خبرخونه حقوقی/

ریحانه جباری اعدام شد/ جزئیات قرارداد 32 میلیارد تومانی یک وکیل با سازمانی دولتی چه بود؟

خبرخونه حقوقی با خبرهایی از جمله به موقع اجرا گذاشتن حکم قصاص ریحانه جباری، ارسال پرونده "م. ر" به دیوان عالی کشور، صدور کیفرخواست سه متهم نفتی، جزئیات قرارداد 32 میلیارد تومانی یک وکیل با سازمانی دولتی، مجرم شناخته شدن "تهران امروز" و روزنامه ورزشی"گل" و... همراه شماست.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.
 
در پیگیری پرونده‌های قضایی از تخلف مردم عادی گرفته تا چهر‌های شناخته شده کشور دستگاه قضا بدون اغماض و با اقتدار به همه جرائم رسیدگی می‌کند.
 
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که در خبرخونه  حقوقی به تشریح رویدادهای مهمی که طی این هفته در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازیم.
 
پنجشنه‌های هر هفته برای مرور مهمترین وقایع حقوقی با خبرخونه حقوقی همراه شما هستیم، منتظر ما باشید...
 
**ریحانه جباری اعدام شد


ابتدای هفته جاری خبری بر روی سایت دادستانی تهران منتشر شد مبنی براینکه حکم قصاص ریحانه جباری به موقع اجرا گذاشته شد که دادستانی  توضیحات مبسوطی پیرامون این پرونده داده است که برای اطلاع از جزئیات این پرونده می‌توانید اینجا کلیک کنید.
 
** حق انتخاب مسکن و محل زندگی با کدام یک از زوجین است؟


خبر بعدی ما به گفتگویی که یکی از خبرنگارای ما با کارشناس حقوقی انجام داده مربوط می‌شود با توجه به اینکه این خبر با بازدید بی‌سابقه‌ای از سوی مخاطبان  مواجه شد، تصمیم گرفتیم لینک این خبر را هم در خبرخونه حقوقی بیاوریم، به طور معمول زوج‌های جوان در اوایل زندگی در مورد مسکن و محل زندگی و نیز نوع شغل یکدیگر دچار مشکلات و اختلافاتی می‌شوند که چنانچه به حقوق یکدیگر آشنا شوند و شروط خود را در عقدنامه پیش‌بینی کنند، از بروز اختلافات بعدی جلوگیری شده و به تحکیم روابط خانوادگی منجر خواهد شد، در هر حال مخاطبان عزیز برای جلوگیری از این قبیل مشکلات اینجا کلیک کنید!
 
**علت اجرای حکم "اعدام" پیش از طلوع آفتاب
 
سوالی که به نظر ذهن بسیاری از ما را درگیر کرده این سوال است که چرا فردی که محکوم به اعدام شده را قبل از طلوع خورشید محاکمه می‌کنند  که از نظر قانونی در خصوص نحوه اجرای حکم قصاص و اعدام  آمده است که "زمان اجرای حکم اوّل طلوع آفتاب باشد، مگر اینکه زمان خاصی را تعیین کرده باشد".

کارشناس حقوقی ما هم در گفتگو با خبرنگار حقوقی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از دلایلی که محکوم به اعدام پیش از طلوع آفتاب مجازات می‌شود به دلیل این است که اعدامی صبح روز بعد را نباید ببیند چون در غیر این صورت چنانچه اعدامی محکوم به حبس نیز باشد، در اجرای حکم تاخیر می‌افتد.
 
**پرونده "م. ر" به دیوان عالی کشور ارسال شد

اوایل صبح روز( 21 مرداد ماه) یکی از سایت‌های خبری مدعی شده که بر اساس شنیده‌ها "م.ر" به ۵ سال حبس و بازگرداندن مبلغ ۸ و نیم میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شده است و ظاهرا این حکم در مرحله بدوی است و هنوز قطعی نشده است  و این در حالی بود که طی همان روز سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران ضمن اظهار بی‌اطلاعی از انتشار خبر صدور حکم "م.ر" محکومیت "م.ر" را به موارد فوق تکذیب کرد.
 
حالا از این بگذریم که "م.ر" ازانعکاس نام خود در رسانه‌ها به عنوان متهم پرونده  گلایه کرده و گفته است "ما این کار را خلاف قانون می‌دانیم و در نامه‌ای که به رئیس قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم گلایه خود را از این کار خلاف قانون بیان داشتیم". پرونده وی به دیوان عالی کشور ارسال شده است.
 
**  صدور کیفرخواست سه متهم نفتی 


 
خبر کوتاه بود! دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: به زودی کیفرخواست سه نفر از متهمان این پرونده صادر خواهد شد.
 
شنیده‌ها حاکی از این است که این پرونده نفتی پیچیده‌گی‌های زیادی دارد اما ما هم امیدواریم همانطور که دادستان تهران گفتند کیفرخواست متهمان به زودی زود صادر شود.
 
**قرارداد 32 میلیارد تومانی یک وکیل با سازمانی دولتی


 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بازداشت کلاهبرداری 32 میلیاردی یک وکیل دادگستری گفت: همان‌طور که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود اعلام کردند، در یکی از سازمان‌ها 32 میلیارد تومان به یک وکیل دادند که فقط اعمال ماده 18 کند. همکاران قضایی مطلع هستند که برای اعمال ماده 18 فقط کافی است یک درخواست به رئیس قوه قضائیه داده شود که یا مورد قبول می‌شود یا خیر. این موضوع اصلاً وقتی نمی‌برد. برای اطلاع از جزئیات قرارداد اینجا کلیک کنید.
 
 
**"تهران امروز" و روزنامه ورزشی"گل" مجرم شناخته شدند


 
در جلسه روز یک‌شنبه 4 آبان دادگاه مطبوعات نشریه افکار هم با عنوان اتهامی نشر مطالب خلاف واقع به اتفاق آراء مجرم شناخته شد و بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی با اکثریت آراء مجرم شناخته شد که با اکثریت آراء مستحق تخفیف دانسته نشد.
 
**پیوند زدن اسیدپاشی به امر به معروف و نهی از منکر پیگرد قانونی دارد


 
متاسفانه فجایعی که در اصفهان صورت گرفت  را برخی رسانه‌ها مرتبط با نیروهای ارزشی و آمران  به معروف و ناهیان از منکر دانستند  که این امر واکنش رئیس قوه قضاییه و سایر مقامات قضایی را در پی داشت و این در حالی است که محمد جواد لاریجانی دبیرستاد حقوق بشر در همین زمینه به باشگاه خبرنگاران گفت: کسانی که مسئله اسیدپاشی را به امر به معروف و نهی از منکر ربط می‌دهند ظلم بزرگی در حق اسلام کرده‌اند و هر گونه تخلفی پیگیرد قانونی دارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار