خبرخونه حقوقی/

قرار 1000 صفحه‌ای برای سه متهم پرونده نفتی صادر شد/ 26 میلیون چک برگشتی طی 4 سال گذشته/ راز پرونده فساد 12 هزار میلیاری چه بود؟

خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله جزئیات پرونده فساد 12 هزار میلیاردی، صدور قرار 1000 صفحه‌ای برای سه متهم پرونده نفتی، صدور 65 کیفرخواست برای متهمان فساد سه هزار میلیاردی و... همراه شماست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.    
     
در پیگیری پرونده‌های قضایی از تخلف مردم عادی گرفته تا چهر‌های شناخته شده کشور دستگاه قضا بدون اغماض و با اقتدار به همه جرائم رسیدگی می‌کند.    
     
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازید.

پنجشنه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...

** وکیل مهدی هاشمی: تمام دفاعیات انجام شد

آغاز این هفته مصادف شد با بیست و یکمین جلسه دادگاه غیرعلنی مهدی هاشمی در شعبه 28 دادگاه انقلاب  که طی آن به ادامه دفاعیات پرداخته شد اما در جلسه بعدی دادگاه علیزاده طباطبایی بیان کرد که در این جلسه تمام دفاعیات انجام شد، با این خبر این مسئله به ذهن می‌رسد که با پایان دادگاه حکم مهدی هاشمی نیز صادر خواهد شد و انتظارها در این زمینه به خاتمه می‌رسد.



این در حالی است که سخنگوی دستگاه قضا  دراین باره به باشگاه خبرنگاران گفت: ختم جلسه دادگاه با ختم رسیدگی متفاوت است، یعنی ممکن است پس از ختم جلسات دادگاه اعلام شود که نیاز به جلسات حضوری نیست اما نیاز است که لایحه‌ای ارائه شود که در این صورت ختم رسیدگی اعلام نشده است، بنابراین نمی‌توان گفت که پس از اتمام دادگاه بلافاصله رای صادر می‌شود.

 **حضور سخنگوی دستگاه قضا در گفتگوی ویژه خبری

 حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه 16 آذز ماه  در برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور یافت و با اشاره به برگزاری "همایش مبارزه با فساد اداری و مالی" که قرار بود دوشنبه با حضور روسای سه قوه برگزار شود، گفت: مسئله فساد در هر نظامی و به خصوص در یک نظام اسلامی بسیار حائز اهمیت است و اگر فساد اعم از اداری و مالی به وجود آید می تواند نظام را از درون آسیب پذیر کند و هم چنین راه نفوذ دشمن را نیز باز کند.


سخنگوی دستگاه قضا همچنین  با اشاره به اختلاس 12 هزار میلیاردی افزود: این فساد بانکی مربوط به این نمی شود که پولی از بانک گرفته شده باشد بلکه اختلاس بین دو بانک صورت گرفته است یعنی این امر در گردش صورت گرفته است، بنابراین. فساد 12 هزار میلیاردی تخلفی بزرگ در گردش بوده است. این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی نیز رقم این فساد را 70 میلیارد تومان بیان کرده است نه 12 هزار میلیارد.متن کامل خبر را اینجا ببینید.

 **صدور قرار 1000 صفحه‌ای برای سه متهم پرونده نفتی

البته در همایش ملی ارتقا سلامت اداری و مبارزه با فساد که صبح روز دوشنبه 17 آذر ماه برگزار شد، اغلب مقامات و مسئولان قضایی بر این امر تاکید داشتند که موضوع این پرونده به درستی اطلاع رسانی نشده است و در این زمینه سیاه‌نمایی شده است و بسیاری از وجوه مسترد شده است، از طرفی عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نیز در جمع خبرنگاران در این باره گفت: یک متهم در کرمان دستگیر شده و در این پرونده 5 بانک دخیل بوده‌اند.


دادستان تهران همچنین از صدور کیفرخواست برای 3 متهم نفتی خبر داد و گفت: در پرونده نفتی بازپرس قراری بیش از 1000 صفحه تهیه کرده و ان‌شاءالله به زودی پس از اظهار نظرها به دادگاه خواهد رفت.  متن کامل خبر را اینجا ببینید.

**همایش ملی ارتقا سلامت اداری و مبارزه با فساد با حضور سران قوا

همایش ملی ارتقا سلامت اداری و مبارزه با فساد در حالی برگزار شد که  مسئولان سه قوه در آن حضور داشتند که روز دوشنبه  با حضور مسئولان عالی‌رتبه، کارشناسان، فعالان بخش خصوصی، اساتید دانشگاه و حوزه و اصحاب رسانه در تهران برگزار شد، که برخی از مسئولان در این همایش به ایراد سخن پرداختند که متن سخنرانی آنها را در زیر بخوانید.

روایت رئیس دستگاه قضا از نپذیرفتن خبر فوق سرّی یک قاضی فاسد/ سیاه‌نمایی برخی رسانه‌ها از برخورد قاطعانه با فساد 3هزار میلیاردی + فیلم



آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: چندی پیش یک قاضی فاسد به بنده گفت که می‌خواهد یک خبر فوق سرّی به من بدهد و در تلاش بود دیداری با من داشته باشد که قاطعانه وی را رد کردم.

 مبارزه با فساد تنها به حاکمیت مربوط نمی‌شود/ فساد موجب به خطرانداختن امنیت اقتصادی می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی کشور گفت: شفاف سازی در قوانین و مقررات و توجه ویژه به موضوع مبارزه با فساد تنها به حاکمیت مربوط نمی‌شود بلکه بخش‌های خصوصی، فعالان اقتصادی و تشکل‌های اقتصادی باید در این زمینه تلاش کنند.

تخفیف‌های اداری و اقتصادی معمولا فسادزا هستند/ برای مقابله با فساد باید قوای سه گانه به صورت هماهنگ عمل کنند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: تخفیف‌های اداری و اقتصادی معمولا فسادزا هستند و ما باید اجازه دهیم که عناوین دلپذیر و جذابی همچون کار خیر و ارزش‌های اخلاقی و دینی محلی برای غیررقابتی کردن باشد، در واقع اگر فردی خیریه‌ای را گذاشته اگر می‌خواهد فعالیت اقتصادی کند باید در یک مسابقه عادلانه شرکت کرده و همچون دیگران مالیات بدهد.

مبازه با فساد را به صورت ریشه‌ای دنبال کنیم/ بسترهای بروز جرائم را مسدود کنیم

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: پیشگیری از فساد یکی از راهکارهای مبارزه با فساد است، باید راهکارهای مبارزه با مفسدین و برخورد با آن‌ها را شناسایی شوند.

جزئیات پرونده فساد پرونده 12 هزار میلیاردی از زبان وزیر دادگستری





وزیر دادگستری گفت: در پرونده فساد 12 هزار میلیاردی پول برگشت داده شده است و این قضیه تخلفی بوده که به آن رسیدگی می‌شود.

 26 میلیون چک برگشتی طی 4 سال گذشته بی اعتمادی را در بازار نهادینه کرد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ‌برای مبارزه جدی با فساد نیازمند تحول در حوزه‌های ساختاری و بنیادین هستیم و فناوری و امکانات آن فرصتی مناسب برای کشف نقاط آسیب پذیر است.

فساد اداری موجب ایجاد اختلال در سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی گفت: شفاف‌سازی قوانین دولت در حوزه واردات و صادرات کالا، نظارت بر حوزه بانکی، انرژی، قاچاق کالا و ... از مهمترین برنامه‌های وزارت اطلاعات در حوزه مبارزه با فساد است.

سازمان بازرسی کل کشور نهاد اصلی مبارزه با فساد در خط مقدم است





رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما در سازمان بازرسی کل کشور که نهاد اصلی حاضر در خط مقدم مبارزه با فساد است بر فعالیت‌های صرفا عملیاتی بسنده نکرده و در کنار آن تحقیقاتی عمیق به صورت موردی و مقایسه‌ای را برای رسیدن به شناخت دقیق‌تر فساد و شیوه‌های مقابله و مبارزه با آن در دیگر کشورهای جهان را دنبال می‌کند.

اجازه ندهیم فساد در هیچ جای کشور لانه کند/سلامت اداری حق مردم است




دادستان کل کشور با بیان این که سلامت اداری حق مردم است گفت: حساس بودن نسبت به فساد و برخورد به موقع اهمیت بالایی دارد.

ارتقاء مدیران در دولت یازدهم مبتنی بر مبارزه با فساد در ادارات خواهد بود/ مسئولین در مبارزه با فساد نباید هیچ خط قرمزی قائل باشند

معاون اول رئیس جمهور گفت: مسئولان نباید در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی قائل باشند و بدون تبعیض تمام زمینه‌های جرم را از بین ببرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار