یک شرکت آمریکایی با توزیع بذر اصلاح شده درصدد وابسته کردن بخش کشاورزی کشور پاکستان، به بذرهای آمریکایی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، یک شرکت آمریکایی سعی دارد بر کشاورزی پاکستان سلطه پیدا کند.
 
شرکت آمریکایی مورد نظر بذرهایی را بین کشاورزان پاکستانی توزیع می‌کند که موجب تغییرات ژنتیکی در خاک می‌شود و در آن زمین غیر از بذر آمریکایی چیز دیگری نمی‌توان کاشت و این امر موجب وابستگی بخش کشاورزی پاکستان به آمریکا می‌شود.
 
7 سال قبل چنین بذرهایی به ویژه بذر پنبه در هند مورد استفاده قرار گرفت اما دادگاه عالی هند با پی بردن به عواقب منفی کاشت این بذر خرید و فروش بذر آمریکایی را ممنوع اعلام کرد.
 
بر اساس اطلاعاتی که روزنامه امت به دست آورده شرکت آمریکایی مونسانتو تلاش دارد ضمن ارتباط برقرار کردن با شرکت‌های توزیع بذر در پاکستان بذر اصلاح شده خود را به کشاورزان این کشور بفروشد.
 
اعجاز صدیقی کارشناس حوزه کشاورزی پاکستان در این خصوص گفت: آمریکا در تلاش است با سلطه بر کشاورزی پاکستان در زمینه تأمین مواد غذایی نیز کشورمان را به خود وابسته کند.
 
وی افزود: از چندی پیش شرکت آمریکایی مونسانتو تلاش می‌کند مزایایی استفاده از بذر اصلاح شده خود را به کارشناسان بخش کشاورزی پاکستان القا کند اما متخصصان کشور بیان می‌کنند آمریکایی‌ها سعی دارند با ایجاد تغییرات ژنتیک در بذرهای سنتی آسیب جدی به ما وارد کنند.
 
به گفته این متخصصان، با اینکه بذرهای اصلاح شده محصولات کشاورزی را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهند اما باعث می‌شوند که زمین در سال‌های آینده بذر دیگری را قبول نکند و کشاورز مجبور باشد مدام بذر آمریکایی کشت نماید.
 
کارشناسان بخش کشاورزی پاکستان با آزمایش ذرت و پنبه به عمل آمده از بذر آمریکایی متوجه شدند حتی افزایش محصول در بذر جدید مقطعی است و در دراز مدت زمین آسیب می‌بیند و نمی‌تواند مانند گذشته بارور شود.
 
طبق این تحقیق کشاورزان با استفاده از بذر محلی می‌توانند بذر مورد نظر برای کشت در سال آینده را از محصولات خود به دست آورند اما بذر آمریکایی فاقد این ویژگی است به عبارتی دانه گیاهی که از بذر آمریکایی به دست می‌آید غیر قابل کشت است.
 
اعجاز صدیقی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: در آینده خوراک و آب محور سلطه قدرت‌های بزرگ خواهند بود بنابراین آمریکا سعی دارد پاکستان را که با داشتن زمین‌های کشاورزی حاصلخیز علاوه بر تأمین خوراک در داخل کشور مواد غذایی سایر کشورها را نیز تأمین می‌کند به طور غیر مستقیم مستعمره خود کند.
 
وی افزود: حتی اتحادیه اروپا نیز از کشت بذر اصلاح شده آمریکایی جلوگیری کرد و هند نیز استفاده از این بذر را تا 10 سال آینده ممنوع کرده با این وجود برخی عوامل داخلی که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کنند در تلاش هستند بذر اصلاح شده جدید را در پاکستان توزیع کنند.
 
صدیقی هشدار داد: استفاده از بذر آمریکایی بخش کشاورزی پاکستان را نابود می‌کند و حتی به صنعت این کشور که 60 درصد آن وابسته به کشت پنبه جهت تولید پارچه است تأثیر منفی خواهد داشت.
انتهای پیام/ ض
منبع: امت
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار