کارشناس اقتصادی مطرح کرد

نقش موثر ثبات قیمت ارز در کاهش رکود تولید

یک کارشناس اقتصادی گفت: در صورتی که قیمت تمام شده محصول از طریق اقداماتی نظیر تأمین ارز مورد نیاز، دادن اعتبارات به بخش تولید و کاهش قیمت ارز روبرو شود، رکود در بخش تولید کاهش خواهد یافت.

آلبرت بعزیان، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بهترین راه خروج از رکود قرار دادن ارز با قیمت ارزان در خدمت واحدهای تولیدی است و دولت باید ارز را در اختیار بخش تولید قرار دهد تا هزینه تولید کاهش یابد.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اختصاص ارز مبادله‌ای به بخش تولید نیز نقش ویژه‌ای در کاهش هزینه‌های این بخش داشته باشد و موجب رونق تولید شود.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: عرضه ارز به بازار، امکان کاهش نرخ ارز را فراهم می‌کند اما به دلیل نبودن مکانیسم خاص در بازار فعلی، رانت و دلالی افزایش یافته و بازار طلا نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
 
بعزیان همچنین گفت: ثبات قیمت ارز از جمله عواملی است که در کاهش رکود در تولید می‌تواند مؤثر واقع شود و بدین معنا که تولیدکننده به این اطمینان برسد که با نرخ ثابت روبرو بوده و هیچ ضرری در فعالیتش متوجه آن نخواهد شد.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: بازارهای موازی از جمله ارز، طلا و ماشین مانعی بزرگ در بازار تولید است که باید از جذابیت آن کاسته شود.
 
استاد دانشگاه تهران یادآور شد: این بازارها در سال 94 نیز فعال خواهند بود، زیرا با کاهش قیمت نفت برخی از بسته‌های سیاسی دولت صرف رفع این مشکل شد و بستری مناسب برای رونق بازارهای موازی به وجود آمد.
 
بعزیان در خصوص نقش بخش خصوصی در کاهش رکود در بخش تولید گفت: بخش خصوصی توانمندی‌های لازم را در کاهش رکود بخش تولید نداشته اما نمی‌توان نقش آن را نیز دست کم گرفت.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار