تحلیلگر ورزش و بسکتبال کشور به وزارت ورزش پیشنهاد می کند که سیستم تایید کاندیداها را با انجام مصاحبه های اساسی به انتخاب نفرات شاخص و علمی محدود کند و به گونه ای قانون ناکارآمد موجود را دور بزند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ فرهاد هژیر (مشاور احمدی معاونت پژوهشی وزارت ورزش) که سال ها در تیم ملی بسکتبال عضویت داشته و چندین کتاب در زمینه ورزش از جمله "روانشناسی ورزشی"، " اصول تئوریک و متدولوژیک علم تمرین" و کتاب معروف "مورگان ووتن" در زمینه تاکتیک های بسکتبال را ترجمه کرده است، چندی پیش در نامه ای نسبت به انتخابات ریاست فدراسیون بسکتبال ابراز نگرانی کرده بود.

هژیر که با وجود ایده های علمی طی سال های گذشته از بسکتبال دور بوده است، با باز کردن بحث علمی شدن بسکتبال به خبرنگار ما می گوید: طی سال های گذشته در مورد بسکتبال تحلیل علمی داشته ام و جنبه ها و موانع اجتماعی فرهنگی، اقتصادی ورزش و موانع بسکتبال را به طور علمی می شناسم. بحث تحلیل علمی ورزش کشور اولین بار توسط مظفر بنی هاشمی یعنی از بین بسکتبالیست ها آغاز شد، سپس من روش او را ادامه دادم و سعید فتحی هم به همین جریان پیوست. من به همراه مهندسی و فتحی شروع به کار در نشریه ای زیر نظر جهاد دانشگاهی کردیم و مقالات علمی در مورد بسکتبال را به چاپ رساندیم. قبل از ما بنی هاشمی آغازگر این کار بود وسبکتکین و شجاع پور نیز مقاله هایی در همین زمینه ارائه داده بودند.

وی با اشاره به چاپ تعداد زیادی مقالات در مورد جنبه های فنی بسکتبال، مسائل مدیریتی و فنی و شناخت متغییرهای موثر بر پیشرفت ورزشی متغییرهای در دهه 70 ادامه می دهد : هر کاری که متکی به علم نباشد، ظرفیت های پیشرفت آن محدود می ماند. ورزش هم همین شرایط را دارد. از طرفی بسیار ساده انگارانه است که گمان کنیم بسکتبال کشور یک شبه و خلق الساعه از پایین ترین رده ها آمده و 10 سال قهرمان آسیا شده است.

در بسکتبال نیروهای علمی و برجسته زیادند

هژیر که در سال 1999  از طریق کمیته ملی المپیک در دوره مربیگری 3 ماهه کشور مجارستان شرکت کرده بود و پس از وی نیز فتحی، مجلسی و شاهین طبع آن دوره را گذرانده اند، می گوید: در بازگشت ما دعوتی برای انتقال آموخته هایمان به نسل جوان مربیان صورت نگرفت. در مجموع ما به اندازه کافی نیروهای علمی و برجسته ای در بسکتبال داریم که امکان استفاده از آنها وجود دارد. فردی مثل ایرج احرابی فرد که به خارج از ایران رفت و با توانایی های خود در آمریکا مربی والیبال شده است در کنار مربیان داخلی مثل شاهین طبع، هاشمی و کوهیان که در سوپرلیگ خودمان فعالیت می کنند، همگی باسواد هستند.علاوه بر آن مربیان پراتیسین خوبی چون صادق زاده و ایزدپناه داریم. به همین دلیل بسکتبال ایران همیشه غنی بوده است. 

پیشکسوت بسکتبال با اشاره به تحلیلگر بودن خود به بحث محمود مشحون رئیس سابق فدراسیون رسیده و تاکید می کند: محمود مشحون از زمان ورود خود برای بسکتبال زحمت کشید اما مدیریت او سنتی بود. ضمن اینکه به خوبی از امکانات پایه گذاری شده در دوره غضنفری و ورود منابع مالی به بسکتبال استفاده کرد. غضنفری در دوران خود فرصتی به ما داد که براساس آن به دنبال استعدادیابی بر مبنای اصول علمی باشیم. چون یادگیری وقت طلایی دارد و حواس انسان هم محدود است، اگر کار را دیر شروع کرده و متدولوژی نداشته باشیم دیگر سرعت پردازش اطلاعات، سرعت انجام مهارت پایین می آید. براین اساس فتحی 100 بازیکن را از 12 سالگی انتخاب کرد و تحت کاربندی 8 ساله قرار داد تا قهرمان جوانان، امید و سپس بزرگسالان آسیا (با همان بازیکنان) شدیم.
 
