سالانه صدها پرنده نادر مهاجر چون قوهای فریادکش را قرق اختصاصی به نام کرس به دام مرگ می کشاند، پرندگانی که با وجود اعلام ممنوعیت شکارشان همچنان در دامگاه شکارچیان بومی و محلی اسیر و صلاخی می شوند و بی هیچ ممنوعیتی در بازار پرندگان به فروش می رسند.

رئیس اداره محیط زیست محمود آباد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری، به مهاجرت پرندگان آبزی از عرض های شمالی کره زمین (غرب سیبری) در 6ماهه دوم سال به تالاب سرخ رود که بخشی از مساحت 5هزار و 400 هکتاری تالاب بین المللی فریدونکنار را تشکیل می دهد اشاره کرد و گفت: این مهمانان زمستان گذران شامل دهها هزار قطعه انواع غاز، باکلان، هواسیر، آب چلیک و قو هستند که در این بین هزار و 200 قطعه قوی فریاد کش هم اکنون به این منطقه مهاجرت کردند و انتظار می رود تا پایان اسفند، که زمان بازگشت این پرندگان به زیستگاه شان است، شمار آنها به 5هزار قطعه برسد.

رنجبر با بیان اینکه تالاب سرخ رود در احاطه اراضی کشاورزی قرار دارد، به تمهیدات صورت گرفته در زمینه آگاهاندن و پیشگیری اهالی از شکار پرندگان مهاجر اشاره کرد و افزود: شکار و صید با هر نوع وسیله شکاری در این منطقه ممنوع است و در صورت مشاهده تخلف با افراد خاطی از طریق معرفی به مراجع قضایی، پیگیری قضایی و حقوقی خواهد شد.

وی درباره برنامه ریزی اداره محیط زیست برای افزایش تعداد محیط بان منطقه به منظور افزایش توان حراستی، با تاکید بر اعلام مشکل کمبود نیرو به مراجع زیربط تصریح کرد: حداقل 6 نیرو محیط بان در منطقه نیاز است که هم اکنون از نصف این تعداد بهره مند هستیم.

یکی از محیط بانان حاضر در تالاب سرخ رود با شرکت در این گفتگو کمبود تعداد محیط بان را از معضلات منطقه عنوان کرد و گفت: این تعداد نیرو جوابگوی مقابله با تهدیدهای شکارچیان و تیراندازی و دام های گسترانیده آنها نخواهد بود.

محیط بان دیگر نیز عمده فعالیت شکارچیان را در تاریکی شب بیان کرد و افزود: تا کنون چندین قبضه اسلحه از شکارچیان ضبط کرده است که در این میان سرسختی عده ای، آنان را چندین مرتبه به برخوردهای فیزیکی مجبور کرده بود.

یکی از شکارچیان منطقه هم که بساط شکار را بر دوشش حمل می کرد، قو را پرنده ای با ارزش و فاقد شکار دانست و درباره صید پرندگانی که شکارشان غیرمجاز است، گفت: دامگاه اصلی این پرندگان کرس (قرق اختصاصی است که با پاشیده شدن انواع دانه، پرندگان جلب آن محیط و پس از ورود راه خروج بر آنها بسته می شود) نام دارد که مسئولان امر به منظور حفظ و نگهداری از پرندگان نادر، باید از ایجاد آن جلوگیری کنند.

شهروندی که با عکاسی به ثبت لحظات نادر طبیعت می پرداخت، تماشای آرامش پرندگان را لذت بخش دانست و فرهنگ سازی و اجرای قانون را از الزامات ماندگاری این آرامش در منطقه بیان کرد.

یکی از بازدید کنندگان که تجربه آمدن به تالاب در یک روز سرد پاییزی را مطبوع و بهره مندی از هوای پاک طبیعت تعبیر کرده بود، ایجاد تبلیغات برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان و بالا بردن اطلاعات عمومی شهروندان به منظور نگهداری و ازدیاد نسل پرندگان را از مسئولان محیط زیست خواستار شد.

بازدید کننده دیگر نیز حضور انواع پرندگان به ویژه قوهای فریادکش در تالاب را جلوه حیات طبیعت نامید و با اشاره به اینکه حفظ و ماندگاری حیات وحش وظیفه تک تک افراد جامعه است، بهسازی مسیر منتهی به تالاب و برپایی تاسیسات در منطقه را جهت جلب و افزایش حضور بازدیدکنندگان ضروری دانست.

بخشدار شهر سرخ رود هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری، از مراجعه تقریبی 6هزار بازدید کننده پایان هفته ها به این تالاب خبر داد و با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده در منطقه افزود: در 10هزار متر مربع زمین، جهت تسهیل در ورود و خروج بازدیدکنندگان، امسال جاده سازی شد.

هاشمی هزینه تمام شده جاده منتهی به تالاب سرخ رود را بیش از 25میلیارد ریال اعلام کرد.

در پایان سوالی که به قوت خود باقی ماند این است که با وجود اعلام ممنوعیت دولت در شکار پرنده نادر مهاجر چون قوهای فریادکش، همچنان صدها گونه نادر مهاجر در دام و قرق های اختصاصی شکارچیان بومی و محلی به دام مرگ کشاند می شوند و بی هیچ ممنوعیتی در بازار پرندگان به فروش می رسند.

به راستی چرا هنوز متولیان محیط زیست عزم جدی خود را به منظور برخورد مقتدرانه با شکاچیان و برچیدن بساط بازار پرندگان که آزادانه در سطح شهر مشغول فروش این گونه های نادر هستند، جزم نکرده است؟

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.