وزیر نیرو گفت: با وجود بارندگی‌های مناسب در سال آبی جاری، میزان ورودی آب به سدهای کشور همچنان کمتر از آب خروجی از سدها است.

به‌ گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، چیت‌چیان در جریان سفر به استان مازندران، در جمع خبرنگاران گفت: میزان بارش‌ها در سال آبی جاری درمقایسه با متوسط 47 سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است اما متاسفانه هنوز در سدها میزان ذخیره آب رو به کاهش است.

وی علت کاهش ذخیره سدها با وجود افزایش 30 درصدی بارش‌ها را پایین آمدن حجم ورودی آب سدها درمقایسه با خروجی آنها عنوان و ابراز امیدواری کرد: این روند تا پایان آذرماه تغییر کند و در ادامه سال آبی جاری بارش‌های بیشتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: موضوع مدیریت مصرف آب و کاهش مصارف در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی یک الزام است و باید همیشه صورت بگیرد.

وی یادآور شد: اگر تصور کنیم که با چند نوبت بارش مناسب مشکلات برطرف شده، تفکر ناصحیحی است چراکه کشور ما یک کشور خشک و نیمه‌خشک است و همواره به مدیریت مصرف آب نیازمندیم.

وزیر نیرو با اشاره به روند توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک در کشور، گفت: ما نزدیک به 500 مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در کشور داریم که حدود 200 مگاوات از آن را نیروگاه‌های تجدیدپذیر و مابقی را نیروگاه‌های حرارتی تشکیل می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری بیشتری برای نیروگاه‌های کوچک انجام شود کمااینکه نیروگاه 25 مگاواتی شهرک صنعتی بشل که به‌وسیله بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است، دیروز در مازندران به بهره‌برداری رسید.

چیتچیان با بیان اینکه انرژی الکتریکی نیروگاه‌های مقیاس کوچک در محل تولید استفاده می‌شود، گفت: این موضوع موجب می‌شود نیاز به افزایش ظرفیت خطوط انتقال نداشته باشیم که صرفه‌جویی برای کشور است.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های مقیاس کوچک بازده بالاتری دارند که می‌توان افزون‌بر تولید برق از بازیافت گرمای خروجی از اگزوزها برای گرمایش، تولید بخار برای صنایع و سرمایش استفاده کرد.

فراهم شدن امکان کشت دوم با بهره‌برداری از سد هراز

بعلاوه، وزیر نیرو در بازدید از مراحل اجرایی سد هراز، نیز گفت: یکی از طرح‌های عمرانی مهم بخش آب سد هراز است که توانایی تنظیم 600 میلیون مترمکعب آب در سال را دارد.

وی افزود: اجرای این طرح یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت استان مازندران را زیرپوشش قرار داده و 100 هزار هکتار از شالیزارهای منطقه را پوشش می‌دهد.

وی از فراهم شدن امکان کشت دوم با بهره‌برداری از این سد خبر داد و گفت: اجرای این طرح آب مطمئنی را برای کشاورزی و شرب تامین می‌کند که برداشت محصول در منطقه را به‌شدت افزایش می‌دهد.

وی میزان پیشرفت عملیات اجرایی سد هراز را 23 درصد بیان کرد و گفت: براساس زمان‌بندی صورت‌گرفته، این طرح در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: برای سال آینده، 14 میلیارد تومان اعتبار برای سد پیش‌بینی شده است که امیدواریم با فراهم‌شدن سازوکارهای تامین مالی، روند اجرای طرح سرعت بیشتری بگیرد تا مردم استان مازندران از مواهب آن هرچه سریع‌تر برخوردار شوند.

براساس این گزارش، منابع آب اجرای طرح هراز از احداث سد مخزنی روی رودخانه هراز و تنظیم آب به میزان 650 میلیون مترمکعب و همچنین انتقال آب از رودخانه چالوس به دشت هراز به میزان 325 میلیون مترمکعب با احداث کانالی به طول 107 کیلومتر تامین می‌شود.

سد هراز از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته مخلوط است که ارتفاع آن 150 متر و حجم مخزن نیز 250 میلون مترمکعب است و قابلیت تنظیم 600 میلیون مترمکعب آب را دارد.

جایگزینی حقابه‌های دشت هراز از سد لار برای آب شرب شهر تهران، تامین آب 100 هزار هکتار زمین کشاورزی دشت هراز، تامین آب شرب به میزان 100 میلیون مترمکعب برای شش شهرستان پایین‌دست با جمعیتی افزون‌بر یک میلیون و 200 هزار نفر، کنترل سیلاب و حفظ پایداری محیط زیست، احداث نیروگاه 25 مگاواتی و تولید انرژی برق‌آبی به میزان 170 گیگاوات ساعت در سال و ایجاد اشتغال بخشی از اهداف اجرای این طرح است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۲ آذر ۱۳۹۳
آب مایه حیات است
آخرین اخبار