فتحی 8 سال عمرسوزی کرد


وی ادامه می دهد: برمبنای همین ایده بنیادی برنامه ریزی بلندمدت در آن زمان شروع شد و سعید فتحی نیز 8 سال عمرسوزی کرد تا 70، 80 بازیکن شاخص فعلی تربیت شدند که هنوز هم بدنه اصلی تیم های سوپرلیگ ما را تشکیل می دهند. در ادامه حضور مشحون هم دلارهای نفتی به عنوان پایه ورزش ایران وارد لیگ شد که مشحون به خوبی آن را مدیریت کرد اما در این میان اشتباه این بود که سعید فتحی را کنار گذاشتند تا دستگاه بازیکن سازی متوقف شود و به سمت وضعیتی رفتیم که با کنار رفتن نسل فعلی بسکتبال با فقر بازیکن مواجه می شویم.

هژیر با تاکید بر لزوم حفظ 10 سال سلطه تیم ملی ایران بر آسیا در مورد ریاست فدراسیون اشاره می کند: با شرایط خطیری مواجه هستیم و باید رئیس بعدی بهره هوشی بالا، دانش مدیریتی و پیشینه خوبی داشته باشد تا وضعیت فعلی را بدون پول نفت مدیریت کند. باید برنامه ای انقباضی بریزد و شکاف نسلی فعلی را هر چه سریعتر پر کند تا تیم ملی با نزول کیفی مواجه نشود. ضمن اینکه رئیس فدراسیون باید دید جامعی نسبت به رشد ورزش به تناسب با سطح توسعه کشور داشته باشد در غیر این صورت نمی تواند برنامه ریزی علمی انجام دهد.

انتخابات فدراسیون ها ناقل پوپولیسم است

وی با حمایت از مهندسی به خاطر، برخورداری صرف از انگیزه خدمت به ورزش و همچنین شایستگی های می گوید: متاسفانه در این میان قانونی برای انتخابات ریاست فدراسیون برمبنای هیئت های بسکتبال، نمایندگان داوران، ورزشکاران، مربیان و .. وجود دارد که ناقل پوپولیسم است. با این شکل انتخابات به راحتی در سطوح پایین تبانی صورت می گیرد و به همین دلیل هم رمضانزاده در یک دوره مقابل مشحون رأی نیاورد. البته بحثم خوب نبودن مشحون نیست چون به او هم باید برای این سال ها دست مریزاد گفت بلکه قانون فعلی امکان نفوذ پوپولیسم را فراهم کرده و باید جلوی آن ایستاد. 

هژیر در مورد چگونگی این کار توضیح می دهد: وزارت ورزش باید تیمی علمی داشته باشد که چند کاندیدای برتر و شاخص را براساس مصاحبه های عمقی تایید کنند نه اینکه برای مثال یک برج ساز به فکر پول و منافع خود دنبال کسب هویت از فدراسیون باشد. اوضاع به این شکل نیست که مولفه های مدیر بودن میان تمام چهره ها یکسان توزیع شده باشد بلکه این موضوع باید از طریق سیستم ورزش شناسایی شود. در ورزش ما باید آدم های برجسته و بزرگ روسای فدراسیون ها و حتی هیات های استان ها شوند تا بتوانند به کسب بینش مدیریت حرفه ای نائل گردند.

بسکتبال کرمانشاه و تبریز نابود شد


بازیکن اسبق بسکتبال کرمانشاه اعتقاد دارد: بسکتبال برخی استان ها مثل تبریز و کرمانشاه به خاطر همین سیستم انتخابی در هیات ها نابود شده است. ورزش ما به لحاظ نفرات رشد یافته نیست. کسانی که در یک مقطع به عنوان قهرمان هویت خود را تعریف کرده اند، دوست دارند که در بسکتبال بمانند در حالی که شاید اصلا توانایی ریاست هیات یا مربیگری یا هر سمت دیگری را هم در خود نداشته باشند با این وجود دست به تبانی می زنند و این قانون منفی هم کارشان را تکمیل می کند.
 
وی در نهایت پیشنهاد می کند که وزارت ورزش برای انتخاب کاندیداهای نهایی از طریق چند فرد برجسته مصاحبه هایی همه جانبه را با افرادی که ثبت نام کرده اند، انجام دهد و نفرات را براین اساس تایید کند تا انتخاب خوب برای فدراسیون ها هم از این طریق تضمین شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار