تبریز؛

قلعه ضحاک شهرستان هشترود با قدمت تاریخی میزبان هزاران گردشگر

از مهم ترین آثار باستانی شهرستان هشترود که در کشور و جهان هم حرفی برای گفتن دارد از قلعه ضحاک یا فاناسپا می‎توان نام برد که قدمتی 4000ساله را بر روی خود یدک می‎کشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، این قلعه در 14 کیلومتری هشترود قرار گرفته و از دو مسیر به بالای کوه و رسیدن به قلعه راه دارد.

وجود تالار های مهمانی و گچ‎بری‎های متعدد و زیبای داخل آن نشان از معماری‌های بسیار دقیق و با نظم خاص را گویا می‌باشد.

محوطه قلعه ضحاک هم مانند دیگر اماکن تاریخی از دست فرصت طلبان در امان نمانده و در چندین جا آثار حفاریهای غیر مجازمشاهده می‎شود.

قلعه تاریخی ضحاک با طبیعتی بکر و دیدنی سالانه میزبان چندین هزار گردشگر از تمامی نقاط جهان می‎باشد.

از دیگر جاذبه گردشگری این منطقه می توان به مسجد جامع هشترود اشاره کرد که با قدمتی حدودا 300ساله در وسط شهر واقع گردیده است.

این مسجد در بافت قدیم دارای شش ستون حجاری شده وبه ارتفاع دو و نیم متر با سر ستونهای محجر به صورت مقرنس و با آجرهای قرمز رنگ به صورت گنبدی شکل احداث گردیده و در قسمت جنوبی و پائین ایوان چشمه ای جوشان وجود دارد.مسجد جامع هشترود در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط اسکندر خان بن مرحمت بن محمد خان معروف به کامران میرزا (برادر تاج السلطنه)بنا گردیده است.

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و گردشگری هشترود بقعه بلیزید بسطامی میباشد که اکثر مردم ایران زمین از وجود بارگاه بر این شاعر توانا در هشترود بی خبر هستند.

مقبره بایزید در 10 کیلومتری هشترود و در کنار اتوبان پیامبر اعظم (ص) در روستایی به نام عزیز کندی است که به صورت 8 ضلعی خودنمایی می‎کند.

معماری این مقبره شبیه به گنبد سرخ مراغه و گنبد علویان همدان است که قسمتهای داخلی آن با گچ بری و نمای خارجی با آجر کار شده است.

به گفته اهالی روستا به غیر از بایزید بسطامی قبر شش نفر دیگر هم در آن محدوده بود که توسط سود جویان مورد دستبرد قرار گرفته و عتیقه های موجود در آن توسط غارتگران به یغما رفته است.

گفتنی است؛ درب اصلی این مقبره از جنس صندلوس خالص بود که آن هم از تاراج در امان نمانده و تنها اثر باقیمانده از اشیاء این بارگاه یک سنگ دو متری کنده کاری شده می باشد که از وسط شکسته و هم اکنون در مسجد روستا نگهداری می شود.

از جاذبه های دیگر گردشگری هشترود که در 40 کیلومتری شهرستان چاراویماق قرار دارد چشمه اسرار آمیز پیر سقا است که در هر شبانه روز 4 مرتبه آب از آن به قدرت شش لیتر در ثانیه خارج می‌شود و پس از یک ساعت به طور کلی قطع می‌شود.

از این چشمه هنگام جاری شدن آب صدایی شبیه به  صدای هواپیما به گوش می‌رسد و تاکنون نظریه قابل قبولی در این مورد ابراز نشده است.

اهالی دهکده و روستاهای همجوار این چشمه را مقدس شمرده و اذعان میدارند که آب این چشمه به روی مردم ناپاک و ستمگر باز نمی شود.

از دیگر اماکن گردشگری شهرستان هشترود می‌توان به زیارتگاه پیر یا ترتران اشاره کرد که همواره مورد احترام مردم منطقه می‎باشد.

این مکان با آنکه در یک بلندی قرار دارد و هیچ آبی در اطراف آن مشاهده نمی‎شود ولی دارای درختان تنومند و گلهای رز زرد زیادی است که دور تا دور زیارتگاه را فرا گرفته اند.

یکی از معجزات بسیار ارزشمند و بارز این زیارتگاه این است که در تمامی فصول سال درختان در آنجا سبز  هستند و گلهای رز زرد در آن جلوه نمایی می کنند و پژمرده نمی‌شوند.

تالاب یانیق از دیگر اماکن زیبای هشترود است که در 35 کیلومتری جنوب غربی شهرستان واقع شده  و از دو بخش مجزا به فاصله 5 کیلومتر از هم تشکیل شده است که یکی از این تالابها به عنوان استخر طبیعی برای امورات کشاورزی آن محدوده کاربردهای فراوانی دارد.

این تالاب به صورت باریک و در 4 هکتار واقع شده که هیچ زمان آب آن کم نمی شود ولی با فرا رسیدن فصل سرما در یخبندان زمستانه فرو می‌رود.

غارآهکی آغبلاغ که در محور مواصلاتی هشترود و قره چمن قرا گرفته مکانی بسیار زیبا و بکر است که تا به حال کمتر کسی موفق شده از داخل این غار دیدن کند.

قبرهای موجود در داخل اطاقک غار نشان از تمدنی کهن در آنجا دارد که از دست مافیای عتیقه جات در امان نمانده و مورد غارت قرار گرفته است.

بعد از اینکه وارد غار شده و بعد از طی کردن مسیر در غار متوجه ظروف شکسته و استخوانهای پوسیده مردگان می‎شویم که طبق نظر کارشناسان مربوط به دوره اشکانیان می‌باشد. به علت وجود سالن‌های متعدد در داخل غار تا به حال کسی نتوانسته به انتهای غار عزیمت کند.

شهرستان هشترود با وسعت 1990کیلومتر مربع در جنوب استان آذربایجانشرقی  دارای آب و هوای خشک و سرد می‌باشد که دارای آثار تاریخی و طبیعی زیادی می باشد که می‎تواند چشم هر بیننده ای را به خود خیره نماید.
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
اصغر هشترودی
۰۰:۴۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
این عکس قلعه ضحاک هشترود نیست
Iran (Islamic Republic of)
کیانوش قادری
۱۲:۴۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام ودرود فراوان از دوستی که این مطالب رو جهت راهنمایی گذاشته بسیار سپاسگذارم