رئیس کمیته آموزش عالی مجلس:

توسعه دانشگاه‌های نسل سوم، مدرک گرایی را ریشه‌کن می‌کند

هروی گفت: کمیته آموزش عالی مجلس در تلاش است ضمن همکاری همه جانبه با وزارت علوم عزم خود را برای از بین بردن تفکر غلط مدرک‌گرایی جزم نماید.

دکتر جواد هروی رییس کمیته آموزش عالی مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: کمیته آموزش عالی مجلس در تلاش است در یک طرح جامع زمینه‌های تداوم مدرک گرایی و کمی‌گرایی علم را ریشه‌کن نماید، البته این اقدام بزرگ نیازمند همکاری همه جانبه دولت به خصوص وزارت علوم است. 

وی گفت: مباحث مرتبط با آموزش عالی متاثر از مدرک گرایی و آموزشهای تک بعدی شده است و لذا این آفت هر چه سریع‌تر باید از دامان علم و فناوری کشور برچیده شود. 

وی با بیان اینکه مدرک گرایی باعث شده است که دانشگاه‌های کشور در نسل اول متوقف شوند خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های نسل اول ‌آموزش محور‌ند و این در حالی است که در جهان دانشگاه‌های نسل سوم یعنی کارآفرینی چندمین سال فعالیت خود را جشن گرفته‌اند. 

وی افزود: لذا مهم‌ترین مانع بر سر ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم همین مدرک گرایی است که به شدت موجب بیکاری فارغ‌التحصیلان در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز گشته است و اکنون به عنوان عاملی در کاهش افت علمی کشور نیز قلمداد شده است. 

وی یادآور شد: پرداختن به پژوهش و آموزش‌های مهارتی که متناسب با تقاضای بازار کار است زمینه مدرک گرایی را در یک بازه زمانی مشخص کاهش خواهد داد. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۳
بابا ولش كن، كشور الان مسائل مهمتري دارد كه به مدرك فروشي دانشگاه آزاد و يا ساير دانشگاهها نمي تواند بپردازد؟ به قول آقاي زاكاني شما كه دغدغه آموزش عالي را داريد، تونستيد كوچكترين حساب كشي از ظرفيتهاي كاملا غير قانوني و نماد كامل فساد علمي در جامعه ، از دانشگاه آزاد بكنيد و از او بپرسيد كه چگونه توانسته در رشته مخابرات و الكترونيك و قدرت و معماري و سازه و حقوق و ... يك شبه اينهمه دانشيار و ساير امكانات را پيدا كند؟ آيا اين نمود كامل فساد در كشور نيست؟ آيا اين كار سركيسه كردن مردم و يا پول شويي نيست؟ آيا اينكارها از بين بردن زحمات و انگيزه هاي افراد لايق وزحمت كشيده حوزه آموزش و پژوهش نيست؟ ودر يك كلام، جناب آقاي هروي و امثالهم كه گرفتن رشته براي واحدهاي شهرهاو دهات حوزه تان ، نشاني از قدرت و خيرخواهيتان به حساب مي آيد، از اين حرفها نزنيد و ملت را بيش از اين از خود متنفر نكنيد. از آن طرف هم آقاي روحاني ميگويد : اينهمه دكتر ميخوايم چه كنيم، واز اين طرف سكوت ايشان و وزارت علومشان در برابر اين فساد عظيم!!!! واقعا با اين كشور و ملت چه ميكنيد؟؟؟