روز جهانی معلولان فرصتی است تا به واسطه آن سهم جامعه و سیاست را در پیدایش معلولیت بازشناسیم و در توانمند سازی معلولان سهمی به سزایی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلول متن پیام ریاست جمهوری را قرائت کرد که این متن بدین شرح است:

دولت‌ها وظیفه دارند شهروندان را توانمند سازند گاه توانمند سازی در این است که قید و بندی در دست و پای خلاقیت، اراده‌، آزادگی و سرمایه‌های افراد و اجتماع ننهند و گاه توانمند سازی بر این است که از فشار قید و بندهایی که طبیعت، جامعه و سیاست بر شهروندان نهاده‌اند بکاهند. معلولیت از آن محدودیت‌هایی است که طبیعت، جامعه، سیاست در پیدایش آن سهیم‌اند و دولت در کنار همه مردم وظیفه دارند برای کاستن از شدت پیامدهای  آن و افزودن کیفیت زندگی معلولان اقدام کنند.
 
روز جهانی معلولان بهانه و فرصتی است تا به واسطه آن سهم جامعه و سیاست‌ها در پیدایش معلولیت بازشناسیم گاه جامعه با سهل انگاری و شیوه‌های نادرست زیستن و گاه سیاست بی تدبیری و مسئولیت گریزی در قبال خشونت و بر تشدید عوارض معلولیت بر انسان‌ها سهیم‌اند.
 
شناخت پدیده معلولیت و عوامل موثر در آن هم وظیفه و مسئولیتی را که در قبال آن داریم آشکار می‌سازد و هم راه گشای تدابیری هماهنگ است تا ساختن زندگی با کیفیت تر برای معلولان امکان پذیر سازد.

روز جهانی معلولان فرصت مغتنمی است همه خط مشی‌ها و برنامه‌ها، اقدامات جامعه و دولت در قبال معلولان را به بحث بگذاریم و نقد و بررسی عملکرد خویش را در قبال ایشان بپردازیم از همین رو روز  جهانی معلولان در بر گرفته فرصتی برای بازشناختن توانمندی‌ها، افتخار آفرینی ها و افق‌های بلندی است که معلولان با در نوردیدن اراده وهمت به آن دست یافته‌اند بدین سان می‌توانیم بیاموزیم که با همت‌های بلند قادریم از هر مانعی با سربلندی بگذریم و سهم شایسته در ساختن جامعه‌ای انسانی‌تر و پایدار تر داشته باشیم و امیدواریم در سایه عقلانیت و تدبیر و در سهم عزم ملی برای ساختن ایرانی آباد تر وظایف سنگین  خویش را در برابر معلولان به درستی بشناسیم و زمینه‌ای فراهم کنیم تا معلولان سربلند در ساختن ایرانی توسعه یافته تر و قدرتمند تر سهمی در خور ایفا داشته باشند.

انتهای پیام/
برچسب ها: روز ، جهانی ، معلولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار