یکی از حادثه‌های اصلی در آغاز دهه دوم ماه محرم تهاجم عوامل مزدور رژیم شاه به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد بود که چماق به دست‌ها با حمایت نیرو‌های امنیتی از در جنوبی وارد باغ بیمارستان شدند و حمله کردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ یکی از حوادث مهم و ماندگار که سر آغازی برای حرکت بعدی انقلابیون در مشهد شد، واقعه 23 آذر سال 1357 و حمله رژیم پهلوی به بیمارستان امام‌رضا (ع) بود که برای همیشه در تاریخ مبارزات سیاسی مردم مشهد به ثبت رسید.

یکی از استادان دانشگاه فردوسی مشهد در این باره می‌گوید: در این حمله وحشیانه حدود 150 چمقدار با شلیک گاز اشگ آور، تیر اندازی هوایی، تخریب نرده‌ها و با حمایت نیروهای امنیتی وارد محوطه بیمارستان شدند و به سمت پزشکان حمله کردند، پرسنل نیز به بخش اطفال پناه بردند و چماق به دست‌ها به آن بخش حمله ور شدند و با ورود به داخل بخش اطفال شیشه‌ها و اثاثیه‌ؤهای بخش را نیز شکستند.


دکتر هادی وکیلیبا اشاره به اینکه در این واقعه دو کودک بر اثر حماه رژیم به این بخش بر اثر جراحات وارده شهید شدند افزود: خبر حمله به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در مراکز تجمع مردم منتشر شد و پس از یک ساعت حدود 30 هزار نفر از مردم در میدان بیمارستان تجمع کردند و علیه رژیم شاهنشاهی شعار دادند.

واکنش علماء دینی سراسر کشور

در پی وقوع این حادثه بار دیگر وقایع مشهد در کانون توجهات انقلابیون کشور قرار گرفت و مراجع علماء و طلبه با صدور اعلامیههایی عاملان آن را محکوم کردند.

یکی از مبارزان انقلاب این واقعه را اینگونه شرح می کند : آیت الله سید عبدالله شیرازی روز بعد از واقعه با صدور اعلامیه شدید اللحنی با اشاره به حمله چکمه پوشان نظامی به بیمارستان از این اقدام به عنوان نشانه زوال قطعی رژیم یاد کرد و از تمام مبارزان خواست که اتحاد و همبستگی خود را حفظ کنند.

حجت الاسلام غلامرضا اسدی افزود: پس از پایان تیر اندازی علماء و بزرگان شهر در بخش رادیولوژی بیمارستان جمع شدند و اعلام کردند تا پایان حکومت نظامی در مشهد به تحص ادامه خواهند داد.

وی ادامه داد:رهبر معظم انقلاب اسلامی به همراه جمعی از علما با حضور در بیمارستان امام رضای مشهد و حضور دراین تحصن این رژیم را رژیم کودک‌کش خواند.


حجت الاسلام غلامرضا اسدی گفت: این تحصن حدود 13 روز و 14 شب طول کشید و در پنجم دی تحصن کنندگان با صدور قطعنامه‌ای به تحصن خود پایان دادند.

وی افزود: پایان تحصن با صدور قطعنامه‌ای همراه بود که در آن سه دلیل برای خاتمه دادن به تحصن از جمله ادامه تحصن و تجمع آنان را از رسیدگی به دیگر امور مذهبی و تبلیغی باز می‌دارد، ادامه تحصن و تعطیلی مطب پزشکان خواهد بود که حضور پزشکان در مطب‌ها برای درمان مردم ضروری است و آیات عظام شیرازی و قمی خواستار پایان به تحصن بوده اند ذکر شده بود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.