مهراد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

67 درصد از اعضای هیئت علمی ایرلند بیش از 200 هزار یورو در یافت می‌کند

سرپرست ISC گفت: با توجه به اینکه 67 درصد از اعضای هیئت علمی ایرلند بیش از 200 هزار یورو دریافت می‌کند میزان حقوق اساتید ایرلندی مناسب تر از اساتید ایرانی است.

جعفر مهراد سرپرست ISC در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف از معیارها و روش‌های متفاوت پیروی می‌کند. در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معمولا حقوقی که به یک استادیار تازه استخدام شده که از پایه یک یا دو برخوردار می‌باشد، رقمی معادل 3 میلیون تومان (کمی بیشتر یا کمتر بر حسب موقعیت جغرافیایی دانشگاه) پرداخت می‌شود. به تدریج که فعالیت های اعضای هیئت علمی افزون تر می شود و عضو  هیئت علمی فعالیت های تحقیقاتی خود را افزایش می دهد، استادیاران طبق آیین نامه ارتقاء به مرتبه دانشیاری و آنگاه به مرتبه استادی ارتقاء می‌یابند. 

وی افزود: در ایران موقعیت جغرافیایی دانشگاه که اعضای هیئت علمی در آن به تحقیق و تدریس مشغول می‌باشد، در تعیین حقوق مولفه‌ای مهم محسوب می شود. با وجود این، یک استاد پایه درجه 40، در شهری مانند شیراز رقمی برابر با هشت میلیون و پانصد هزار تومان در یافت می‌کند. 

مهراد اظهار داشت: چنانچه بخواهیم حقوق یک استادیار را به دلار محاسبه کنیم در ماه رقمی برابر با 1000 دلار و در سال در حدود 12000 دلار خواهد بود. از طرف دیگر ، در شرایط فعلی حقوق یک استاد پایه 40 با موقعیت جغرافیایی شیراز بیش از 2500 دلار در ماه و 30000 دلار در سال خواهد بود. 

وی تصریح کرد: در مقایسه با حقوق اعضای هیئت علمی در ایران، ایرلند که کشوری متوسط در اروپای غربی است، حقوقی را که به اعضای هیئت علمی پرداخت می‌کند، در وضعیتی کاملا متفاوت و مناسب تر نسبت به ایران قرار دارد. 

مهراد در ادامه گفت: در این کشور طبق جدید ترین آمار، 67 درصد اعضای هیئت علمی در بخش دانشگاهی حقوق بیش از 200 هزار یورو (249 هزار دلار ) در سال دریافت می‌کند. 

وی تصریح کرد: وزارت آموزش عالی این کشور می کوشد حقوق اعضای هیئت علمی را با معیارهای بین المللی هماهنگ کند ، با این حال 83 در صد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های ایرلند هنوز سالانه حقوقی بین 150 تا 200 هزار یورو دریافت می‌کنند. بر روی هم آمارها نشان می دهد که از کل 4327 عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های ایرلند ، تعداد 1093 نفر بیش از 100 هزار یورو در سال دریافت می کنند که در این شرایط اگر هر یورو را دست کم 4500 تومان محاسبه کنیم به هر عضو هیئت علمی در سال حقوقی برابر با 450 میلیون تومان پرداخت می شود. 

مهراد در ادامه گفت: طبق آمار منتشر شده دیگر از جمهوری ایرلند، در سال 2010 میلادی متوسط حقوق استادان (بالاترین مرتبه دانشگاهی) به طور متوسط برابر با 113 هزار یورو بوده است. 

وی تصریح کرد: در این کشور، حداقل پرداخت برای این مرتبه برابر 106516 یورو و حداکثر آن برابر 136676 یورو می‌باشد البته این نکته نیز قابل توجه است بدانیم که ایرلند برای بکارگیری پژوهشگران برجسته و شاخص بین المللی که با نرخ های گفته شده در بالا حاضر به همکاری با دانشگاه های این کشور نمی باشند ، رقمی برابر با 256930 یورو پرداخت می کند.  


انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار