کاپلو:‌ همیشه چیزهایی هست که باید یاد بگیرید

هنوز روس‌ها برای صعود از گروه خود شانس زیادی دارند، این در حالی است که دون فابیو در ماه‌های اخیر بر سر تعویق حقوقش تا مرز جدایی از تیم ملی روسیه پیش رفت، اما به هر حال کاپلو به شرایط ثابتی رسیده و دیگر به جدایی فکر نمی‌کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، فابیو کاپلو می‌خواست روسیه را در رقابت‌های مقدماتی یورو 2016 هدایت کند؛ ماموریتی که با عملکرد پرنوسان روس‌ها در مقدماتی این رقابت‌ها بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

البته هنوز روس‌ها برای صعود از گروه خود شانس زیادی دارند، این در حالی است که دون فابیو در ماه‌های اخیر بر سر تعویق حقوقش تا مرز جدایی از تیم ملی روسیه پیش رفت، اما به هر حال کاپلو به شرایط ثابتی رسیده و دیگر به جدایی فکر نمی‌کند.

کاپلو در گفت‌وگو با فیفا از زلاتان ابراهیموویچ و جام جهانی 2014 برزیل می‌گوید.

قرارداد شما با روسیه تا پایان سال 2018 ‌تمام می شود، اهداف شما با این تیم چیست؟

هدف من این است که جام جهانی خوبی در چهار سال دیگر داشته باشیم که در خاک خود روسیه برگزار می‌شود. می‌خواهم روسیه سطح بالایی از خود در این رقابت‌ها نشان بدهد. هدف اصلی این است که با اتحاد تیمی سرسخت و رقابت‌پذیر تشکیل بدهیم و به همین دلیل به بازیکنانی نیاز داریم که بتوانند کارهای بزرگی انجام بدهند.

الکساندر کرژاکوف بتازگی به برترین گلزن تاریخ فوتبال روسیه تبدیل شده است. او چقدر در برنامه‌های شما اهمیت دارد؟

هیچ شکی نیست که کرژاکوف یکی از برترین گلزنان ماست. او که 31 سال دارد، بسیار سختکوش است. مثال خوبی برای بازیکنان جوان‌تری به‌شمار می‌رود که می‌خواهند پیشرفت کنند. چیزی که من به آن امیدوارم الکساندر همچنان برای بازیکنان جوان‌تر الگو باقی بماند و گل‌های بیشتری بزند.

در چند وقت اخیر تعدادی از همین جوانان بی‌تجربه را وارد میدان کردید و به آنها بازی دادید مثل دمیتری پولوز، دنیس چریشو، ماگومد ازدوئف و آرتم زییوبا. برای شما چقدر اهمیت دارد که تجربه و جوانی را با هم هماهنگ کنید؟

خیلی مهم است که این دو ویژگی با هم ادغام شود، اما مهم‌تر از آن ادغام کیفیت بازی یک تیم با بازیکنان شاخص و البته جوان همان تیم است.چیزی که برای من قابل رویت است این‌ که این بازیکنان جوان کیفیت لازم را دارند.

روسیه تا امروز نتایج چندان خوبی در مقدماتی یورو 2016 نگرفته است، چقدر امیدوارید این تیم را بتوانید در یورو 2016 ببینید؟

ما در گروه سختی قرار گرفته‌ایم، گروهی متشکل از سوئد که زلاتان ابراهیموویچ را دارد، اتریش که تیم خوبی است و مونته نگرو که می‌تواند برای همه حریفانش دردسر ایجاد کند. راهی طولانی پیش روی ماست، اما من بازیکنان جوان را به تیم ملی روسیه دعوت کرده‌ام و آنها نیز همه چیز را خوب شروع کردند. ما امیدواریم همین‌طور جلو برویم.

همیشه گفته‌اید که تیم ملی فوتبال روسیه در گروه سختی قرار دارد.

