و همین امر موجب ایجاد زمینه صادرات این محصول شده است.

 معاونی مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان  جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه بیش از صد و سی تن عسل  با ارزش هجده میلیارد ریال پارسال از کردستان به خارج از کشور صادر شد گفت: با توجه به افزایش تسهیلات صادارتی امسال پیش بینی می شود صادرات عسل کردستان رشدی ده  درصدی داشته باشد.

رونق صادرات ، ارائه دوره های آموزشی و ترویجی و توسعه کلنی های مدرن در چند سال گذشته موجب توسعه زنبور داری در استان کردستان شده است و با ادامه این روند هر سال شاهد رونق بیشتر در این بخش هستیم.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: عسل ، صادرات ، کردستان ، قطب ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.