مدیر عامل آب منطقه ای خراسان رضوی از کاهش حجم مخازن آب سدهای استان به 24 درصد هشدارداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مدیر عامل آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: سدهای در حال بهره برداری استان 32 سد است که حجم مخازن آب آن نسبت به سال گذشته 4 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: ميزان کسري مخزن آب استان را يک ميليارد و ۱۱۷ ميليون مترمکعب اعلام کرد.

محمدحسین جعفری در ادامه گفت : در سال آبي جاري در مشهد 48.5 ميلي متر بارندگي داشتيم که اين رقم در سال آبي گذشته 181.3 ميلي متر بود در حالي که متوسط بارندگي مشهد 215.7 ميلي متر بوده است.

وی افزود: ميزان بهره برداري از آب هاي سطحي استان هزار و ۴۰۰مترمکعب است که 83.4 درصد در بخش کشاورزي، ۱۴ درصد در بخش شرب شهر و روستا و 2.6 درصد در بخش صنعت و خدمات مصرف مي شود

مديرعامل آب منطقه اي خراسان رضوی بااشاره به اینکه ۳۳ دشت استان سطح آب در حال افت است و ۱۵دشت هم شرايط بحراني دارد افزود: در ۲۰سال گذشته سرعت افت طي دوره هاي ۵ساله، دوبرابر شده است.

جعفری تصریح کرد :رويه نامطلوب بهره برداري از سازه هاي آبي به عنوان سرمايه ملي، توجه نکردن به مديريت مصرف و تقاضا، فقدان سرمايه گذاري مناسب در تصفيه خانه هاي شهري و صنعتي، هدر رفت زياد آب، اعمال نشدن مديريت يکپارچه منابع آب، نبود مشارکت واقعي و اجرا نشدن مديريت غيرسازه اي منابع آبي را از مهم ترين چالش هاي پيش روي منابع آبي استان است

وی افزود : کاهش نزولات جوي، سيلاب و خشکسالي، افت کمي و کيفي، فرونشست زمين، آلودگي منابع آبي و ... از ديگر چالش هاي منابع آبي استان است.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: مشهد ، هشدار ، کاهش ، آب ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.