هفته گذشته ژنرال «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان در سفری 7 روزه عازم واشنگتن شد و با مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد که موضوع مذاکرات و اتفاقات پس از آن در پاکستان، قابل تأمل است.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، هفته گذشته ژنرال"راحیل شریف"فرمانده ارتش پاکستان در سفری 7 روزه عازم واشنگتن شد و با مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
از جمله این افراد می‌توان به ژنرال"لوید آستین"فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا، ژنرال"مارتین دمپسی" فرمانده ستاد مشترک، ژنرال"جوزف دانفورد" فرمانده تفنگداران دریایی،"ریموند اودرنو"فرمانده ستاد ارتش آمریکا، "رابرا ورک" معاون وزیر دفاع و "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی آمریکا اشاره کرد. وی همچنین از یکی از  بزرگترین مراکز آموزش نظامی در آمریکا دیدار نمود.
 
این اولین سفر فرمانده ارتش پاکستان به آمریکا در 4 سال گذشته بوده است.
 
ژنرال راحیل شریف در جریان این دیدارها گزارشی از دستاوردهای عملیات"ضرب عضب" ارتش پاکستان در مناطق قبایلی را به مقامات واشنگتن ارائه و بر تعهد اسلام‌آباد برای مقابله با تروریسم تأکید کرد.
 
وی همچنین با طرح موضوع نقض آتش‌بس مرزی از سوی هند، ابراز نگرانی کرد که این اقدامات نسنجیده دهلی نو می‌تواند بر عملیات ارتش علیه تروریست‌ها اثرگذار باشد.
 
اشاره به خطرات"داعش" و تلاش پاکستان برای جلوگیری از گسترش فعالیت این گروه در این کشور و منطقه نیز از دیگر محورهای گفت‌وگوی این ژنرال پاکستانی در واشنگتن بود.
 
اما نکته قابل تأمل، تحولاتی بود که همزمان با این سفر رخ داد.
 
اظهارات "سرتاج عزیز" مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل از جمله این موارد است. چند روز پس از عزیمت ژنرال راحیل به واشنگتن و در حالی که وی همچنان بر عزم پاکستان برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از گسترش آن به سایر نقاط منطقه تأکید می‌کرد، سرتاج عزیز در اظهاراتی جنجالی، عنوان کرد:"شبه‌نظامیانی که خطری برای پاکستان ندارند نباید هدف قرار بگیرند".
 
وی افزود: "در جنگ افغانستان گروه‌های شبه‌نظامی به کمک پاکستان و آمریکا تجهیز شدند اما واشنگتن همه گروه‌های شبه‌نظامی را به پاکستان سرازیر کرده است. تعدادی از این گروه‌ها برای ما خطرناک هستند و تعدادی برای آمریکا پس چرا ما باید با همه آنها دشمن باشیم."
 
به گفته این مقام بلند پایه پاکستانی، مبارزه یا مذاکره با طالبان افغانستان به پاکستان مربوط نمی‌شود و شبکه حقانی نیز از گروه‌های وابسته به همین گروه می‌باشد.
 
این اظهارات بازتاب گسترده‌ای در محافل پاکستانی، افغان واشنگتن داشت که البته این اظهارات بعدا  از سوی سخنگوی وزارت خارجه پاکستان و خود سرتاج عزیز رد شد.
 
تحول دیگری که همزمان با این سفر رخ داد، سفر وزیر دفاع روسیه به پاکستان و امضای توافقنامه همکاری‌های دفاعی بین مسکو و اسلام‌آباد بود. چند روز پس از این ماجرا نیز وزیر دفاع پاکستان خواستار مشارکت روسیه در روند صلح افغانستان شد.
 
همچنین مقامات اسلام‌آباد اعلام کردند که به زودی چند فروند بالگرد ام.آی. 35  از روسیه و حدود 30 تا 40 فروند جت جنگی FC-31 از چین خریداری می‌کنند.  
 
با نگاهی گذرا به محور گفت‌وگوهای راحیل شریف در آمریکا و تحولاتی که در حواشی آن رخ داد می‌توان به نکاتی چند درباره اهداف این سفر یک هفته‌ای به واشنگتن دست یافت.
 
 تداوم کمک‌های آمریکا به پاکستان

 
نزدیک شدن به زمان خروج آمریکایی‌ها در افغانستان، نگرانی‌هایی را در محافل پاکستانی به وجود آورده است.
 
گفته می‌شود که واشنگتن پس از خروج از افغانستان کمک‌های مالی خود به پاکستان را قطع و توجه خود را معطوف به تحولات خاورمیانه خواهد کرد. همچنین آمریکا پس از سال 2014 دیگر مانند گذشته، برای انجام عملیات‌های خود در افغانستان نیازی به بنادر و جاده‌های پاکستان نخواهد داشت.
 
بنابراین، اقدامات اخیر اسلام‌آباد برای آغاز عملیات در وزیرستان و به رخ کشیدن دستاوردهای این عملیات در سفر فرمانده ارتش، تلاشی برای ادامه کمک‌های آمریکا به پاکستان پس از سال 2014 می‌باشد.
 
 تلاش برای حذف هند از صحنه افغانستان
 
نگرانی از نفوذ هند در افغانستان نیز از دیگر موضوعاتی است که به وضوح در جریان سفر فرمانده ارتش پاکستان به آمریکا قابل مشاهده است و ژنرال شریف به هر نحو ممکن تلاش کرد مقامات واشنگتن را مجاب کند که حضور هند در منطقه خطر افزایش ناامنی را به دنبال دارد.
 
این در حالی است که فرمانده ارتش پاکستان در سفر خود به کابل که قبل از سفر آمریکا انجام شد، بار دیگر موضوع هندرا مطرح کرد.
 
گفته می‌شود ژنرال شریف به طرف افغان پیشنهاد کرده که پاکستان حاضر به آموزش نیروهای افغان می‌باشد و در عوض، "اشرف غنی" نیز وعده داده که تصمیم "حامد کرزی" برای خرید سلاح از هند را دوباره مورد ارزیابی قرار خواهد داد.
 
 سیاست چماق اسلام‌آباد در قبال آمریکا

 
البته در بین این تلاش‌ها، اسلام‌آباد سیاست چماق را نیز در پیش گرفته است که اظهارات سرتاج عزیز از جمله این موارد است.
 
اظهارات "پرویز مشرف" رئیس جمهور سابق پاکستان (که به نوعی موضع‌گیری ارتش این کشور محسوب می‌شود) درباره احتمال تبدیل شدن افغانستان به صحنه جنگ نیابتی هند و پاکستان پس از سال 2014 را نیز می‌توان بخشی از این سیاست دانست.
 
در همین حال، سفر همزمان وزیر دفاع روسیه به پاکستان و امضای توافقنامه همکاری دفاعی و نیز اعلام آمادگی اسلام‌آباد برای خرید 40 فروند جت جنگی از هند حاکی از آن است که پاکستانی‌ها درصددند تا با نزدیک کردن خود به سایر قدرت‌های منطقه‌ای، علاوه بر هشدار به واشنگتن، خود را برای تبعات احتمالی خروج آمریکایی‌ها از منطقه آماده کنند.
 
برخی کارشناسان (به خصوص در محافل هندی) نیز معتقدند که اسلام‌آباد در این مدت تلاش کرده با بزرگنمایی خطر داعش در پاکستان و احتمال سرایت آن به سایر نقاط منطقه از جمله افغانستان، برگ برنده‌ای را در مذاکرات خود با آمریکایی‌ها رو کند.
 
در آستانه سفر ژنرال شریف به آمریکا، رسانه‌های پاکستانی مملو از گزارشاتی با موضوع گسترش نفوذ داعش در پاکستان و نمایش تصاویر مربوط به دیوار نوشته‌ها، جزوات و بر افراشته شدن پرچم داعش در نقاط مختلف این کشور هسته‌ای شد.
 
مقامات پاکستانی با این اقدامات به طور ضمنی به همتایان خود در واشنگتن یادآور شده‌اند که هر نوع تلاش برای نادیده گرفتن پاکستان در تحولات منطقه به خصوص افغانستان، می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کرده و تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.
 
شاید به همین خاطر است که اوباما رئیس‌جمهور آمریکا قبل از سفر خود به هند، در تماس تلفنی با نواز شریف به وی درباره این سفر اطمینان داد و تصریح کرد: به محض اینکه شرایط پاکستان مناسب باشد به این کشور نیز سفر خواهد کرد. همچنین گزارشات حاکی از سفر احتمالی "جان کری" وزیر خارجه آمریکا به پاکستان در اوایل سال آینده میلادی است.
انتهای پیام/ ض
منبع:فارس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.