خب، اندیشه من همیشه این است که باید به همه تیم‌ها احترام گذاشت. به‌طور واضح شما نمی‌توانید از تیم ملی سوئد صحبت کنید و نامی از زلاتان ابراهیموویچ نیاورید. وقتی هم درباره اتریش صحبت می‌کنید باید تمرکز خود را فقط روی این تیم بگذارید نه تیم دیگری. آنها تیم سازمان یافته‌ای هستند و قوی بازی می‌کنند ضمن این‌که کیفیت بالایی دارند. مونته نگرو نیز استعدادهای فردی شگفت‌انگیزی دارد. برخی از بازیکنان مونته نگرو واقعا استثنا هستند. ما برای همه این تیم‌ها احترام قائلیم.

از زلاتان ابراهیموویچ نام بردید. او همیشه می‌گوید زمانی که در یوونتوس بازی می‌کرد شما نقش زیادی در پیشرفتش داشتید.

ابراهیموویچ استعداد شگفت‌انگیزی دارد و تبدیل بازیکنی مثل او که چنین استعدادی دارد به یک مهاجم تمام عیار کار مشکلی نیست. من فقط مجبور بودم چیزهای کمی را به او توضیح بدهم، او خودش بقیه کارها را انجام می‌داد. زلاتان سخت تمرین می‌کرد، مثل کاری که همیشه انجام می‌دهد. او کارهای زیادی انجام داد تا تمام‌کننده خوبی باشد. او شوت‌های محکمی دارد. زلاتان در توپ‌های هوایی اصلا خوب نبود اما آنقدر سرزنی را تمرین کرد تا به یکی از بهترین سرزن‌ها تبدیل شد.

چه توصیه‌ای به او می‌کردید؟

یک بار زلاتان را صدا کردم و به او گفتم تو می‌توانی بخوبی مارکو فان باستن باشی. تو استعداد این را داری به جایی برسی که فان باستن رسید و من به تو نشان می‌دهم چطور این کار را انجام بدهی. من ویدئویی از تمام گل‌های فان باستن برای او تهیه کردم و به او نشان دادم. تو هیچ‌گاه به دروازه نزدیک نمی‌شوی. اگر می‌خواهی گل بزنی باید به دروازه حریف نزدیک‌تر شوی. همیشه دور هستی. تو همیشه برای هم تیمی‌هایت موقعیت‌سازی می‌کنی ولی اگر می‌خواهی گل زن شوی، باید به دروازه حریف نزدیک‌تر شوی.او این پیغام را سریع دریافت کرد و نتایج آن کاملا مشهود است.

وقتی با بازیکنی مثل ابراهیموویچ کار می‌کنید مجبورید شیوه بازیتان را در تیم تغییر بدهید؟

سوال سختی است. وقتی یک مربی هستید سعی می‌کنید تمام زوایای تیمتان را پوشش بدهید. مربیان باید همه چیز را توضیح بدهند، اما در عین حال باید به دقت مراقب بازیکنانی مثل ابراهیموویچ باشند که استثنایی است. هیچ شکی نیست که به‌عنوان مربی باید در برابر ابراهیموویچ که ممکن است یک تیم را تحت تاثیر خود قرار بدهد گارد بگیرم.

آیا مربی‌ای مثل شما هنوز هم به دنبال کسب تجربه است؟

من هر چیزی را که به نظرم جالب بیاید یادداشت می‌کنم. همیشه چیزهایی هست که باید یاد بگیرید. اگر نخواهی چیزهای جدیدی بیاموزی خود را در موقعیتی دشوار می‌یابی. باید محکم بایستید و برای همه احترام قائل باشید. اینها اصول اولیه برای مربیگری هستند.

وقتی جام جهانی 2014 برزیل را آنالیز می‌کردید به چیز نو و تازه‌ای برنخوردید؟

چیزی که چشم من را گرفت مقایسه فوتبال اروپا با آمریکای جنوبی از لحاظ سرعت بازی بود. تیم‌های اروپایی و آمریکای جنوبی خیلی سرعتی و تکنیکی بازی می‌کردند. این بهترین جام جهانی تاریخ از لحاظ تکنیک و تاکتیک بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار