به گزارش
خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، "ﻣﺤﻤﺪ ﻧﻬﺎوﻧﺪﯾﺎن" ﺑﺎ ﺣﻀﻮر در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮔﻔﺖ وﮔﻮی وﯾﮋه ﺧﺒﺮی ﮐﻪ ﭘﻨﺠﺸﻨﺒﻪ ﺷﺐ از ﺷﺒﮑﻪ دوم ﺳﯿﻤﺎ ﭘﺨﺶ شد، افزود: البته اگر عوامل بیرونی مساعد شود ما به شتاب و سرعتمان اضافه میکنیم، اما اینطور نیست که ما را از حرکت باز بدارد این برای مذاکرات هستهای ما بسیار خوب بود که با وجود اینکه هنوز مذاکرات ادامه داشت ما توانستیم تورم را کاهش دهیم و کشور را از رکود خارج کنیم.
این گفت و گوی خبری با طرح پرسشی درباره اتصال خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان و اثرات آن روی منطقه آغاز شد.
دکتر نهاوندیان: اتصال خط آهن ایران ، ترکمنستان و قزاقستان به یکدیگر، ایجاد یک ظرفیت نه تنها منطقهای بلکه ظرفیت بینالمللی را با خودش به همراه داشت با توجه به اینکه خط آهن قزاقستان تا چین هم میرود و از این طرف هم به روسیه و در واقع این تعبیر هیچ اغراق نیست که جاده ابریشم آهنی وصل شد.
الان از سین کیانک چین تا خلیج فارس خط آهن داریم و یک گزینه جدید برای تزانزیت منطقه ایجاد شد که البته از این طرف هم میتواند تا اروپا امتداد یابد.
این یک تجلی ارزشمند از آن رویکردی است که دولت دنبال کرده است و آن استفاده از ظرفیت تزانزیتی ایران است.
به هرحال این سرمایه ژئواکونومیکی که ایران دارد باید با سرمایهگذاری به یک صرفهجویی در هزینه تبدیل شود. ما هم دریایی و هم ریلی و هم هوایی باید از این موقعیت استفاده کنیم.
یکی از اصلیترین اهداف سفرهای ریاست جمهور، تأکید بر اولویتهای برنامههاست. اینکه در این سفر اولویتی که از آغاز دولت مورد تأکید بوده، خاطرتان هست بعد از سفری که به سیستان و بلوچستان و بندرعباس داشتیم در این خصوص صحبت شد.
ما حتماً باید توسعه ریلی کشور را هم در سواحل جنوب که کمک میکند به شکوفایی اقتصادی جنوب و هم در شمال باید گسترش دهیم و هم کریدور شمال – جنوب ما باید تقویت شود و گزینهها جدیدی را پیدا کند و هم باید با همه کشورهای همسایه ما راهآهن متصل داشته باشیم.
پروژه خواف - هرات را وزارت راه دنبالش است و همچنین رشت - انزلی - آستارا ما را به آذربایجان وصل خواهد کرد. با این تأکید بخش خصوصی داخلی و خارجی هم پیام مربوطه را میگیرد. اینکه سرمایهگذاری در صنعت ریلی در ایران مورد حمایت دولت است و با امکانات بانکی و صندوق توسعه ملی حتماً مورد حمایت قرار خواهد داد.
در واقع یک محور اشتغال جدید را مورد تأکید و تشویق قرار میدهد. البته این بدان معنا نیست که ما در رابطه با ارتباط جادهای نباید سرمایهگذاری کنیم. همچنان که در گزارشهای شما هم مورد اشاره بوده، ما حتماً میباید در استان گلستان اتصال استان را به استانهای همجوار تقویت بکنیم. لذا اتصالش در استان سمنان مورد تأکید بوده جاده جدیدی که جنگل گلستان را دور بزند از مدتها بحث بوده الان باید به فکر تأمین مالی آن باشیم صنعت جادهای هم مورد تأکید است.
در مورد استان گلستان، گلستان مثل خیلی از استانهای دیگر پتانسیلهای فوقالعادهای دارد. غیر از اینکه یک استان مرزی است، غیر از بحث راهآهن که مورد تأکید قرار گرفت، یک زمانی در واقع مخزن پنه ایران بوده نه فقط ایران بلکه با اتکا به این استان صادرات به کشورهای دیگر داشتیم و یکی از مرغوبترین پنبهها هم در همین گرگان فرآوری میشد. اشتغال زیادی داشت. متاسفانه با غفلتهایی که در گذشته اتفاق افتاده مرتباً میزان کشت و تولید پنبه ما کاهش پیدا کرده، یک جهتش این است که مسأله آب و کشاورزی مورد توجه لازم قرار نگرفته بوده است.
بهرحال ما اگر زهکشی زمینهایمان را مورد اولویت قرار ندهیم و به موقع عمل نکنیم آرام آرام زمینهای ما از آن بهرهوری لازم میافتد و صرفه اقتصادی ندارد و نیروی انسانی به جای دیگری میرود و به کشاورزی برنمیگردد.
لذا در همه سفرها ، بحث آبیاری و زهکشی از اولویت ها بوده و در استان گلستان هم یکی از محورها که عامل عمده توسعه استان است، بحث کشاورزی بود روی زهکشی زمینها هم، فعلا برای ۲۲ هزار هکتار در بودجه پیشبینی شده که ان شاءالله در سنوات آتی هم ادامه پیدا کند و چیزی در حدود ۲۸۰ هزار هکتار اگر این کار انجام بشود، بهرهوری کشاورزیمان ما را به شرایط رقابتی برمیگرداند.
** برگشت به تولید گندم تا چه اندازه صورت گرفته است؟
با تجربه ای که ما سال گذشته داشتیم، این دیگر آرزو نیست، بلکه یک امر تحقق پذیر است، با یک کار ساده که اعلام به موقع قیمت گندم بود ما در سال گذشته مشاهده کردیم که چه جهشی را در تولید گندم داشتیم و یک پرداخت به موقع توانست بدهی های قبلی را صاف کند و کشاورز مطمئن باشد که وقتی گندمش را میفروشد ظرف یک یا دو هفته می تواند پولش را بگیرد و پول برای چندین ماه نمیماند از آن مهمتر شاید اعلام به موقع قیمت قبل از این که این تصمیم برای کاشت یا نکاشتن بوده است مطمئن شود که قیمت میتواند زندگی او را تامین کند.
این کار در سال گذشته جواب داد امسال هم قیمت جدید اعلام و اعمال شد و ما مطمئن هستیم در استانهای حاصلخیز ما مثل گلستان این برگشت به تولید گندم صورت گرفته و خواهد گرفت منتهی کشاورز نیاز به کمک های حمایتی دارد.
یک بخش زهکشی و آبیاری است یکی دیگر بحث نهادهها است این که ما در رابطه با نهادهها به موقع و با قیمت مناسب تامین کنیم ما امیدوار هستیم که نیروی انسانی ما را به روند بهره وری بالا برگرداند، به هر حال یادمان نرود که هر بخشمان را رقابتی کنیم در مورد برنج شاید کمتر کسی باور کند ما در همین استان گلستان که میزان بارندگی بالا را داریم ،مشکل آب داریم.
اگر در استان گلستان کشت برنج با استفاده از چاه آب را به وفور داشته باشیم، این کار از منطق برخوردار نیست و باید به منطق خودش برگردد. با سیاست هایی که وزارت جهاد کشاورزی دارد دنبال می کند این امیدواری پیدا شده که موضوع به منطق معقول باز گردد. اجازه دهید غیر از کشاورزی به صنعت هم اشاره کنم.
مردم گلستان همیشه می گفتند این چهره زیبای استان ما متاسفانه مشکلات خود را پنهان میدارد به هر حال بیکاری بالا تنها در صورتی قابل معالجه است که ما فرصت های شغلی جدید ایجاد کنیم.
دو حوزه مورد مطالعه قرار گرفت در مطالعاتی که قبل از سفر صورت گرفت که صنعت ما در استان گلستان متناسب جمعیت و مسائلش هنوز رشد صنعتی نداریم این بخشی که به عنوان منطقه آزاد اینچهبرون با استفاده از موقعیت اتصال ریلی حاصل شده و می تواند آنجا یک منطقه بسیار امیدبخش صنعتی و تجاری ایجاد کند.
می دانید که قزاقستان یکی از صادرکنندگان فلزات به ایران است با معادن سرشاری که دارد و این اتصال راه آهن برای این کشور، یک فرصت کم نظیری ایجاد می کند برای ما یک امکان شهرک متالوژی را و در اینچه برون حاصل میکند که سنگ آهن میتواند قسمتی از فرآوری ایران را صورت دهد.
این موضوع هم برای کشورمان نفع دارد و می تواند برای ما ایجاد اشتغال کند و هم برای آن کشور البته فقط سنگ آهن نیست فولاد و دیگر سنگ های معدنی مورد مطالعه قرار گرفته و در کنار این مجموعه یک بازار بزرگی می تواند نه فقط برای مصرف داخل ایران بلکه برای مقاصد بعدی اینجا شکل گیرد.
می دانید راه آهن کشورهای شوروی سابق از نظر ریلی عرضشان با عرض بین المللی فرق می کند، لذا این پیش بینی شده است که این قطار بتواند وارد منطقه آزاد شود و اگر تمایل داشت آن جا تخلیه صورت گیرد اگر به مقصد نهایی نمیخواهد همه آن منتقل شود و این یعنی یک امکان اشتغالزایی در خدمات تجاری که یکی از بحثهایی با دو رییس جمهور آقای دکتر روحانی داشتند این بود که برای آن ها منطقه آزاد در اینچه برون یک فرصت است و اقتضا می کند ما یک همکاری نزدیک تری داشته باشیم همان جا یک کمیسیون سه جانبه تشکیل داده شد که مورد استقبال قرار گرفت از جمله کشورهایی که بودند ترکمنستان، قزاقستان و ایران تا بررسی کنند که با این ظرفیت جدید می توانند با هم چه کاری انجام دهند البته قسمتی هم به گردشگری بر می گردد.
استان گلستان جاذبه های عظیم گردشگری دارد اما صرفا داشتن جاذبه کافی نیست شما جاده، خدمات و هتل و رستوران کامل می خواهید. آشوراده به عنوان یک ظرفیت بینظیر داریم که تنها جزیره دریای خزر است که می تواند خیلی از گردشگران را چه داخل و خارج از کشور به خود جذب کند.
اما همیشه این تعارض بین اقتضائات گردشگری و حفظ محیط زیست مانع کار بوده این سفر این ویژگی را داشت که بین این دو دستگاه جلسات متعددی برگزار شد و به یک توافقی رسیدند که به اصطلاح عامیانه نه سیخ بسوزد و نه کباب رسیدند.
به این معنا که یک استاندارد ویژهای از گردشگران و تاسیسات گردشگری در آشوراده تاسیس شود که به محیط زیست و زیباییهای آن لطمه نزند در عین حال وسایل رفاهی را هم فراهم کند، ما بسیار امیدواریم با رفع این مانع و با علاقه زیادی که بخش خصوصی داخل و خارج ما ابراز کرده ما این محور جدید توسعه را هم در استان داشته باشیم.
سوال: در بحث گردشگری این تاکید را می شود داشت که اگر با تفکرات جدید گردشگری صنعتی بخش خصوصی ورود کند و با حفظ محیط زیست طبیعی یک خدمات گردشگری طبیعی را ارائه دهند جذابیت بیشتر داشته باشد و مورد توجه قرار گیرد نظر شما چیست؟
دکتر نهاوندیان: یک موضوع اقتصاد و فرهنگ است، امسال نیز با نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است واقعاً ما روی مرکب و محمل گردشگری بسیاری از رسالت های فرهنگیمان را می توانیم پیاده کنیم یعنی خیال نکنیم که صنعت گردشگری فقط یک کار اقتصادی در کنار کارهای اقتصادی دیگر است.
ما از این فرصت که فرصت آشناییهای فرهنگی است، تبادل فرهنگی بین اقوام و ملل مختلف است میتوانیم استفاده بسیار خوبی کنیم و من از فرصت میخواهم استفاده می کنم و از همه تلاشگران عرصه فرهنگ دعوت می کنم، کار فرهنگی نباید محدود باشد به همان شیوه ها و رسوم معمول، کار فرهنگی فقط سخنرانی و کتاب منتشر کردن نیست، حوزه گردشگری یک حوزه بسیار زنده و جذاب برای کار فرهنگی کردن است و فرهنگی کاران باید به میدان بیایند و دست به ابتکارات جدیدی بزنند.
مجری: بحث آب آشامیدنی در استان گلستان از مباحث مهم و دغدغه های مردم است، دولت در این حوزه چه برنامه هایی دارد؟
دکتر نهاوندیان: در حوزه کشاورزی به این موضوع اشاره کرده اند، در بحث آب کشاورزی بالا بردن بهره وری آب در کشاورزی، مشکل آب شرب را نیز حل می کند، در همه ایران این است که ۹۰ درصد آب ما به مصرف کشاورزی می رسد، کافی است ما قدری بهره وری را در آب کشاورزی بالا ببریم، کلی منابع برای آب شرب آزاد می شود.
البته تعدادی از این پروژه ها که ۱۲۱ پروژه مورد اشاره رئیس جمهور در سفرش قرار گرفت که هم در سال ۹۳ و هم در سال ۹۴، اگر از این تعداد ۱۲۱ پروژه ۱۰۲ پروژه با کنترل، تا پایان ۹۳ تحویل خواهد شد، ۱۹ پروژه که در سال ۹۴ در گزارش اولیه برنامه شما مطرح شد، ما در سفر مصوبهای نداشتیم، همه بررسی ها قبل از سفر صورت می گیرد و در صورتی که کار کارشناسی و هماهنگی بین دستگاه ها انجام شده باشد امکاناتش هم وجود داشته باشد به عنوان پروژه ای که پیگیری خواهد شد با موعد مشخص، اعلام می شود.
اعتباری که برای این ۱۲۱ پروژه گذاشته شده، ۵۸۱ میلیارد تومان است که در سال ۹۳، ۳۵۷ میلیارد تومان و در سال ۹۴، ۲۲۴ میلیارد تومان تخصیص پیدا می کند.
این گونه که مردم، دستگاه ها تکلیف خود را میدانند یعنی به جای این یک آرزوی دست نیافتنی مطرح شود ما براساس امکاناتمان مشخص می کنیم که دولت می تواند چه کاری انجام دهد و چه اولویت هایی را مورد تشویق قرار می دهد که بخش خصوصی به میدان بیاید، البته اگر مردم به میدان بیایند، منابع مردم بیاندازه است، یعنی می توانند یک جریان سرمایه گذاری منتهی به رشد پایداری را شکل دهند. ما فکر می کنیم که اگر درجه اعتماد مردم نسبت به آن چه که دولت می گوید و آن چه که دولت عمل می کند را افزایش دهیم بزرگترین خدمت را به توسعه پایدار استان ها انجام داده ایم.
مجری: در آستانه تقدیم بودجه ۹۴ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی هستیم، فرآیند بودجه چه شکلی است و اکنون در چه مرحله ای است؟
دکتر نهاوندیان: حتما مردم شریف مان اخبار جلسات دولت را دنبال کرده اند، در هفته گذشته چند روز صبح و بعدازظهر دولت جلسات فوق العاده ای برگزار کرد، برای همین منظور که در موعد مقرر قانونی لایحه بودجه سال ۹۴ تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.
چون تبصره های معمول بودجه در لایحه دیگر تقدیم مجلس شده بود و بنا هم همین بود تفاهمی که بین دولت و مجلس شد که ما این تبصره ها را خارج از بودجه به صورت قانون دائمی داشته باشیم که دیگر نیازی نباشد در فضای بودجه یک یک تبصره ها مطرح شود اما چون به موقع به تصویب نرسید، ناچار باید در بودجه ۹۴ این کار صورت می گرفت، تبصره ها زمان زیادی را برد، در بحث ردیفها و اعتبارات یک جنبه، جنبه درآمدی است و بعد از تخصیصها بین ردیفهای مختلف در بحث درآمدی ما با یک شرایط جدیدی در قیمت نفت در بازار جهانی روبه رو شدیم.
البته این یک چالش مهمی بود که چگونه میتوانیم بودجه ای را بدون کسری داشته باشیم، به سبب این که دولت در این عزم جدی که برای انضباط مالی داشته و استقراض آشکار و پنهان خودش را از بانک مرکزی و سیستم بانکی متوقف کرده که این عامل اصلی توفیق در بحث مهار تورم بوده و از رقمهای بالای تورم که ۳۵ درصد و ۴۵ درصد به چیزی حدود ۱۷، ۱۸ درصد رسیده ایم.
دولت این سیاستش را نمیخواهد به هیچ وجه از دست بدهد لذا دولت به دنبال ارائه بودجه ای با کسر بودجه نبوده و نیست، خوشبختانه با بررسیهایی که شد لایحه بودجه، لایحهای بدون کسری خواهد بود. نکته مهمی که وجود دارد در ردیف و اعتبارات عمرانی بوده که هم چنان در بودجه ۹۳ مورد توجه و عمل قرار گرفت که رقم قابل توجهی است که رشد نشان می دهد.
نکته اثرگذار در سال ۹۳ مطرح بود این بود که در ماه های اول تخصیص اعتبارات عمرانی یک جهش نسبت به سال گذشته داشتیم که نیمه اول سال که عمدتا فصل کاری در بهار و تابستان است، استان ها توانستند رقم های خوبی را بگیرند، در بودجه عمرانی استان ها ۱۰۰ درصد تخصیص صورت گرفت به همین جهت کار، فعالیت و ساخت و ساز در استان ها راه افتاد و اثرات فزاینده خود را روی بخش خصوصی برجای می گذارد.
از آن طرف هم پرداخت بعضی از بدهیهایی که دولت به پیمانکاران داشت این هم کمک کرده است بعضی از بخشهای ما راه افتاده است.
اینها در بخشهای مختلف حکمش متفاوت است در بعضی از بخشها شاهد رشد هستیم رشد خوب هم هستیم مثل صنعت خودرو سازی و قطعهسازی که به دنبال آن است. در صنایع غذایی همینطور است در بعضی از بخشها هنوز حرکت آنچنان که باید مطلوب نیست هنوز در بحث ساخت و ساز و مسکن منتظر است.
اما در مجموع با این رویکردی که دولت دارد که انضباط خود را در بودجه جاری بیشتر بکند و آنچه توان دارد بگذارد برای بودجه عمرانی. این آثار خود را در کلان اقتصاد دارد. اصلاحی که شد در بحث هدفمندکردن یارانه منابع جدیدی که پیدا شد دیگر نرفت باز در رویکرد مصرف گرایانه بلکه به بخش نظام سلامت رفت. در نظام سلامت اثرش این شد که هم رضایتمندی را بالا برد و هم به بخشها و حلقههایی که به سلامت مربوط است کمک کرد. مثل صنعت دارو که الان رشد خوبی را در شاهد هستیم. مجموعهای که در بخش خدمات درمانی کار میکنند با به روز شدن پرداخت بدهیها توسط تأمین اجتماعی سیستم بیمهای، داروهاخانههای ما وضع نقدینگیشان بهتر شد آنها توانستند پولشان را به کارخانجات داروسازی بدهند در آن بخش هم خوشبختانه ما شاهد یک رونقی شدیم و از این به بعد هم هر منبع جدید برای مدیریت یارانهها در آینده باشد باز جهتگیری همین است که ما این امکانات کلانی را که در اقتصاد پیدا میکنیم این را به زخم بعضی از مشکلات اساسیمان بزنیم و اینطور نباشد که به جای اینکه ما به تولید کمک کنیم، مصرف را مورد تشویق قرار داده باشیم.
خوشبختانه این رویکرد در لایحه بودجه است، میزانی که از منابع یارانهای برای تولید در نظر گرفته شده، مورد توجه بوده در رابطه با پرداخت جبرانی فاصله نرخ سود که برای حمایت از تولید است امسال مورد تأکید و توجه قرار گرفته است. آن بحث پرداخت بدهیهای دولت، بحث افزایش سرمایهای بانکها که در مجموعه مصوبات قبلی و لایحه خروج از رکود بود و متأسفانه هنوز به تصویب نرسیده ناچار دولت مجدداً در این لایحه مورد تأکید قرار داد.
مطمئنم با یک همکاری بین دولت و مجلس در تصویب لایحه میتواند این پیام امیدواری نسبت به آینده و تحقق رونق را ادامه بدهد. یک پیام دیگر هم داشت و آن اینکه اقتصاد ما از نظر توان ایستادگی و اتکا به خودش به مرحلهای رسیده است که این شوکهای خارجی نمیتواند جریان متین روبه رشدش را مورد تهدید قرار دهد.
البته اگر عوامل بیرونی مساعد شود ما به شتاب و سرعتمان اضافه میکنیم، اما اینطور نیست که ما را از حرکت باز بدارد این برای مذاکرات هستهای ما بسیار خوب بود که با وجود اینکه هنوز مذاکرات ادامه داشت در همین مدیریت اقتصادی کشور ما توانستیم تورم را کاهش دهیم و توانستیم کشور را از رکود خارج کنیم. عین همین مطلب در واکنش نسبت به کاهش قیمت نفت اگر پیامی که از تصویب لایحه بودجه ما بر میآید این است که ۳۰ درصد قیمت نفت کاهش پیدا کرده باشد این اقتصاد توانسته است ۳۰ درصد فروش نفتش را با راههای ابتکاری بالا ببرد و مشتریهای دیگری را هم پیدا کرده و میتواند با صادرات غیرنفتی و با اتکا به تولید ملی حرکت خود را، مدیریت بودجه خود را و دادن پیام رونق به اقتصاد خودش را ادامه دهد.
البته هم توان مذاکراتی ما در این رویکرد دیپلماسی فعال و هم این پیامی که از صحنه اقتصاد آمد همچنان که شما دنبال میکنید تحلیلهای داخلی و خارجی را میبینید. همه احتمال بیشتر را به این میدهند که توافق نهایی مذاکرات هستهای به زودی حاصل بشود.
بعضی از سران كشورها صریحاً گفتند كه ما برای حصول توافق نهایی فقط یک مقدار زمان كم داشتیم یعنی خوشبختانه تیم مذاكراتی كشورمان كه خوشبختانه مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار گرفت ثابت كرد كه منطق ایران قابل شكستن نیست و در همه حوزه های مورد مناقشه ایران توانست حقانیت خاص خودش را به كرسی بنشاند البته در جزئیاتی و دقایقی می باید مذاكرات ادامه پیدا می كرد. پیام این مطلب به اقتصاد ما هم مثبت بوده است یعنی این دو تا در یك رابطه دوسویه قرار دارند قوت اقتصاد ما به مذاكرات و حضور ما در صحنه بین الملل و رفع تحریم های ظالمانه كمك می كند و توفیق ما هم در مذاكرات، به اقتصاد ما قطعا كمك می كند.
مجری: آقای دكتر نهاوندیان ما پیش از سفر به استان گلستان ۹ سفر را در دولت یازدهم مرور كردیم و این هم سفر دهم درهرصورت بر كسی پوشیده نیست اهمیت این سفرها هم مایه دلگرمی مردم ان مناطق است كه دولتمردان به آن مناطق سر می زنند، هم دولتمردان می روند و از نزدیك با ان استان، پتاسیل ها و ظرفیتها و مشكلات آشنا می شوند. می خواهیم قدری این موضوع را با حضرت عالی مرور كنیم و راجع به اهمیت سفرهای دولت و كاروان تدبیر و امید به مراكز مختلف كشورمان صحبت كنید.
دکتر نهاوندیان: سوال بسیار خوبی است به هر حال ۱۰ سفر انجام شده و می شود یك فصل را مرور كرد. در كل فلسفه سفرها شاید بتوان چند مورد را مورد تاكید قرار داد. یكی همان است كه عرض كردم، سفر رییس جمهور ، صحبت مستقیم ایشان با مردم، صحبت ایشان با سرمایه گذاران استانی و كسانی كه از استانهای دیگر و حتی كسانی كه از خارج از كشور آمدند و در هر استان یكی از قسمتهای بسیار مهم برنامه، همین جلسه توسعه و سرمایه گذاری است این در واقع اولویت هاتی مورد تاكید دولت را در چشم همگان می نشاند و به دنبال خودش یك حركت گسترده مردمی در واقع ایجاد می كند ما اعتقاد نداریم كه همه كارها را دولت باید انجام دهد دولت می باید هدایتگری كند، علامت اطمینان بخش را بدهد، سرمایه گذاری را باید مردم انجام دهند چه سرمایه گذار داخلی چه سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج چه سرمایه گذار خارجی. دوم این است كه سفر استانها درواقع یك نظارت و بازرسی و پایشی است روی این كارها كه ببینم خوب انجام می شود .مردم فرصتی پیدا می كنند مستقیم از نزدیك با رییس جمهور خود حرف بزنند .با این سامانه ارتباط مردمی هر كسی در اقصی نقاط استان با یك تلفن می تواند حرف خود را بزند من شاید در خبر بود روز اول سفر رفتم به همین مجموعه ای كه در گرگان حدود ۱۸۰ نفر از خانم ها و آقایان از همكاران دستگاه های مختلف به مدت ۴ شبانه روز نشسته بودند ۱۸۰ خط تلفن پاسخ می داند ما شاید اولین سفر كه به خوزستان رفتیم در همان ماشینی كه من بودم تعداد نامه هایی كه مردم می دانند در فاصله نیم ساعت تقریبا بخش عمده ماشین را پر كرد و مردم با چه زحمتی خودشان را به ماشین باید می رساندند. ادم واقعا شرمنده مردم می شود. با راه افتادن این سامانه دیگه نیازی به این كار نیست . در سفر قبلی كه به زنجان بود من گزارش گرفتم كه همه تلفن هایی كه به این سامانه شده است باید ظرف دو هفته حتما پاسخ داده شود البته پاسخ همه به این معنا نیست كه كار مورد نظر انها انجام شده و رفع مشكل شده اما معنای آن توجه و رسیدگی به آن موضوع است البته بعضی موارد هم بود پریروز كه من رفتم انجا یک موردی را صبح تلفن كرده بودند یک مورد بیماری بود بیماری صعب العلاج هم بود به فاصله ۴ ساعت دستگاه مربوطه مراجعه كرده بود و ترتیبات انتقال ان بیمار به بیمارستان هم داده شده بود كه واقعا ان خانواده خیلی به درگاه خدا شكر می كردند كه یك چنین رویكردی اتخاذ شده است.
مجری: برای تداوم در طول سال هم باید یك فكری كرد .
دکتر نهاوندیان: همین را می خواهم عرض كنم ما البته خوشحال نیستم از اینكه تلفن ها زیاد باشد هر چه تعداد این تلفن ها زیاد باشد معلوم می كند كه سیستم كار خودش را انجام نمی دهد می باید خدمات درمانی ما طوری باشد و چنان رسیدگی بكند كه اصلا نیازی به این درواقع پلكان اضطراری نماند . آموزش و پرورش ما باید طوری خدمات بدهد كه كسی مشكلی در آموزش و پرورش نداشته باشد كه حالا از این سامانه استفاده كند. در واقع این سامانه برای این است كه به ما یك گزارش مستقیمی بدهد كه بتوانیم ارزیابی كنیم كه خدمت رسانی دستگاه ها چگونه است اما در عین حال ممكنه است یک جایی هنوز نارسایی وجود داشته باشد.
از بركات سفر رییس جمهور به استان این باید باشد كه مردم بتوانند با سه شماره بتوانند حرف خود را به دفتر رییس جمهور برسانند و همچنین رییس جمهور و وزرا هم فرصتی برای ارتباط مستقیم با مردم داشته باشندو اولویت ها و جهت گیریها را با آنان مطرح کنند.
نكته مهم دیگر این است كه در سفر پتانسیل های آن استان فرصت یك خیزش پیدا كند اشاره كردم در آن جلسه توسعه و سرمایه گذاران از مثلا گلستانی هایی كه در خارج از كشور بوده اند از امریكا از امارات از تركیه از خیلی از كشور ها با تمهید و دعوت قبلی آمده بودند و همان جا در حضور آقای رییس جمهور حدود ۱۴ پروژه در واقع توافق نامه آنها نهایی شد. سرمایه گذاری قابل توجهی توسط خود مردم علاقه مند گلستان صورت گرفت البته بعضی از آنها شریك خارجی داشتند و بعضی از آنها گفتند ما تامین مالی و فاینانس خارجی می آورند در واقع یك پویایی استان شكل می گیرد و نه با تكیه بر ردیف بودجه دولتی و نه حتی لزوما با تكیه بر تسهیلات بانكی بلكه با تكیه بر امكانات مردمی یعنی این پویایی استان مورد توجه است.
نكته مهم دیگر این است كه ما در توسعه استانها اولویت های منطقه ای را مورد تاكید قرار دهیم بعضی از آن امور است كه فرا استانی است. مسئله آب را اشاره كردید . حل مسله آب این طور نیست كه در یك استان خاص بتواند صورت بگیرد و می باید بین استانها هماهنگی بشود این هم در هماهنگی های استانی مورد تاكید قرار می گیرد.
مجری: خیلی خیلی متشكرم جناب آقای دكتر نهاوندیان، كوتاه بگویم دغدغه تداوم این ارتباط تنگاتنگ در طول سال است و مسئولان استانی این وظیفه را بر عهده دارند...
دکتر نهاوندیان: من همین جا عرض كنم شماره تلفن ۱۱۱ در تمام طول سال پاسخگوی مردم است.