توریسم درمانی طبیعی؛

چشمه های شفابخش دراستان کردستان

طبیعت بکر و جذاب استان کردستان در کنار همه زیبایی ها و جاذبه های فرهنگی و اجتماعی، دارای چشمه های آب گرم و معدنی دیدنی و شفابخشی است که زمینه ساز توریسم درمانی طبیعی است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، توریسم درمانی یعنی مسافرت توریست به منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی مانند آبهای معدنی، نمک، لجن و غیره که معمولا برای درمان برخی بیماری ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی صورت می گیرد. این نوع از گردشگری هم این روزها مورد توجه مسئولان گردشگری کشور قرار گرفته است. 
علوی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کردستان در این باره گفت: این استان از لحاظ طبیعی و موقعیت جغرافیایی در بخش توریسم درمانی طبیعی غنی است، دیدن طبیعت زیبای اطراف چشمه های آب معدنی و شفا بخش کردستان و تصمیم گردشگران برای بهره گیری از این نعمت شفابخش خدادادی، یکی از انگیزه های اصلی مسافران نوروزی به این منطقه است.
مشهورترین چشمه آب معدنی کردستان چشمه ˈباباگرگرˈ  در شهرستان قروه است که آب این چشمه همراه با گازکربنیک فراوانی از زمین خارج می شود.
به عقیده کارشناسان: تحریک دستگاه گوارش برای بیماران مبتلا به سوء هاضمه، بهبودی بیماری های کودکان نظیر لنفاویسم، وراثی تیسم، از بین رفتن ورم به دلیل دارا بودن ایندریدکربنیک و آرام بخشی از جمله خواص درمانی آب این چشمه است.
 همچنین آب این چشمه، محرک لوزالعمده و مجاری ادراری و بیماری های تغذیه ای است. 
بر اساس آماراعلام شده از سوی مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هر سال حدود 30 هزار نفر از اهالی شهرهای قروه، همدان و کرمانشاه به منظور بهبود سلامت خود، به سوی این چشمه می آیند.
از دیگر چشمه های آب معدنی در کردستان، چشمه ˈگوازˈ در دامنه کوه روستای گواز است. 
آب این چشمه گوگرد دارد و در محل خروج آب از زمین، رنگ آن شیری است که نشانه وجود مواد آهنی و گوگردی در آب است. 
یک متخصص بیماری ها ی داخلی گفت: با توجه به نوع آب های گوگردی (سولفوره) می توان از آب این چشمه به صورت استحمام استفاده کرد. 
 رحیمی افزود: ورود گوگرد در سیستم سوخت و ساز بودن یا متابولیسم، موجب بروز فعل و انفعالات مختلف در دستگاه های تنفسی و گوارشی شده و در درمان برخی بیماری های مجاری تنفسی، روماتیسمی و پوستی از آن استفاده می شود. 
چشمه ˈآب تلخ پیر صالحˈ نیز از دیگر آب معدنی های مهم کردستان است که آب تلخ این چشمه برای بیماران روماتیسمی مورد استفاده قرار می گیرد و دلیل تلخی آن به طور دقیق تاکنون مشخص نشده است، وجود املاح پتاس محلول و ترکیب بی کربنات در آب به میزان فراوان از عواملی است که برخی از کارشناسان امور آب،برای تلخی چشمه پیر صالح ذکر کرده اند. 
چشمه سراب بیجار، خاور آباد بیجار، سراب قروه، قم چقای بیجار و سراب وینسار قروه از دیگر چشمه های آب معدنی استان کردستان هستند.
حال با وجود این چشمه های شفابخش در کردستان و سفر بیش از دویست هزار نفر از داخل و خارج کشور برای بهره گیری از این چمشه ها و رشد روز افزون آن اما امکانات اسکان و خدمات رسانی به آنها در کنار چشمه های یاد شده فراهم نیست.
رضایی از کارشناسان اقتصادی استان کردستان با اشاره سرمایه گذاری نا چیز در این زمینه گفت: اگر دولت، بانک ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد عمل شوند و پارکینگ، اقامت گاه های عمومی، بازارچه ها، مرکز موقت امداد و نجات،مهمان پذیرها و... را در کنار این چشمه ها گسترش دهند قطعا می توان کمبودهای این منطقه محروم را برطرف کرد و استانی غنی، با مردمانی با سطح اشتغال و درآمد و جذب گردشگران بیشتر را شاهد بود. 
طبیعت بکر، زیبا و خدادادی در سرزمین مهرورزان کردستانی موهبتی الهی برای جذب گردشگران به این خطه از ایران بزرگ است. 
امید است مسوولان و فعالان عرصه گردشگری کردستان نسبت به فراهم کردن زیر ساخت لازم برای مسافران و بازدید کنندگان این اماکن همت کنند.
انتهای پیام/ب
برچسب ها: شفابخش ، چشمه ، آب معدنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.