تالاب هورالعظیم از بزرگترین تالاب‌های کشور بوده که استفاده غیر اصولی باعث از بین رفتن بخشی از آن شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران؛ هورالعظیم، هورالهویزه یا تالاب بزرگ هویزه بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های داخلی ایران است.

حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است و این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که هم‌اینک این منابع با نابودی روبه‌رو است.

این تالاب از آب‌های اضافه رود کرخه، دویرچ و بخشی از آب‌های اضافه اروندرود تشکیل شده‌است و ژرفای آن کم است اما به تدریج در وسط آن به چند متر می‌رسد و سراسر هورالعظیم با نی پوشیده شده است.

گیاهان کفزی هور شامل، نی، جگن (چولان)، لوئی، بردی، تیره تیزک. گیاهان شناور در هور گونه‌هایی از گیاهان هستند که ریشه در آب داشته و به صورت شناور در سطح یا بخشی از آب زندگی می‌کنند و شامل گیاهان قهوه‌ای سبزینه دار- تیره گل میمونی و..... هستند.

گیاهان سواحل هور که در خشکی‌های اطراف سواحل هور هستند شامل کاگله، کاهو وحشی، سورمه صحرائی و...... هستند و مهمترین گونه‌های گیاهی منطقه عبارتند از: نی، جگن (چولان)، لوئی و نیلوفر آبی.

گفتنی است تنوع پستانداران در تالاب بسیار محدود است اما از این نظر که تأثیرات عمیقی بر روی ساختار زندگی انسانی دارد حائز اهمیت است.

از جمله پستانداران معروف این منطقه هور گاومیش است که به صورت اهلی زندگی می‌کند و بیشتر وقت خود را در نواحی ساحلی هور می‌گذراند و از سایر پستانداران هور می‌توان به گراز، سگ آبی و خفاش اشاره کرد.

 در این تالاب در مجموع بیش از ۱۲ گونه ماهی از جمله بنی، عنزه، گطان، حمری، شلج، آمور، برزم، بیاح، کپور نقره‌ای زیست می‌کنند.

شایان ذکر است پرندگان آبزی و کنارآبزی از قبیل: اردک‌ها، غاز خاکستری، چنگر، انواع آبچلیک در اینن تالاب زیست می‌کنند و پنج گونه کمیاب تالاب هورالعظیم عبارتند از میوه خور، اکراس آفریقایی، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک و اردک مرمری.

لازم به ذکر است مساحت این تالاب در کل بخش ایران و عراق در مجموع 307 هزار هکتار بوده که این مساحت در کل به 102 هزار هکتار کاهش یافته یعنی 67 درصد آن از بین رفته است.

علت‌های فراوانی برای نابودی تالاب از سوی کارشناسان ذکر شده اما مهمترین آنها بروز خشکسالیها، محدود شدن منابع آب بالا دست و استفاده از آب برای مصارف کشاورزی هستند.

در ذیل تصاویر از این تالاب را مشاهده می‌کنید





















انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.