اعضا یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به احداث و ایجاد کتابخانه تخصصی سیدالشهدا (ع) را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، احمد مسجد جامعی با بیان این که در شهرداری تهران خدمات متعددی در خصوص عزاداری سید شهدا به انجام می‌رسد افزود: یکی از مسائلی که باید به آن توجه نمود تجهیز حسینیه‌ها و تکایا به کتاب در حوزه سیره امام حسین(ع)  است.
 
وی با اشاره به برخورداری برخی از تکایای قدیمی تهران از کتاب‌هایی در این زمینه اظهار داشت: باید فکری جهت راه اندازی و کتاب‌خانه تخصصی سید الشهدا شود.
 
این عضو شورای شهر در ادامه گفت: مجموعه کتاب‌های چاپی، خطی، پایان نامه‌ها، مقالات، مجلات، نرم افزارها، آلبوم‌های صوتی و تصویری و سخنرانی مداحی در خصوص سیره عزاداری با عنوان فرهنگ معنوی کشور می تواند در این کتاب خانه تخصصی به علاقمندان ارائه شود.
 
مسجد جامعی با عنوان این که مطابق پیشنهاد یکی از اعضای شورا این کتاب خانه تخصصی می تواند در تپه‌های اراضی عباس ‌آباد ایجاد شود خاطر نشان کرد: البته یکی دیگر از اعضای شورا نیز مکانی تقریبا آماده در شهرداری منطقه یک پیشنهاد کرده ایم که امیدواریم این طرح هر چه  زودتر به مرحله اجرا برسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد پرورش مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه مطابق برنامه 5 ساله باید 12 هزار و 600 میلیارد تومان جهت اجرای 94 پروژه در این بخش تخصیص یابد افزود: هزار میلیارد تومان از این اعتبار در ضمیمه آب و هزار و 500 میلیارد تومان مرتبط با فاضلاب است و این درحالی است که شرکت آب و فاضلاب از کسری 800 میلیارد تومانی در حوزه آب و 350 میلیارد تومانی در حوزه فاضلاب برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم تخصیص اعتبارات دولتی سبب کاهش مسائل و مشکلات فعلی شود، اظهار داشت: کمک شورای شهر در جهت فروش املاک می‌تواند سبب تامین منابع مالی لازم و تسریع اجرای پروژه‌ها شود.


 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران کمبود تاسیسات آب و فاضلاب را یکی دیگر از مشکلات شهر تهران در این حوزه عنوان کرد و افزود: این در حالی است که خدمات آب و فاضلاب تهران 25 درصد از خدمات کل کشور را شامل می‌شود و عدم تامین این تاسیسات حتی در صورت پرداخت بودجه 10 هزار میلیارد تومانی پاسخگوی حل مشکلات نخواهد بود.

پرورش از پروژه ماملو به عنوان یکی از پروژه های شرکت آب و فاضلاب تهران جهت کاهش مشکلات این حوزه شهروندان یاد کرد و اظهار داشت: آب ماملو تنها از ماهیت کیفیتی برای شهر تهران برخوردار است و به جهت انشعاب از آزادگان سبب بهبود کیفیت آب جنوب تهران خواهد شد که البته با توجه به اتمام این پروژه آبگیری آن تا یک ماه آینده صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه شورای شهر نباید سبب تشویش و نگرانی مردم در خصوص مصرف آب شود تصریح کرد: این در حالی است که بدون بازدید از وضعیت آزمایشگاه‌های آب شهر تهران اظهاراتی در جلسات گذشته شورا در خصوص کیفیت نامرغوب آب تهران صورت پذیرفته در حالی که مطابق قانون سیستم آب تهران با برخورداری از 42 آزمایشگاه و صرف ماهیانه 200 میلیارد تومان اقدامات نظارت صحیحی در جهت جلوگیری از آب صورت می پذیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به حدود 5 میلیون و 400 هزار مشترک در سطح شهر و نیز آزمایشگاه‌های فعال در زمینه اندازه گیری نیترات و مواد ناخالص آب خاطر نشان کرد:  آب تهران هیچ مشکل و بحثی از نظر کیفتی نداشته و امیدواریم شورای شهر کارگروهی جهت رصد فعالیت‌های آزمایشگاه های آب و فاضلاب و کاهش تشویش و نگرانی مردم در این زمینه تشکیل دهد.

*دنیا مالی: سهم فاینانس در حوزه فاضلاب شهری ناچیز است/ فرو نشست زمین در تهران عاقبت برداشت از سفره‌های زیر زمینی

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه شرایط فاضلاب شهری علی رغم زحمات شرکت آب و فاضلاب شرایط مناسبی نیست افزود: چرا که تنها کمتر از 25 درصد از مردم تهران به شبکه فاضلاب دسترسی یافته‌اند.

وی با بیان آنکه از 2 هزار کیلومتر فاضلاب پیش بینی شده در برنامه تنها 5 هزار و 300 کیلومتر اجرا شده است افزود: این در حالی است که مطابق آمار 40 درصد از این 5 هزار و 300 کیلومتر نیز به مرحله نصب و راه‌اندازی رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش زمان نتیجه‌ای جز آلودگی بیشتر سفره‌های زیر زمینی را به همراه نخواهد داشت تصریح کرد: مطابق برنامه قرار بود در انتهای برنامه ششم ساخت 9 هزار کیلومتر در شبکه فاضلاب شهری به اتمام برسد در حالی که اکنون شاهد اتمام 5 هزار کیلومتر از این شبکه هستیم.


رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر گفت: قطعا با فعالیت به شیوه فعلی در یک برنامه 10 ساله شبکه آب و فاضلاب شهری تکمیل شده و به اتمام خواهد رسید.

دنیامالی از بحث فاینانس به عنوان موضوع دیگر در روند کند اجرای پروژه ها یاد کرد و افزود: باید پرسید که چرا سهم منابع فاینانس در حوزه آب و فاضلاب به خصوص بانک توسعه اسلامی حقیر و کوچک است در حالی که اختصاص منابع ارزی می‌تواند در کاهش مشکلات آب و فاضلاب موثر باشد.

وی با بیان اینکه مطابق آمار ارائه شده مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران یک میلیارد و هفتاد میلیون متر مکعب آب در شهر تهران به مصرف می‌رسد افزود: باید به این میزان 200 تا 300 متر مکعب نزولات آسمانی و نیز آب ناشی از ذوب برف را اضافه نمود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: علاوه بر تمامی مسائل عنوان شده رقم بزرگی نیز در حوزه پسماند وجود دارد که با توجه به آبیاری فضای سبز باید فکری جهت بازگشت این آبها به چرخه آبیاری شویم.

دنیا مالی با اشاره به برداشت آب از 500 تا 600 حلقه چاه در سطح شهر افزود: باید توجه نمود که برداشت از این چاه‌ها فرونشست زمین را در پی خواهد داشت به طوری که هم اکنون در برخی از نقاط تهران با نشست 12 تا36 سانتی متری زمین مواجه شده‌ایم که این امر قابل جبران نیست.

وی خطاب به مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: با توجه به تامین آب برخی از شهرهای دچار کمبود و بحران از حوزه شیرین سازی آیا با توجه به رشد جمعیت تهران و افزایش مصرف آن پیش‌بینی هایی جهت تامین آب تهران به این روش صورت پذیرفته است.

*هاشمی: تحصیل رایگان 32 هزار معلول در مقاطع مختلف دانشگاهی/ 99 درصد از معلولان اعزامی اینچئون تحت پوشش بهزیستی بوده‌اند

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور  پس از توضیحات معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اجرای برنامه‌های راهبردی برای نخستین بار در سطح شهرستان افزود: افزایش سرانه بودجه از 10 درصد به 18 درصد در دولت یازدهم نقش موثری در توانمندی سازمان‌های ذیربط و بهزیستی در کاهش آسیب‌ها داشته است.
 
وی با بیان اینکه باید برنامه ریزی‌ها برای افق 5 ساله و 10 ساله باشد اظهار داشت: تحصیل 32 هزار معلول در مقاطع مختلف تحصیلی و با تامین بودجه صد درصدی بهزیستی از جمله فعالیت‌های سازمان بهزیستی کشور جهت کاهش مشکلات معلولان و ارائه تسهیلات به این افراد بوده ضمن اینکه از 200 معلول اعزامی به بازی‌های اینچئون 198 معلول تحت پوشش بهزیستی بودند.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور  ادامه داد: هر چند بودجه تخصیص یافته به سازمان بهزیستی 500 میلیارد تومان اما هزینه‌های این سازمان امروز از مرز چند هزار میلیارد نیز رد شده و این درحالی است که آمارها بیانگر افزایش 4  برابر معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور است.
 
هاشمی با عنوان اینکه انتظار سازمان بهزیستی کشور از شورای شهر حمایت مالی و معنوی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی خاطر نشان کرد: امیدواریم با حمایت‌هایی که در آینده صورت می‌گیرید شاهد رفع این معضلات در جامعه شویم.
 
گفتنی است، اهدای لوح تقدیر به فاطمه دانشور از سوی سازمان بهزیستی کشور و نیز جهت انجام خدمات اجتماعی و نیز پیشنهاد رئیس سازمان بهزیستی به مهدی چمران رئیس شورا به عنوان مددکار افتخاری بهزیستی فعالیت‌ کند.

*شاکری: نیمی از نامه‌های اعضای شور مرتبط با معلولین است / دنیا مالی عوارض تهرانی‌ها،‌عوارض ملی است

به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاراندر ادامه جلسه علنی امروز  مجتبی شاکری، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، پس از توضیحات هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص اقدامات و برنامه‌های این سازمان جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه باید بودجه مورد نیاز جهت ساخت مکان‌های مورد نیاز برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شود افزود: لازم است که بودجه موردنیاز درقالب یک لایحه به دولت ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از عوارض پرداخت شده شهروندان تهرانی به مصرف بسیاری شهروندان غیر تهرانی به جهت مهاجر پذیر بودن تهران اختصاص می‌یابد اظهار داشت: لازم است دولت در خصوص تامین این بودجه‌ها تمهیدات لازم را بیاندیشد .

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز جهانی معلولین و مسائل و مشکلات این افراد تصریح کرد: بیش از نیمی از نامه هایی که به اعضای شورای شهر می‌رسد در خصوص رسیدگی به وضعیت معلولین است که شاید مهم‌ترین دلیل عدم حل مشکلات این افراد توسط سازمان بهزیستی به دلیل عدم وجود منابع کافی باشد که باید این  امر مورد توجه دولت و مسئولان قرار گیرد چرا که آینده امروز ما در گرو کاهش آسیبهای اجتماعی معلولین بوده و سرمایه‌گذاری‌های لازم برای فردای این افراد باید صورت پذیرد.

شاکری با ابراز تاسف از اینکه کمتر کتاب‌ و فیلم و جشنواره‌ای در خصوص معرفی توانمندی این افراد وجود دارد خاطر نشان کرد: باید در نظر داشت که معلولان نه تنها انسان‌های منفعل و زمین‌گیر نیستند بلکه افراد بسیاری از آنها افراد شایسته و بزرگی هستند که می‌توانند جامعه را با خود بکشند.

دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران پس از توضیحات مجتبی شاکری،  با بیان اینکه بخش اعظمی از عوارض پرداخت‌ شده توسط تهرانی،‌عوارض ملی است و صرفا به شهر تهران تعلق ندارد افزود: ما نباید از نظام اردوگاهی برخوردار باشیم ضمن اینکه مددکاری به شیوه فعلی نیز پاسخگوی نیازها و کاهش آسیب‌ها نخواهد بود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد مجتبی شاکری، در خصوص در نظر گرفتن بودجه مورد نیاز برای رفع کاهش‌های آسیب های اجتماعی به خصوص در حوزه‌ معلولان باید در بودجه پیش بینی شود خاطر نشان کرد: باورمان این است که هر چه سریعتر باید مشکلات قانونی مرتفع شده و با کار اجرایی مشترک بتوانیم مسائل فعلی در این حوزه را به حداقل ممکن برسانیم.

*یکپارچگی همکاری تمام نهادها با سازمان بهزیستی


به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، غلامرضا انصاری عضو کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر تهران ضمن خیر مقدم به رئیس سازمان بهزیستی کشور و تبریک به مناسبت روز جهانی معلولین افزود: برای ساماندهی آسیب‌دیدگان نظام یکپارچه‌ای در کشور حاکم‌ نیست و تا زمان فقدان نگاه علمی این مشکل حل نخواهد شد، با توجه به شرایط جغرافیایی و اجتماعی سیاست‌های اجرایی برای ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی بدون پیوست اقدامات انجام می‌شود و به تبع نابسامانی‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: اجرای سیاست های زیستی برای دچار آسیب شدگان اجتماعی باید انجام شود تا نشاط اجتماعی در دستور کار قرار بگیرد همچنین تلاش برای همکاری بین همه دستگاه‌ها و وزارت رفاه برای بهبود این فعالیت‌ها را باید دولت اهتمام کند.

انصاری با اشاره به تاسیس و همکاری نهادها و خیریه‌ها در بخش آسیب‌های موجود خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی باید توانمند سازی و بازگشت مجدد به زندگی را به آسیب‌دیدگان اجتماعی اهدا کند که این مهم با همکاری سازمان بهزیستی ومدیریت شهری ایجاد می‌شود تا از حداقل ظرفیت، حداکثر بهره را بتوان برد.

*زنان کارتن خواب از آسیب‌های جدید اجتماعی هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور در توضیح و ارائه گزارش برنامه‌های این سازمان در شهر تهران بابیان اینکه سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی‌ترین سازمان دولت به انجام فعالیت‌هایی در این زمینه می‌پردازد، افزود: به عنوان یک کشور در حال توسعه باید به سمت افزایش نهادهای اجتماعی گام برداریم به طوری که هم اکنون سازمان بهزیستی بخش وسیعی از خدمات خود را توسط 28 هزار سمن فعال در این سازمان به انجام می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه سلامت اجتماعی و پیشگیری از اهمیت بسیاری در این زمینه برخوردار است تصریح کرد: متاسفانه امروز عمده مشکلات شهر نشینی در تهران مرتبط با حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی است که باید با یک مدیریت مشارکتی و سیستماتیک در جهت رفع این معضل که هیچ گونه نقشی در ایجاد آن نداشته‌ایم وبه فراخور برخی مسائل ومشکلات صورت پذیرفته است گام برداریم.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور مقابله با آسیبهای اجتماعی و مناسب سازی را دو چالش عمده سازمان بهزیستی جهت کاهش مشکلات افراد ناتوان عنوان کرد و افزود: متاسفانه شرایط آسیبهای اجتماعی هم اکنون هشدار دهنده بوده به طوری که هر چشم غیر مصلح و غیر علمی نیز قادر به درک این شرایط نگران کننده است.

هاشمی ادامه داد: آسیبهای اجتماعی هم اکنون در بستر خانواده، مدارس و نیز حتی  در شرایطی که به ظاهر آرامند رخ می‌دهد و ما جز موضوع پیشگیری و اجرای طرحهایی در این زمینه شاه‌کلیدی جهت مقابله با آن نداریم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی از هیچ اختیاری جهت ساخت مراکز تخصصی در جهت مقابله با آسیبهای اجتماعی و ساماندهی این افراد برخوردار نیست اظهار داشت: باید توجه داشت هر چند اقدامات بسیار مناسبی در طول سالهای اخیر توسط شهرداری تهران صورت پذیرفته است اما یک نگرش سیستمی و هماهنگ جهت نگاه به مسائل اجتماعی و ریشه کن نمودن آنها در جامعه ضروری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نیاز به یک تعریف مشترک جهت حذف مسائلی از قبیل تکدی گری، کودکان کار، ضروری است تصریح کرد: این درحالی است که نیروی انتظامی،‌بهزیستی و شهرداری از تعاریف متفاوتی جهت حذف این پدیده نازیبای اجتماعی برخوردارند و تعاریف هنوز یکسان نشده در حالی که مدد کاری به عنوان یک فن برای بهزیستی تعریف شده است.

هاشمی سرانه مناسب سازی در کشور را کمتر از 20 درصد ذکر کرد و افزود: هرچند بخشنامه های متعددی در این زمینه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور عنوان شده و موضوع مناسب سازی در تیتر سازمان ملل قرار گرفته است اما نگاه غیر مسئولانه، غیر دقیق به موضوع معلولیت مانع از انجام مباحث و فعالیت‌های کارشناسی می‌شود چرا که نگاه صرفا دلسوزانه در این راستا تنها پاسخگو نبوده و باید بر مبنای علمی باشد.

وی ایجاد شبکه ایاب وذهاب ویژه معلولین را یکی دیگر از اقدامات مناسب شهرداری تهران در راستای کاهش مشکلات معلولان عنوان کرد و اظهار داشت: بهتر است دو منطقه تهران به عنوان پایلوت شهر بی‌مانع مورد بهره برداری قرار گیرد تا شاهد کاهش مشکلات این قشر از جامعه شویم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بهزیستی اعتقادی به وجود کودکان کار نداشته و هیچگاه از این کلمه استفاده نمی‌کند افزود: آموزش کودک، خانواده و با رویکرد خانواده محور و بازگرداندن این افراد به محیط های دانش آموزی از جمله فعالیت‌های بهزیستی در این راستا است به طوری که در سال 93 توانسته‌ایم قریب 9 هزار نفر را توانمند کنیم.

هاشمی با بیان اینکه تا کنون 2 هزار کودک خیابانی توسط بهزیستی ساماندهی شدند اظهار داشت: ساماندهی 3 هزار و 270 کارتن خواب شهر تهران نیز از دیگر فعالیت‌های سازمان بهزیستی جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی بوده است ضمن اینکه فعالیت‌هایی در جهت ساماندهی زنان کارتن خواب به انجام رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد شبکه فوریت‌های اجتماعی که مبتنی بر فرآیند علمی است در کاهش آسیب‌های اجتماعی تا کنون از نقش بسزایی برخوردار بوده به طوری که در شهرهای بالاتر از 50 هزار نفر این شبکه تشکیل شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: شرایط ، آسیب ، زنان ، کارتن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار