فیفا اعلام کرد بنا به دلایل منطقی و محکمی جایزه اعطاء شده به تیم‌های برگزیده جام جهانی فوتبال زنان از مردان کمتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، جایزه قهرمان جام جهانی فوتبال زنان از 10 میلیون دلار در جام جهانی قبلی به 15 میلیون میلیون دلار در جام جهانی کانادا سال 2015 افزایش می‌یابد اما این رقم هنوز با جایزه اختصاص داده شده به تیم‌های برتر جام جهانی مردان در برزیل فاصله بسیاری دارد.

اعتراضات متعدد نسبت به این تبعیض هم به نتیجه نرسید زیرا ژروم والکه، دبیرکل فیفا توضیح داد: کاملاً منطقی است اگر جوایز اعطاء شده به فوتبال زنان و مردان با یکدیگر متفاوت باشد،‌ زیرا جام جهانی مردان برای فیفا سود مالی بیشتری به ارمغان می‌آورد. حق پخش تلویزیونی آن گران‌تر بوده و کمپانی‌های بزرگ و مطرح تجاری از چنین مسابقه‌ای حمایت کامل می‌کنند. به طور مثال جام جهانی 2015 برزیل برای فیفا 4.5 میلیارد دلار سود به همراه آورد.
 
والکه در ادامه توضیح داد: اگر می‌گویم فوتبال زنان هنوز به اعتبار جهانی نرسیده به دلیل آن است که جام جهانی مردان سی دوره را پشت سر گذاشته حال آن که در بخش زنان تازه به دوره هفتم رسیده‌ایم. پس جام جهانی زنان هنوز راه درازی برای رسیدن به اعتبار مسابقات مردان در پیش دارد. پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش زنان قابل توجه بوده اما هنوز نیاز به گذشت زمان و کسب اعتبار جهانی لازم است.
 
لازم به ذکر است، جام جهانی فوتبال زنان از 5 ژوئن تا 6 جولای 2015 در کانادا برگزار می‌شود.
 
*بلاتر: فیفا مسئول کارگران در قطر نیست
 
اوضاع نابسامان معیشتی کارگران در قطر که در حال آماده‌سازی پروژه‌های ورزشی جهت میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2022 هستند، انتقادات زیادی را متوجه فیفا کرده، زیرا ماجرای تبانی در انتخاب این کشور به عنوان میزبان از یک طرف و نقض آشکار حقوق کارگران از سوی دیگر، از قطر چهره‌ای نامحبوب ساخته است.

سپ بلاتر در پاسخ به این انتقادات گفت: از زمانی که میزبانی قطر برای این بازی‌ها قطعی شد، نمایندگان فیفا نظارت بسیار دقیقی بر نحوه کار و حفظ امنیت کارگران مشغول به فعالیت در این کشور داشتند. اگر در بخش‌هایی با کارگران به رفتاری می‌شود، دستمزد آنان به موقع پرداخت نمی‌شود یا امنیت شغلی برای کارگران وجود ندارد، این مسائل در حوزه امور اجتماعی و مدنی هستند و دیگر ربطی به فیفا ندارد.
 
سپ بلاتر، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی دیگری را مسئول رسیدگی به حقوق کارگران در قطر می‌داند، نه این که فیفا برای این موضوع مدام مورد انتقاد قرار بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.