جنگنده های اف 16 ارتش پاکستان یک مخفی‌گاه و یک خودروی شبه‌نظامیان را در منطقه دته‌خیل از توابع وزیرستان شمالی هدف قرار دادند که بر اثر آن تعدادی از فرماندهان ارشد طالبان شاخه حافظ گل بهادر کشته شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، جنگنده های اف 16 ارتش پاکستان یک مخفی‌گاه و یک خودروی شبه‌نظامیان را در منطقه دته‌خیل از توابع وزیرستان شمالی هدف قرار دادند که بر اثر آن تعدادی از فرماندهان ارشد طالبان شاخه حافظ گل بهادر یا همان طالبان وزیرستان شمالی کشته شدند.
 
طبق آخرین آمار ارتش کشته شدن 7 فرمانده ارشد طالبان وزیرستان شمالی را تأیید کرده اما هنوز کشته شدن حافظ گل بهادر فرمانده طالبان وزیرستان شمالی تأیید نشده است.
 
بر اساس این گزارش بر اثر بمباران منطقه سین‌تنگه از توابع منطقه دته خیل که در وزیرستان شمالی واقع شده فرماندهان مشهور طالبان از جمله صادق نور و اخترمحمد کشته شده‌اند.
 
طالبان وزیرستان شمالی قدرتمند‌ترین گروه شبه نظامی در پاکستان است که به سبب صلح با ارتش و دولت توانست جایگاه خود را در وزیرستان مستحکم نماید.
 
با اینکه گروه حافظ گل بهادر(طالبان وزیرستان شمالی) از 2 سال قبل همکاری خود را با ارتش و دولت پاکستان قطع کرده اما این گروه هرگز مانع عملیات ارتش در مناطق قبایلی نشد و در عملیات راه نجات بی‌طرف بود.
 
بعد از آغاز عملیات ارتش پاکستان موسوم به ضرب عضب گروه طالبان وزیرستان شمالی به تعهدات خود عمل نکرد و مانع ورود ارتش به برخی مناطق شد که این امر واکنش نظامیان علیه گروه حافظ گل بهادر را به دنبال داشت.
 
حافظ گل بهادر، رهبر قدرتمند طالبان که دارای پیمان صلح با ارتش پاکستان است، از رهبران پاکستان به خاطر اینکه به آمریکایی‌ها اجازه حمله به وزیرستان شمالی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را داده‌اند به‌شدت انتقاد کرد و گفت: شورای شبه‌نظامی که وی ریاست آن را بر عهده دارد دیگر با دولت مذاکره نخواهد کرد.
 
گفتنی است از چند روز پیش پهپادهای آمریکایی مناطق مختلف وزیرستان شمالی را هدف قرار می‌دهند که بر اثر این حملات تعدادی از رهبران القاعده از جمله عمرفاروق سخنگوی القاعده پاکستان و عدنان شوکری الجمعه فرمانده ارشد القاعده که در حملات 11 سپتامبر نیز دست داشته کشته شده‌اند.
 
گل بهادر در بیانیه‌ای که در وزیرستان شمالی منتشر کرد، گفت: ما به خاطر مشکلاتی که مردم عادی با آن روبرو بودند صبر کرده‌ایم اما حالا دولت نیز به دستور خارجی‌ها در حال فشار آوردن به مردم عادی است
 
وی دولت را به شلیک توپ و خمپاره به سمت غیرنظامیان و تخریب یک بیمارستان و چند ساختمان دیگر در وزیرستان شمالی متهم کرد و گفت: ما در حال منحل کردن شورای ایجاد شده برای مذاکره با دولت هستیم.
 
گل بهادر افزود: اگر دولت در آینده به هر نوع اقدام سرکوب‌گرایانه متوسل شود در آن صورت شکیبا بودن نیز برای ما مشکل خواهد شد
 
حافظ گل بهادر که رهبر یکی از بزرگ‌ترین شاخه‌های طالبان در پاکستان بوده و گفته می‌شود که رهبری هزاران جنگجو را بر عهده دارد، سال‌ 2007 به صورت غیر رسمی با ارتش و دولت پاکستان پیمان صلحی بست که بر اساس آن، ارتش پاکستان حق ورود به منطقه وزیرستان را نداشته و در عوض نیروهای گل بهادر نیز تعهد کرده‌اند که دست به عملیات نظامی در این کشور نزنند.
 
اما این رابطه بعدها به تیرگی گرایید و انجام حملات از سوی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در منطقه وزیرستان و درخواست آمریکا از پاکستان برای انجام عملیات نظامی بر ضد شبه‌نظامیان در منطقه وزیرستان خشم رهبران شبه‌نظامی را بدنبال داشت به نحوی که برخی از رهبران طالبان ارتش پاکستان را به نقض پیمان صلح متهم کردند.
 انتهای پیام/ ض
منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار