مراسم بهره‌برداری از خط راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان آغاز شد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مراسم بهره‌برداری از خط راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر امروز (چهارشنبه، 12 آذر) با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان آغاز شد.

این خط اهن 920 کیلومتری به عنوان کریدور ریلی شمال به جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا شهر گرگان در استان گلستان ساخته شده است که از این میزان حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.

با این خط آهن، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق (از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (بویژه اروپای غربی) حدود 10 هزار کیلومتر راه زمینی کاهش یافت.

مراسم بهره‌برداری از این خط آهن ترانزیتی با عبور قطار حامل حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌ جمهوری از خط آهن اینچه‌برون و حرکت به سمت ایستگاه راه‌آهن «آک‌یایلا» در ترکمنستان شروع شد.

رییس جمهوری در ایستگاه آک‌یایلا مورد استقبال رسمی قربانقلی بردی‌محمداف رییس‌ جمهوری ترکمنستان قرار گرفت.

پس از این استقبال روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان راهی محل اصلی برگزاری مراسم افتتاحیه این خط آهن ترانزیتی می‌شوند.

به دنبال سخنرانی روسای جمهوری سه کشور، قرار است مراسم امضای یادداشت تفاهم سه جانبه با حضور وزرای راه 8 کشور حاضر در مراسم برگزار شود.

وزرای راه کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و عمان در این مراسم حضور می‌یابند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار