در گفتگوی ویژه خبری امشب به واکاوی علل نوسانات بازار شکر پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع نوسانات بازار شکر با حضور "علی اکبر مهر فرد" قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی، "بهمن دانایی" دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر، "غلامحسین بهمنی"، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکر خام و "مانی جمشیدی" کارشناس کشاورزی در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 23 تیرماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث علی اکبر مهرفرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی اظهار داشت: در حال حاضر سالیانه دو میلیون و 157 هزار تن مصرف شکر در سال است که هم اکنون یک میلیون و 510 هزار تن آن تولید داخلی است که بر اساس سیاست هایی که داریم انشالله ظرف 3 سال آینده دو میلیون و 157 هزار تن شکر مورد نیاز کشور را تولید خواهیم کرد ولی در حال حاضر برای تنظیم بازار چیزی حدود 500 هزار تن نیاز به واردات داریم.


در ادامه این بحث دبیر انجمن صنفی کارفرمایان تصفیه کنندگان شکر خام اظهار داشت: بحث واردات ما حدود 4 میلیون 602 هزار تن بوده است و در سال 94 نیز تولید داخلی شکر حدود یک و نیم میلیون تن بوده است.

مهرفرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی نیز در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا وزارت جهاد کشاورزی تاخیر یک ماهه برای صدور مجوز واردات به انجمن صنفی صنایع قند و شکر داشته است نیز بیان داشت: انجمن قند و شکر به عنوان بازوی نظارت جهاد کشاورزی تنظیم این بازار را بر عهده دارد و این موضوع که شاید چند روزی در صدور مجوز تاخیر به وجود آمده صحت دارد ولی بنده تاخیر یک ماه و نیمه را در صدور مجوز تایید نمی کنم.

وی ادامه داد: بر اساس اعداد و ارقامی که عنوان می شود میزان مصرف شکر در طول یک ماه در کشور حدود 180 هزار تن است که در حال حاضر بیش از 450 هزار تن ذخیره شکر در کشور داریم و چیزی حدود 200 هزار تن شکر هم روی آب داریم که بر این اساس کمبودی از لحاظ تامین شکر در بازار وجود ندارد ضمن این که از اواسط شهریور ماه نیز شکر تولید داخل به بازار عرضه می شود واگر ما ماهی 200 هزار تن هم مصرف ماهیانه در کشور داشته باشیم کمبودی وجود ندارد.

مانی جمشیدی کارشناس حوزه کشاورزی نیز اظهار داشت: اواخر بهمن ماه انجمن صنفی قند و شکر به عنوان متولی تنظیم بازار برای واردات درخواست صدور مجوز می کند اما عملاً اولین مجوزی که برای واردات صادر می شود اواخر بهمن ماه است که وزارت جهاد کشاورزی با انجام واردات موافقت می کند و همین تاخیر دو ماهه به علاوه افزایش قیمت جهانی شکر باعث می شود که بازار داخلی شکر دچار نوسانات گردد.

بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر نیز در بخشی از این گفتگو دلیل تاخیر در واردات شکر را باران چهل روزه برزیل دانست و گفت: 40 روز بارندگی برزیل باعث توقف دو و نیم میلیون تن کشتی در بندر شد که این مسئله علاوه بر تاخیر وزارت جهاد کشاورزی در صدور مجوز مزید بر علت شد تا شاهد نوسانات بازار شکر در کشور باشیم


دانایی با اشاره به این که سود واردات شکر خام به جیب دولت می رود و به جیب کارخانه ها نمی رسد گفت: این سود تقاطر می شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر با تاکید بر ضرورت حمایت از کالاهای داخلی افزود: 3، 4 نفر سلطان شکر بودند لذا باید تنظیم بازار واردات و تولید همزمان باشد.

مهرفرد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در ادامه برنامه با اشاره به این که در طول سه سال اخیر سیاست هایمان تغییر یافته است گفت: سیاست هایمان در سه راستای حمایت از تولید داخل ، متعادل کردن واردات به جای واردات بی رویه و تعادل در عرضه و قیمت است.

وی با بیان این که تعداد کارخانجات قند و شکر کشور حدود 56-57 است گفت: قریب به 750 هزار تن تولید شکر داریم .

مهرفرد با بیان این که ذخایر استراتژیک را شرکت بازرگانی دولتی انجام می دهد ادامه داد: به همه اعلام کرده ایم ورود موقت فرآیندی است که به موجب آن واردات و صادرات داریم و لذا این واردات برای صادرات بدون حقوق ورودی و تعرفه گمرکی انجام می شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که شکر در داخل عرضه می شود گفت: 50 هزار تن شکر خام داریم که بعداً تصفیه می شوند.

وی با اشاره به این که در سال 85 دو و نیم میلیون تن واردات داشتیم اظهار داشت: تعرفه واردات شکر در سه مرحله صفر شد.

مهرفرد با اشاره به این که کشاورزان مزارع شکر در حال رقابت هستند گفت: آن ها به عرصه جدید چغندر پاییزه ورود یافتند به طوری که در پاییز گذشته برداشت زیادی انجام شد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تخصیص اعتباربرای کارخانه دزفول  از سوی دولت اظهار داشت: کارخانه دیگری که در شوش است قربانی واردات شده بود که در نهایت منجر به تعطیلی شد.

بهمنی با اشاره به این که مصرف شکر خام کارخانه های تحت پوشش 600 هزار تن است گفت: یک میلیون تن کسری شکر داریم و لذا مجوز واردات شکر نصف شده است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکر خام با اشاره به این که 3 هزار و 500 کارگر بیکار در این حوزه داریم عنوان کرد: به هیچ وجه موافق باز کردن دروازه های شکر بر روی کشور نیستیم.

وی با بیان این که شاهد افزایش تولید شکر خام در کشور هستیم خاطر نشان کرد: در این حوزه کمبود داریم اما اگر برنامه ریزی کنیم اوضاع بهتر می شود.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار