استادیار دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع): هدف اقتصاد اسلامی فراهم کردن مقدمات و شرایط اقتصادی برای پیشرفت و حرکت انسان به سوی کمال مطلق است که شامل دو جز معرفتی و رفتاری است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران از سلسله جلسات علوم انسانی اسلامی، همایشی با موضوع بررسی مبانی اقتصاد مقامتی برگزار کرد.

این جلسه با حضور حجت‌الله عبدالملکی استادیار و عضو هیأت علمی دانشكده‌ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و دانشجویان فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی در آمفی تئاتر دانشکده علوم  انسانی دانشگاه مازندران برگزار شد.

در این همایش عبدالملکی با  تببین سه گانه اسلامی ایران پیشرفت، تاریخچه و ماهیت اقتصاد مقاومتی را بیان کرد و  کلیدهای اقتصاد مقاومتی را تقویت تولید ملی و جهاد اقتصادی عنوان کرد و گفت: با برنامه ریزی اقتصادی و فرهنگی می‌توانیم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم.

ایشان اهداف اقتصادی انقلاب براساس مکتب اقتصادی اسلام را شامل سه بخش استقلال اقتصادی که مقدمه خروج از بندگی طاغوت و استکبار است، رفاه عمومی و تبدیل کشور به سرامد اقتصادی جهان بیان کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در شرایط دشواری، تهدید و دشمنی به اهداف خود برسد افزود: هدف اقتصاد اسلامی فراهم کردن مقدمات و شرایط اقتصادی برای پیشرفت و حرکت انسان به سوی کمال مطلق است که شامل دو جز معرفتی و رفتاری است.

عبدالملکی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلامی است که با تقویت تولید و جهاد اقتصادی می توان به آن نائل شد.

وی ظرفیت‌های شگفت انگیز اقتصاد ایران را فرصت مناسب و خصومت‌های اقتصادی دشمنان را مانعی در جهت عدم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

عبدالملکی خصومت‌های اقتصادی معاصر را در دو بعد داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: تحریم‌های مختلف بنزین، بانکی، نفتی، کالایی، تکنولوژی و حمل و نقل از جمله خصومت‌های اقتصادی خارجی و تورم شدید، بیکاری شدید و کمبود کالا را از خصومت‌های داخلی است که به وسیله رفتار نامناسب برخی مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و مسئولین ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ولع افزایش مصرف، اصرار بر مصرف کالاهای خارجی، تبدیل کالاهای مصرفی به کالاهای سرمایه‌ای، کاهش تولید، احتکار کالا، افزایش بی رویه قیمت ها توسط تولیدکنندگان و بی برنامگی و عدم ثبات سیاست ها را از جمله خصومت های داخلی اقتصاد معاصرعنوان کرد که همین عوامل باعث تشدید اثرات تحریم, تورم, کمبود کالا و بیکاری می شود.

وی به نقش مردم در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مردم با اصلاح الگوی مصرف, ورود به عرصه تولید با کارافرینی و تولید کالاهای اساسی و انتخاب شایسته افراد در راس تصمیم گیری ها نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: تقویت تولید ملی باعث افزایش موجودی کالا در اقتصاد، کاهش تورم، کاهش وابستگی به کالاهای خارجی, کاهش نیاز به ارز, افزایش اشتغال, درآمد و رفاه و افزایش درآمدهای دولت از طریق دریافت مالیات و همچنین بی اثر شدن تحریم های نفتی, کالایی و بانک مرکزی می شود.

ایشان در آخر بر اصلاح عملکردهای مدیریتی برای افزایش تولید ملی کشور و همچنین تغییر سبک زندگی در مصرف  تاکید کردند و آن را از مهمترین مؤلفه های پیشرفت و رشد کشور دانستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار