سردار حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به ارائه گزارش آخرین وضعیت روند بازگشت زائرین اربعین حسینی و تمهیدات اندیشیده شده برای بازگشت زائرین پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ؛سردار حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به ارائه گزارش آخرین وضعیت روند بازگشت زائرین اربعین حسینی و تمهیدات اندیشیده شده برای بازگشت زائرین پرداختند.
 
ذوالفقاری در ابتدای برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در اجتماع عظیم اربعین حسینی زائران ایرانی چه تعداد بودند گفت: بر اساس آخرین آماری که نیروی انتظامی اعلام کرده است حدود 1 و نیم میلیون نفر از مردم ما به عراق سفر کرده اند.
 
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که این مقدار عدد غیر قابل پیش بینی بود و مردم در پیاده روی دو هفته ای با کمبودهایی مواجه بودند و مسئولینی که با خدمت رسانی مرتبط بودند در راه برگشت پیش بینی خوبی به وجود نیامد و علت آن چه بود اظهار داشت: بر اساس وظیفه قانونی سازمان حج و زیارت از چند ماه قبل برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته بود و حدود یک سوم آن چه که امروز شاهد هستیم مردم ما در عراق حضور یافتند و به یک باره شاهد بودیم که مسئولین در کشور عراق اقدام به لغو روادید کردند و عوارض و کنترل ها را برداشتند.

 همه دستگاه های مسئول برنامه انتقال زائرین به عراق را در دستور کار قرار دادند

ذوالفقاری افزود: مردم در جریان این وضعیت بودند و البته بدون سازمان دهی و برنامه ریزی به مرزهای کشور آمدند و نهایتاً همه دستگاه های مسئول برنامه انتقال زائرین به عراق را در دستور کار قرار دادند که این اقدام بعد از این اتفاق بسیار خوب بود.
 
معاون امنیتی وزیر کشور اضافه کرد: در این راستا این مسئله ایجاب می کرد که وزارت کشور به عنوان دستگاه فرادستی و متولی وارد قضیه شود و به ستاد اصلی کمک کند و بر اساس حکمی که وزیر کشور صادر کرد دو استاندار در این امر تعیین شدند و در مرکزیت وزارت کشور نیز با مسئولیت بنده تشکیل شد و همه دستگاه‌ها همکاری لازم را داشتند.
 
ذوالفقاری با بیان این که همه دستگاه‌ها در این راستا وارد کار شدند،اظهار داشت: نیروهای مسلح ،هلال احمر ، شهرداری ، سازمان حمل و نقل و پایانه کشور و همچنین معاونت عمرانی وزارت کشور پای کار آمدند و حتی 20 دستگاه از خود وزارت بهداشت نیز در این اجتماع عظیم ما را همراهی کردند .
 
در حال حاضر وضعیت مرز مهران روان است

معاون امنیتی وزیر کشور با بیان این که آیا با همه این تلاش ها مشکلی نخواهیم داشت،گفت: طبیعی است که امکان دارد که مشکلاتی در این مسیر به وجود بیاید،چرا که برنامه ریزی وجود ندارد و زائرین عراق بر اساس عدم هماهنگی برگشتشان با مشکلاتی روبرو شد بر اساس آماری که امروز به بنده دادند 130 هزار نفر از مرز مهران وارد شدند و این مقدار برابر با 12 برابر ظرفیت ورودی مهران بود که البته این کار کوچکی نبود که باید در بحث کنترل و تغذیه اقداماتی انجام می شد.
 
وی افزود: در این راستا حمل و نقل نیز دست به کار شد و از ساعت 23 شب شاهد روان شدن مرزها شدیم و در حال حاضر وضعیت مرز مهران روان است و طبیعی است که در وضعیتی که قابل پیش بینی نیست در ظرف دو ساعت 50 هزار نفر وارد مرز می شوند.
 
ذوالفقاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که زواری که فواصل روزهای مختلف به عراق رفتند باید یک پیش بینی عادی می شد که در بازگشتشان مشکلی پیش نیاید و توقع می رفت که مسئولین امر تلاش بیشتری می کردند اظهار داشت: در مورد برگشت دیشب در نجف و کربلا بارندگی رخ داد و این بارندگی منجر به این شد که زائران زودتر سفر خود را آغاز کنند و آن چه که به ما گزارش دادند در حوزه تغذیه بود و در حال حاضر نیز مسئولان اجرایی در مرزها مستقرند و در حوزه تغذیه ما مشکلی نداشتیم و در حوزه گیت ها نیز به سه برابر افزایش یافت و حتی معطی نیز در گیت‌ها وجود نداشت.
 
ذالفقاری اضافه کرد: حجم زائرین برگشتی بسیار زیاد شد و البته با فاصله دو ساعته به منطقه رسیدند.
 
در ادامه این برنامه کشاورزیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که یکی از موضوعات بحث حمل و نقل و حرکت زوار در مرزها بود سازمان حمل و نقل جاده ای کشور چه تدابیری را در این زمینه اندیشیده بودند اظهار داشت: بنده به دلیل مشکلاتی که در برگشت به وجود آمد از زائرین عذرخواهی می کنم قطعاً این روند در سال های آینده افزایش می یابد البته امکانات حمل و نقل عمومی کشور محدود است.
 
تعطیلات حجم مسافران را افزایش داد

وی با بیان این که در حال حاضر 20 هزار دستگاه اتوبوس در سراسر کشور وجود دارد اظهار داشت: این سفر در تعطیلات سه روزه بود که این تعطیلات حجم مسافران را افزایش داد و تعداد زیادی به شهرهای مقدس و بعد به شهرهای خود رفتند و نمی شود که ما انتظار داشته باشیم که هر میزان زائر به کربلا مشرف شد ،مشکلی نباشد.
 
وی افزود: وقتی با حجم عظیم مسافرین روبرو خواهیم شد به مراتب در برگشت نیز  با مشکل روبرو خواهیم شد که البته ما همه پیش بینی ها را کرده بودیم و استان های مرزی نیز در حالت آماده باش بودند سرویس های عادی را لغو کردیم و خودروها را به سمت مرزها بردیم.
 
رئیس سازمان راهداری کشور افزود:تا ساعت 10 شب گذشته از مرز مهران 130 هزار نفر وارد کشور شدند که البته تعداد از زائران نیز افغانی بودند که شاید خارج از این مقدار می شوندکه حدود 70 درصد از این زائران با اتوبوس رفتند.
 
وی با بیان این که مسافران به طور طبیعی با چند ساعت توقف عزیمت کردند اظهار داشت: با این حجم مسافرنی که آمدند بدون برنامه ریزی و کنترل در سازمان حج و زیارت نمی توان کاری از پیش برد و درست است که مردم از برخی از گره های ترافیکی که به وجود آمده بود ناراحت بودند، علی رغم حجم جمعیتی که فراتر از ظرفیت کشور ما بود ما مجبور شدیم سرویس های عادی را تعطیل کنیم و از نیروهای مسلح کمک بگیریم.

مهم ترین مشکل در حال حاضر این است که جاده ها 4 بانده نیست

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در خصوص وضعیت زوار در این استان بیان کرد: وضعیت در مرز مهران در حال حاضر خوب و روان است تا ساعت 10 شب 130 هزار نفر بدون احساب خارجی ها که آن ها هم 18 هزار نفر بودند وارد کشور شدند و خوشبختانه الان مشکلی وجود ندارد اتوبوس به اندازه کافی موجود هست و از نظر امکانات پذیرایی هم مشکلی وجود ندارد به جز کمک های سازمان حج و زیارت، هلال احمر و سپاه مردم استان ایلام هم کمک کردند اما زحمت اصلی بر عهده همه ارگان های وابسته به ناجا که شبانه روزی کار می کنند پلیس راهور، سازمان حج و زیارت و سپاه پاسداران کارها را انجام داده و الان مشکل خاصی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: مهم ترین مشکل در حال حاضر این است که جاده ها 4 بانده نیست از جاده مهران تا کرمانشاه، غیر از این در امر گذرنامه مشکلی نیست به طوری که گیت ها 3 برابر شده و هر ثانیه یک نفر رد می شود و کارهای رفاهی هم انجام می شود دوستانی که در آن جا وجود دارد باید هنگامی که به مرز می رسند عجله نکنند و اگر صبر کنند و آرامش داشته باشند مشکلی پیش نمی آید.

مروارید در ادامه بیان کرد: در مرز مهران و همین طور در ایلام  30 هزار جا برای اسکان وجود دارد .

کشاورزیان در ادامه بیان کرد: روز گذشته حدود 160 هزار نفر وارد کشور شدند که بالغ بر صد هزار نفر در مهران بودند که 70 درصد این ها با اتوبو جا به جا می شوند و 30 درصد با وسیله نقلیه شخصی امروز از مرز شلمچه و چزابه بالغ بر 1200 دستگاه داشتیم هر چند خواسته ما این بود که بیش از این در مرز موجود باشد، اما امکانات حمل و نقلی ما محدود است در حالی که در این ایام مسافرت های دیگر هم افزایش پیدا کرده اما با وجود وقفه هایی که در طول روز اتفاق افتاده در حال حاضر مسافری در راه نمانده است.

در ادامه این گفتگو ذوالفقاری اظهار داشت: در هفته گذشته 3 محور اصلی کار داشتیم حمل و نقل که بر عهده کشاورزیان و همکارانشان بود، نظم و امنیت و ترافیک که بر عهده نیروی انتظامی بود و تغذیه و اسکان که سازمان حج و زیارت آن را بر عهده گرفته بود وزارت بهداشت و امور خارجه هم همکاری هایی داشتند.

یکی از کارکردهای وزارت کشور هماهنگی و پشتیبانی از متولیان اصلی کار است

وی بیان کرد: ستاد کل و فرمانده ارتش اعلام کردند که خودروهای خود را اعزام کرده و تا کنون از سپاه پاسداران امکانات خوبی اعزام شده است یکی از کارکردهای وزارت کشور هماهنگی و پشتیبانی از دوستان متولی اصلی کار است ما تا کنون در 10 الی 20 مورد کنفرانس، هماهنگی هایی را انجام داده ایم و پیش بینی ها انجام شده بود که اگر این پیش بینی ها نشده بود امروز هم این حرکت ها انجام نمی شد از جمله این تمهیدات خودروهای شهرداری است که در اختیار استانداری قرار می گیرد و حق عبور از استان را ندارد 375 دستگاه اتوبوس شهرداری تهران فقط در داخل خاک عراق بوده و بخشی هم در تدارک بوده است.

زیارتی از زائریان کربلای معلا طی گفتگوی زنده تلفنی از کرمانشاه با اشاره به مشکلات ورود زائران گفت: اتوبوس های موجود در پایانه جوابگوی تعداد زائریان کربلای معلا نبود به طوری که حتی تعدادی از زائران با مشکلات زیادی روبرو شدند.

وی با اشاره به عدم وجود امکانات لازم رفاهی و نبود دفاتر تعاونی ها افزود: کف قیمت های اتوبوس های مسیر تهران 70 هزار تومان و سقف آن 100 هزار تومان بود ادامه داد: این مسائل گرفتاری های زیادی را برای مسافران ایجاد کرده بود.

سردار امیری جانشین فرماندهی پلیس راهور طی گفتگوی زنده تلفنی از مهران در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که چه برنامه هایی برای روزهای آینده درنظر گرفته اید گفت: روز به روز حجم ورود زائران به کشور افزایش می یابد.

وی با اشاره به شرایط امروز محورهای مربوط به پایانه های مرزی در شلمچه، مهران و چزابه گفت: طی دو روز آینده حجم ورودی های کشور به حداکثر خود می رسد.

مسئولین با روحیه جهادی به میدان آمدند

جانشین فرماندهی پلیس راهور با تاکید بر این که مسئولین با روحیه جهادی به پای کار آمده اند، خاطر نشان کرد: پیش بینی ها درباره حجم استقبال در حال قابل قبول به نظر می رسد

سردار امیری با اشاره به وجود مشکلاتی در این باره گفت: با استقبال قرارگاه های ترافیکی در مهران و خوزستان وقایع را دنبال می کنیم به گونه ای که به دنبال تسهیل عبور و مرور زائران هستیم.

وی با اشاره به ایمنی سفر زائران ادامه داد: در تلاش هستیم تا ایمنی سفر زائران را افزایش دهیم تا آن ها به سلامت به شهرهایشان بازگردند.

جانشین فرماندهی پلیس راهور با اشاره به این که امروز شرایط ترافیکی در محورهای مهران به ایلام سنگین خواهد بود،بیان کرد: افزایش تقاضا در این راه برای زائران وجود دارد و این مسئله سبب ایجاد ترافیک خواهد شد.

سردار امیری با تاکید بر این که در دو روز آینده ترافیک در این محور با حجم بیشتری خواهد بود اضافه کرد: شرایطی را فراهم خواهیم کرد که ترافیک به گره تبدیل نشود پس بنابراین امیدواریم بتوانیم به وظایف خود به درستی عمل کنیم.

 کشاورزیان در ادامه برنامه با اشاره به این که زائران باید مسیر سه، چهار کیلومتری را برای رسیدن به پایانه ها طی کنند گفت: نمی توانیم همه خودروها را به نقط صفر هدایت کنیم زیرا در این صورت دچار مشکلات عدیده خواهیم شد.

 رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به این که توقع ما از شرکت های مسافر بری این است که پیرامون کرایه ها منصفانه با مسافران رفتار کنند.

مرز از امنیت بسیار زیادی برخوردار است

وی با اشاره به این که نرخ کرایه اتوبوس ها با یکدیگر متفاوت است گفت: مثلاً نرخ کرایه اتوبوس های ویژه بالای 40 هزار تومان است.

ذوالفقاری در ادامه برنامه با اشاره به مجموعه اقداماتی که صورت گرفته است گفت: زحمات مسئولین و مردم نباید مغفول بماند.

 معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به این که در حوزه امنیت ما هیچ مشکلی را در داخل و بیرون از مرزها نداشتیم گفت: دولت عراق اقدامات بسیار زیادی را در راستای تامین امنیت زائران انجام داده است.

وی با اشاره به این که بخشی از ناامنی ها را در مرز مورد رصد قرار داده ایم گفت: خوشبختانه مرز از امنیت بسیار زیادی برخوردار است.

در حوزه نظم و امنیت زائران مشکلی نداشتند


وی با اشاره به تلاش مسئولین دستگاه های مختلف از جمله نیروی انتظامی ، سپاه و بسیج ادامه داد: با تلاش این عزیزان مشکلی از بابت نظم و امنیت بر ای زائران به وجود نیامد.

ذوالفقاری با اشاره به این که زائران در حوزه بهداشت و درمان هم مشکل خاصی نداشتند افزود: یک سوم زائران بازگشته اند و دو سوم آنان هنوز به کشور برنگشته اند.

حضور زائران در داخل عراق تا پایان صفر بلامانع است

وی با اشاره به این که حضور زائران در داخل عراق تا 9 روز دیگر یعنی تا پایان صفر از نظر قانونی بلامانع است اظهار داشت: کسانی که عجله ندارند بهتر است صبر پیشه کنند.

ذوالفقاری با اشاره به این که بهتر است زائران در زمان ورود به کشور صبر و حوصله داشته باشند گفت: مکان های برای استراحت زائران در نظر گرفته شده است.

وی افزود: چنانچه افرادی از خانواده هایشان جدا شده اند بهتر است نگران نباشند زیرا ستادی در کربلا و همچنین در داخل کشور تشکیل شده تا به مسائل این دسته از زائران رسیدگی کند.

ذوالفقاری با تاکید بر این که کسانی که از خانواده هایشان جدا شده اند به سلامت به کشور بازخواهند گشت اظهار داشت: با کمک دستگاه های مختلف همه امکانات را برای ورود زائران به کشور فراهم کرده ایم.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار